Wednesday, November 19, 2008

Bersama Jelita dan Rupawan

Kalau cuti sekolah, bukan budak-budak saja yang gembira, kami pun gembira. Pak Man ada banyak masa lapang. Dapatlah dia bawa kami makan di luar."Makan ! makan ! tambah lagi...jangan risau..hari ni Pak Man belanja."kata Jelita kepada Rupawan.


Hai kawan-kawan!..saya lah Jelita yang Pak Man selalu cerita pada kawan-kawan tu....selamat berkenalan !.

Pagi tadi Pak Man tak ada nak buat apa...jadi Pak Man lepaskan Jelita dan Rupawan meragut di luar pagar. Pak Man kena pantau selalu kerana mereka berdua ni suka makan pokok lada, daun kesum, daun kunyit dan lain-lain pokok ulam yang ada di sekitar rumah. Pokok ubi kayu yang baru tanam tu pun habis dimakan mereka nanti.


Hai kawan-kawan !..saya lah Rupawan.....bulan November ni Pak Man kata bulan kami berdua dilahirkan. Jadi hari ni Pak Man belanja kami makan di luar.....terima kasih Pak Man.

Bagi mereka makan puas-puas kerana petang nanti Rahim nak datang potong rumput. Esok tak leh makan di luar lagi. Dalam pagar tu pun cukup makanan untuk mereka berdua, tapi sekali-sekala bagi peluang kepada mereka makan di luar. Gembira nampaknya mereka berdua. Senyum kambing nampaknya.....

Seminggu dua lagi Pak Man nak bawa balik kambing jantan dari kandang Rahim, Pak Man dah beli, cuma tunggu masa nak bawa balik. Bersedialah wahai Jelita dan Rupawan !

Kalau tak ada aral melintang , 6 bulan lagi bertambah lah bilangan kambing Pak Man.

Dalam banyak-banyak sunah Nabi Muhammad s.a.w ini lah yang mampu Pak Man buat.
Menternak kambing. Ada orang simpan janggut, ada orang menjadi pendakwah, berniaga, menunggang kuda dan sebagainya. Itu semua sunah Nabi.

7 comments:

Teachersally said...

Pak Man..saya sokong sgt minat Pak Man bela kambing nih sbg mengikut sunnah Nabi kita..byk sunnah Nabi ni kan Pak Man..tp yg pelik tu org dok focus yg ada nombor "4" tu je la kan..kan..

Anonymous said...

pak man, cher mu tulis no talipong mung kot kot ada rezeki leh jumpo mu diraub pada raya haji nih. Itu pong kalau mung tak balik bacok..

putiq 0139960416

manlaksam said...

Teacher ,
Terima kasih kerana menyokong.


putiq,
Nanti aku talipong mu....tunggu.

silversarina said...

Salam kenal,

Aboi bukan main si Jelita dan Rupawan tu JJCM ye .

Masa saya di Jordan ada Pak Arab yang bela kambing atas atap ( atap rumah mereka flat aja simennya ) , siap dibekalkan rumput kat atas tu :)

manlaksam said...

Silversarina,
Terima kasih kerana sudi jenguk.
Syukran jaziilan....

HABIHA69 said...

amvoi pak man..kamving pong ada nama dan gelarannya...saya doakan pak man satu masa nanti dapat awards ushawanternaks yang berjaya...amins...masa tu laksa pulaks akan sampai ke peringkat global gitew..apamacam??

manlaksam said...

HABIHA69,
Terima kasih kerana doakan kejayaan buat Pak Man.
Pak Man pun doakan yang sama juga untuk HABIHA.