Thursday, June 17, 2010

Ibu Ayam yang baik.

Jadi lah seperti ibu ayam, semasa mengeram ibu ayam tak akan turun cari makan selagi telornya tidak menetas. Daripada seekor ibu ayam yang gemuk, akan menjadi kurus setelah semua anak-anaknya keluar dari telor. Sungguh besar pengorbanan seekor ibu ayam terhadap anak-anak nya.
Ini adalah ibu ayam kepunyaan mak Pak Man. Gambar ini diambil beberapa hari yang lepas semasa Pak Man balik ke Bachok. Sungguh tekun ibu ayam ini mengeramkan telor-telornya.
Hah!......sudah menetas?....mana dia pergi?....... biawak yang makan ke?.

Ohhh......Alhamdulillah! selamat........dia bawa anak-anak nya bersiar-siar. Cari makan sambil melawat sekitar rumah kuning ini.


14 comments:

a kl citizen said...

baru saya tau... ibu ayam tak turun selama mengeram ya...

dah umur 40an baru tau...
anyway tq

syafi said...

da jenuh tgok gelagat ayam n..
sbb reban ayam sbelah umah jer..
hihi...

tu blom msuk lg waktu maghrib...
mengagau cari jaln..
sbb dy rabun malam..

hahhaaa


gelagat manusia lg klaka n misteri


hummmmmmmmmm

Ibu Sayang said...

Salam Pak Man,

Mcm tu pengorbanan sang ayam, tp bila dia jadi ayam pencen jom kita gulaikan dia ha..ha..ha..

PINATBATE said...

ayam..macam macam ayam..;D

nj said...

Pak Man...
sejak ada baby kecil semula, saya tengok ayam ngan anak ayam pun jadi sayu. Petang tadi tengok TV channel Animal Planet, ada kisah ibu monyet ngan anak monyet...saya boleh nanngis sedih...huhuhu...

pB said...

minggu lepas pB lalu Ulu Gali ...
jauh ker dengan tempat Pok Mae' ?

Sally said...

Ibu ayam mmg baik dan GARANGGGGG!!

Pak Man laksam said...

kl citizen,
Tq kembali............

Pak Man laksam said...

syafi,
Malam memang ayam rabun........rabun ayam.

Pak Man laksam said...

Ibu,
Ayam pencen memang sedap buat sup.

Pak Man laksam said...

pinat,
Teringat lagu Jalil Hamid...

Pak Man laksam said...

nj,
huhuhu........sensitif sungguh.

Pak Man laksam said...

pB,
Lebih kurang 25 km.

Pak Man laksam said...

Sally,
Garang demi anak-anak......