Tuesday, June 15, 2010

Mandi air telaga.

Ini lah telaga yang Pak Man guna untuk mandi sejak kecil. Telaga ini di bina pada tahun 1961. Masih jelas lagi tertulis tarikh nya 5.8.1961.
Bila hari hujan, air telaga akan rasa panas. Tak jadi masalah bila nak mandi.
Sekarang ni, walaupun dah ada air paip kerajaan, tapi telaga ini masih lagi kami guna.
Kalau orang tak biasa, mereka akan kata airnya rasa pelik. Memang lah, air telaga tepi laut memang rasa nya payau sikit. Bagi orang Bachok, itu perkara biasa.



9 comments:

Ibu Sayang said...

Salam Pak Man,

Tiba-tiba saya teringat pd telaga di rumah mak saya yg dah di kambus kerana pembesaran rumah. Rindu pada airnya yg jernih & suam bila hari hujan.Adusss...

Fid said...

wahh natsukashiii
telaha rumag tok saya duku2 tanah semata tak de binaan

Tepi Sungai Batu said...

Ibu,
Memang syok mandi air telaga......

Tepi Sungai Batu said...

Fid,
Kalau telaga tanah yang tak ada binaan tu lagi 'real'.....nak pula yang digali di bawah pokok nibong, woooohhhh nyaman gilak!

syafi said...

sronok ny!!mnyimpan seswatu yg bleh mnjadi nostalgia...

telaga lama kini mnjadi sarang biawak..

hummmm

Fid said...

sukacitanya saya maklumkan saya dah ceduk idea Pak Man untuk tulis entry juga.harap dihalalkan...
http://yuitsumuni.com/2010/06/16/air-telaga-air-perigikalau-mandi-kancing-gigi/

Tepi Sungai Batu said...

syafi,
Hehehe...macam-macam.....

Tepi Sungai Batu said...

Fid,
Halalan toyyiba.........

Janna Wan Muhammad said...

Pok Mae, telago serupo nga telago umoh arwoh tok sayo, umoh sayo ado gok telago, tp paka kerek tu...

air telago umoh arwoh tok sayo tu jernih sokmo walaupun musim boh, : )