Friday, June 25, 2010

Khasiat 'buah kekuk'

Orang Kelantan panggil buah kekuk. Di negeri-negeri lain ada yang panggil buak kerekup. Buah ini seakan-akan sama dengan buah rokam. Tapi bukan bukan rokam.
Sekarang ni dah susah nak jumpa dah pokok kekuk ni. Masa kecik-kecik dulu, selalu panjat pokok kekuk ni bila balik dari mengaji Quran.
Sebelum makan, kena gentel-gentel dulu sampai lembik. Kalau tidak, rasa nya kelat. Kalau dah lembik baru lah manis.
Ada orang kata, air rebusan buah kekuk ni boleh mengubati masalah hempedu dan hati. Juga menjadi ubat untuk sakit kepala, mual dan makanan tak hadam.

17 comments:

Abiey69 said...

pak man..
Terliur pulak nak makan buah kekuk nih, lama doh dok cari..... kat rumah ada pokoknya aje tapi tak buah2. may be kekuk jantan kot..
teringat masa kecik2 dulu..

mamayaya said...

Dulu zaman kanak2 memang suka pnjt pokok ni, kami panggil ceri ( konon..) hehe..

Pak Zawi said...

Pak Man,
Anak cucu kita tak berpeluang mengalami semua ini. Kalau kena gentel pulak tu jawabnya tak makan la mereka.

pB said...

pB pun suko makae buoh kekuk nieee..

macae ala ala buoh cerry gituuu

Wan Sharif said...

Salam Pak Man,
Rasanyalah kerkup yang pesen kena gentel di panggil kerkup malam di gGanu.. kerkup yang biasa di gGanu tu di panggil pokok cherry di KL nie.. entahlah..
Tapi kerkup yang dale gamba tu meme payoh nok juppo doh le nie..

Ibu Sayang said...

Salam Pak Man,

Dulu depan rumah ada pokok ni, tp skrg dah ditebang. Ibu panggil ceri kampung, nama sebenarnya mmg kekup spt Pak Man kata tu bila nak makan kena gentel baru manis...!

Pak Man laksam said...

Abiey,
Hahahaha....kekuk jantan ....betul lah tu agak nya.

Pak Man laksam said...

mamayaya,
Ya....ada orang panggil pokok ceri.

Pak Man laksam said...

Pak Zawi,
Zaman dah berubah......apa boleh buat.

Pak Man laksam said...

pB,
Kalu nak bunyi macam oghe putih, panggil lah ceri, jange panggil kekuk.

Pak Man laksam said...

Wan Sharif,
Betul tu.....susah nak jumpa dah pokok ni sekarang.

AZANI said...

salam pakman,
teringat zaman kecik dulu....
terimakasih kerana mengimbau sejarah manis ini...

Neeza Shahril said...

tak pernah tau pulak buah kekup ni.. Teringin jugak nak rasa..
Mesti best kan kutip buah kekup..

Nama : Sano said...

hahaha...buah kekuk masuk dlm kategori buah payah nok jupo doh loni.
cth lain buah sinar, buah trajan...

Pak Man laksam said...

Azani,
Terima kasih kembali......

Pak Man laksam said...

Neeza,
Memang lah kalau lahir zaman moden ni tak kenal dah pokok kekuk ni.....tq kerana sudi singgah.

Pak Man laksam said...

Sano,
Buah sinar dan buah trajan........hahaha.....rasa nok ssuko....lama dah tak dengar .....