Sunday, May 6, 2018

Saturday, March 31, 2018

Durian dah berbunga.

Alhamdulillah......
Durian dah berbunga. Lepas raya nanti, kalau ada rezeki, dapatlah merasa.....

Saturday, January 27, 2018

Parit JPS depan rumah Opah.

Sudah 2 tahun tak diselenggara. JPS kata, tak ada peruntukan.
Oh...Negaraku!

Monday, January 8, 2018

Friday, December 15, 2017

Pulut Pagi dan Nasi Kapit

Pagi tadi Pak Man sarapan dengan pulut pagi.
 Alhamdulillah sekarang ini dah ada orang jual makanan Kelantan untuk sarapan pagi di Raub ni. Memang sarapan original Kelantan. Ada nasi belauk air dingin, lauk ayam goreng, ayam gulai dan lauk ikan. Ada juga kuih akok, pulut berinti, dan nasi dagang.
Ini adalah nasi kapit (nasi impit) cicah sambal nyiur. wuuuhuu.....kegemaran Pak Man ni. Alhamdulillah , syukur!.

Saturday, December 9, 2017

Hari ini Pak Man beli benih Durian Telur Buaya.

Baru pertama kali Pak Man dengar nama durian telur buaya. Pak Man beli sepokok, RM35.00
Balik rumah Pak Man cuba google macam mana rupa buah nya. Wahhhh....okay jugak ni.
Insya Allah minggu depan Pak Man akan tanam.
Kalau panjang umur, dapat lah merasa buahnya. Kalau tak sempat pun tak apa. Itu rezeki anak cucu nanti.

Friday, December 8, 2017

Kenali musang king, elak ditipu peniaga durian

  8 Disember 2017

Image result for musang king


DURIAN Musang King atau nama asalnya Raja Kunyit, mempunyai isi berwarna kuning pekat, durinya bersegi, sementara pangkal tangkainya tidak berduri dan garisan pangsa jelas pada kulit.
Penolong Pengarah Bahagian Hortikultur Jabatan Pertanian Serdang Mohd Auzaie  Koma rudin berkata ini merupakan antara ciri-ciri utama durian D197 yang didaftarkan di Jabatan Pertanian pada 1993.
Beliau berkata masyarakat Cina tempatan gemar menggelarkan raja buah itu sebagai Mao Shan Wang, yang bermaksud raja kucing gunung iaitu merujuk kepada bentuk  isi durian yang mirip posisi seekor kucing sedang tidur.
“Panggilan itu terus digunakan secara meluas sehingga perkataan ‘Mao Shan’ ditukar kepada sebutan Musang dan ‘Wang’ ditukar kepada King sehingga dikenali sebagai Musang King hingga kini,” katanya mengenai durian itu yang banyak didapati di  sekitar Raub, Pahang.
Beliau berkata untuk itu, pembeli perlu sentiasa berhati-hati dalam membeli durian Musang King supaya tidak ditipu penjual.
“Musang King yang berasal dari Tanah Merah, Kelantan lebih lonjong seperti bola ragbi berbanding baka lain yang berbentuk bulat, selain mempunyai corak seakan bintang pada bawah buahnya,” katanya kepada Bernama ketika ditemui di Ladang Bandar Jabatan Pertanian, Serdang dekat sini hari ini.
Mohd Auzaie berkata isi durian Musang King lebih tebal ditambah rasa lemak yang sedikit pahit dan bijinya pula kecil berbanding baka lain.
“Musang King cukup diminati penggemar durian sehingga dijual agak mahal bermula RM50 sekilogram di pasaran atau 30 hingga 40 peratus lebih mahal daripada jenis durian yang lain.  Malah terdapat sesetengah peniaga cuba mengaut keuntungan mudah dengan mendakwa menjual Musang King, walhal ia merupakan baka lain,” katanya.
Beliau berkata pembeli perlu memeriksa ciri-ciri durian itu terlebih dahulu sebelum membelinya bagi mengelakkan ditipu.
Bagi mengenali baka anak pokok Musang King pula, beliau berkata pokok duriannya memiliki daun yang lebih nipis, berbentuk tirus dan sedikit beralun.
"Anak pokok ini sesuai untuk ditanam di tanah terbuka apabila sudah mempunyai  sekurang-kurangnya lapan helai daun dan kebiasaannya hasil tanaman boleh mula dinikmati seawal lima tahun setelah ditanam,” katanya. - Bernama

Tuesday, October 31, 2017

http://o-mulan.blogspot.my/ ( Banyak gambar-gambar menarik dalam blog ini.)

