Wednesday, June 2, 2010

Sedih - Pilu - Jiwa luka - .....redho.

Semalam ikan-ikan dalam kolam Pak Man mati , bilangan nya agak besar, iaitu 30 ekor.Tak tahu apa sebabnya. Sediiihhhh...........
Gali lubang dan kambussss............piluuuu.......
Dah tak ada rezeki, redho saja lah.............

25 comments:

lina said...

sayang... dah besar ikan-ikan tu...
tp sabar Pak Man. Dah takde rezeki...
Byk lg ke ikan yg tinggal?

fa*atip said...

kena cari punca tu Pak Man, takut merebak kat yang lain. :(

Sano said...

tumpang simpati....
kena wat edisi siat-siat ni pokman, cari punca dan selamatkan yg lain2 tu

roslaini saad said...

Maaf nak tanya...ikan-ikan yang mati ni tak leh buat pekasam ke..

Hanis MY said...

Sabar Pak Man, ada rezeki lebih baik menanti..insyaAllah...

Ibu Sayang said...

Salam Pak Man,

Sayangnya....besar2 dah ikan tu kan. Redho saje atas apa yg berlaku. May be Allah nak gantikan dgn rezeki yg lebih besar untuk Pak Man & Mak Jah.

PINATBATE said...

Redha dan sabar atas ujian Allah..Insyaallah,besar ganjaran menanti

Sally said...

Cepat2 cr punca supaya tg berbaki tu dpt d selamatkan.Tak mengapalah PM dah bukan rezeki.

"MULAN" said...

moga lepas ni pok mae dapat ikan lagi besar.. ada rahmat tu.. sabar ya..

endiem said...

goreng..

Pak Man laksam said...

Lina,
Tenkiu......yang tinggal lagi ada dalam 30 ekor.

Pak Man laksam said...

fa*atip,
Betul tu.....tq.

Pak Man laksam said...

Sano,
Tenkiu........ya kena cari punca.

Pak Man laksam said...

roslaini,
Yang besar-besar tu Pak man siang dan bubuh garam kunyit. Simpan dalam peti ais. Buat pekasam Pak Man tak reti.

Pak Man laksam said...

Hanis,
Tenkiu......semoga kita semua akan diberkati oleh yang maha esa.

Pak Man laksam said...

Ibu S...,
Pak Man redho.......tq.

Pak Man laksam said...

Pinat,
Insya Allah..........

Pak Man laksam said...

Sally,
Tenkiu.......dah bukan rezeki....redho....

Pak Man laksam said...

Mulan ,
Tenkiu.....mudah-mudahan.....

Pak Man laksam said...

endiem,
Yaaa sudah di goreng........tq.

nj said...

Pak MAn...

siannya ke Pak Man. Kalau ikan mati di dalam kolam, boleh tak kita memakannya? Pada pendapat Norma, baik jangan makan sebab kita dok tahu punca kematian ikan beramai-ramai tu. Hati-hati ye Pak Man....

Pak Man laksam said...

nj,
Tenkiu.........memang betul tak tahu punca nya.

Anonymous said...

Pokmae ada tukar air kolam ke? ada sistem kumbahan tak? takut air banyak mendapan sampai mereka tak cukup oksigen.
bagusnya blah bawah kolam tu ada paip yang boleh salur air keluar terutama ada mendapan.
jika ditambah air kena letak air yg dinyah klorin dan ditambah ketika hari terik panas supaya ikan tak terkejut.
jgn lupa beli ubat untuk penyakit sebab mereka mudah mendapat penyakit kerana kolam air bertakung tidak mengalir. Bagus ada kolam disebelah yang ditadah hujan atau paip dibiarkan berharihari supaya klorin hilang baru diletakkan atau dipindahkan dengan menyambung paip yg dikunci dgn stop cock ke kolam yang berisi ikan.setiap setiap 4 minggu boleh flush air kluar dari bawah kolam ikan dgn mendapannya bila air dah surut bawah setengah baru dimassukan air dari kolah lagi satu. bagusnya dimasukkan dari atas.ada circulation... Jadi kualiti air terjamin dan ikan tidak sakit atau mati.

nor said...

Pok mae,
Paip tu elok dekat dengan lantai supaya mendapan keluar senang.Air pai perlu di jemur dulu berhari hari dan letak ubat anti chlorine sikit.
Kalau ada banyak lumut hidup yang berambut tu, maknanya ada sistem circulation yang elok. Kalau air kelam tu maknanya banya mendapan dan kurang oksigen. Klau nak beli kecik nya pam utk oksigen dan ada filter. boleh la..
Ubat untuk quality air supaya kuman bakteria tak menjangkit tu ada dijual kat kedai aquarium.
ikan yang dah mati tuh termasuklah darah ikan dan perut ikan boled ditanam didalam pasu, pangkal pokok supaya menjadi baja yang amat h=mahal.
z

Asikin said...

Tok leh buat ikan kering ko ?