Sunday, November 2, 2008

Sudah 7 Tahun Rupanya!

Hari ini adalah hari jadi anak Pak Man yang paling kecil. Namanya Nur Nadirah Azwa. Pagi-pagi lagi masa sarapan tadi dia ingatkan Pak Man, "ayah ingat tak hari ni hari jadi adik?"

"Ayah ingaaaat, mana boleh tak ingat."

"Habis tu kenapa tak ucapkan Selamat Hari Jadi..."

"Ayah nak ucap lah ni...Selamat Hari Jadi Adiiiik."

"Terima kasih."

"Tapi hari ni, kedai tutup, macam mana nak beli kek?"

"Tak ada kek pun tak apa lah." Opah nya tersenyum..."Adik nak kuih apa?, biar opah buat."

"Adik nak kuih yang warna coklat dan atasnya ada kelapa. Dulu opah buat, sedap!"

"Kuih apa tu?" Mak nya meneka.."Kuih kasui?"

"A'ah ya kuih kasui. Boleh ke Pah?" Opahnya senyum, "Boleh...senang je tu."

Pagi tadi juga ada SMS dari sepupunya Amirah dan Alfateh ucap selamat hari jadi. Sarah dan adik beradiknya pun ada hantar SMS. Suka hati bukan main lagi dia!...lepas tu kakaknya yang dok asrama call ucap selamat juga....berseri-seri muka dia.

Sebenarnya Pak Man terlupa nak ucapkan tadi, nasib baik dia ingatkan. Pagi-pagi ni dok fikir apa nak beli dekat pasar minggu, lepas tu nak tunggu Kadir datang sambung projek pagar yang dah buat semalam. Harap-harap hari ni siap lah.

Duit upah dah siap ni. Upah tak boleh tangguh-tangguh nanti lain kali dia tak nak buat, susah Pak Man. Semua kerja di rumah ini Kadir yang buat. Tandas, setor, sambung anjung belakang, paip air, pagar, kandang kambing, mesin rumput, garaj kereta, dan projek seterusnya mungkin reban ayam pulak.

Besar jasa Kadir kepada kami semua.

4 comments:

Udin said...

Selamat hari Lahir Adik, Nadirah.
Haripun kami menyambut Hari Lahir M Haziq, dia genap 4 tahun...

Moga kedua-duanya menjadi anak yang soleh dan solehah...

manlaksam said...

Thank you Ayah Su!
Selamat Hari Jadi juga untuk M Haziq.

catz_mafia said...

Cikgu Man,
Sampaikan ucapan Selamat Hari Lahir kepada Nadirah ye..

manlaksam said...

Catz,
Insyaallah! apa-apa pun Pak Man ucap terima kasih lah dulu ye....