Pak Man suka buka blog ini......http://o-mulan.blogspot.my/
Terima kasih tuan blog.
Dia mampu pergi melancung seluruh dunia.
Kita tak mampu, jadi tengok gambar pun okay lah......
Sila klik di SINI

Monday, October 16, 2017

Saturday, October 14, 2017

Gesek Cap Lada


Kilang Mancis Cap Lada Di Kelantan Paling Tua Di Malaysia


Kilang Mancis Cap Lada atau lebih dikenali sebagai ‘gesek’ di Kelantan merupakan kilang mancis yang paling lama dan tertua di Malaysia. Kilang mancis ini telah dibuka sejak tahun 1933 yakni sebelum merdeka dan masih beroperasi sehingga kini (84 tahun).

Walaupun, kilang mancis ini mendapat saingan yang sengit berikutan timbulnya pemetik api moden, Mancis Cap Lada ini masih lagi mampu bertahan sehingga kini bahkan ianya tetap mendapat permintaan daripada pelanggan.
Kilang Mancis Cap Lada di Kelantan ini yang terletak di alamat 4874- A, Jalan Atas Banggol, Kota Bharu, Kelantan. Meskipun, telah lama beroperasi, kilang ini mampu menghasilkan sebanyak 800,000 kotak mancis dalam masa sehari.
Berikut merupakan gambar-gambar di sekitar kilang mancis Cap Lada di Kelantan
kilang3
mancis.
kilang
mancis1
kilang5
Caplada
Cap2
mancis_b

Friday, June 2, 2017

Tindakan keterlaluan Farizal wajar dikenakan hukuman


Tindakan keterlaluan Farizal wajar dikenakan hukuman
Marcos Antonio menenangkan Farizal selepas penjaga gol JDT itu menolak pengadil di penghujung babak kedua separuh akhir kedua Piala AFC di Bacolod City, kelmarin.
 
BEKAS pemain kebangsaan, Serbegeth Singh berkata, penjaga gol Johor Darul Ta'zim (JDT), Farizal Marlias wajar dikenakan hukuman selepas bertindak keterlaluan ketika aksi separuh akhir kedua Piala AFC, kelmarin.

Pada aksi menentang Ceres Negros di Stadium Panaad Park, Bacolod City itu, Farizal gagal mengawal emosi apabila menolak pengadil perlawanan Fu Ming di penghujung masa tambahan babak kedua.

Insiden itu berlaku sejurus pasukan tuan rumah meraih gol kemenangan menerusi penalti kontroversi yang disempurnakan Fernando Rodriguez pada minit ke-94.

Bagi Serbegeth atau Shebby, kelakuan Farizal tidak ubah seperti samseng bola sepak dan tindakan agresif pemain berkenaan amat mengecewakan.

"Sebagai  rakyat  Malaysia, saya benar-benar malu dengan  kelakuan Farizal. Itu  bukan cara kita rakyat Malaysia bertindak. Dia  perlu dihukum  di  atas  kelakuannya itu... anda tidak letak tangan anda pada pengadil.

“Saya pernah lihat pemain dilarang seumur hidup kerana berkelakuan seperti itu. Jadi kelakuan itu tidak patut. Tiada profesionalisme. Ya, kita semua beremosi, kita semua ghairah mengenai permainan. Tetapi berkelakuan seperti itu, saya maksudkan ini adalah kelakuan samseng.
“Saya bercakap berdasarkan hati saya, sebagai anak Johor, saya  berharap  Farizal tidak  bermain  untuk  JDT  lagi kerana dia telah benar-benar memalukan kira-kira 3.6 juta rakyat Johor  di Malaysia,” kata Shebby.

Bagaimanapun, pemilik JDT, Tunku Ismail Sultan Ibrahim mengambil pendekatan  positif  dan memberi  sokongan  penuh kepada penjaga gol kebangsaan itu.
“Kepada Farizal Marlias, saya bersama anda.

“Kepada penyokong-penyokong  setia JDT, pemain JDT sayang sayang anda," katanya.
Pada masa sama, Tunku Ismail turut menasihati penyokong JDT supaya jangan cepat melatah dengan kekalahan tersebut.

Thursday, May 4, 2017

Cuaca tengah cantik untuk tanam durian.

Empat pokok saja. Tanam keliling rumah. Musang king. Semoga hidup dengan baik dan berbuah lebat. 5 tahun lagi. Tungguuu....

Saturday, April 29, 2017

Dividen Saham Bank Rakyat 2016

Tahun lepas bulan Mac dah umum dah........
Tahun ini dah nak habis bulan April dah ni.....
Tak umum lagi........
Kenapa?
Ada masalah ke?
Ada sesiapa tahu, boleh tolong jawab.