Thursday, April 2, 2015

Sira Labu (Labu Sira)

Tiba-tiba saja malam ni teringat dan rasa teringin nak makan sira labu.
Labu dah ada kat dapur.
Insya Allah esok atau lusa dapat lah makan siro labu.
Tak leh makan banyak.
Manissss.....bahaya!

Terkenang zaman kanak-kanak dulu.

kredit kepada tuan gambar. (buat saya terkenang 40 tahun yang lalu).

Kenangan yang sungguh manis.
sekali-sekala kena libas dengan ekor lembu.
Setelah penat,
berehat atas batas.
makan pulut gaul nyiur.
ikan kering
kopi 'o'.........
oohh manisnya......

Wednesday, April 1, 2015

Khasiat Janggut

Sapa2 yg suami ada janggut...baca ni yerr...
Yg suami x ada janggut pun baca jugaa..
Bila baca ni...mesti suruh suami simpan janggut...

Copy...
Kajian terhadap janggut menyerlahkan satu lagi bukti saintifik tentang apa yang disunnahkan oleh Nabi kita sejak lebih seribu tahun dahulu.

Dr Jamnul Azhar Mulkan, seorang doktor perubatan, pemilik rangkaian klinik juga seorang pendakwah, dalam satu ceramah, mendedahkan hasil kajian yang sangat luar biasa mengenai khasiat janggut. Ia bukan tunggul gerigis, bukan penyeri atau penyerabut wajah tetapi jauh lebih hebat daripada itu.

Menurutnya, kajian oleh saintis dari Massachusetts Institute of Technology, Amerika Syarikat yang berjudul The Amazing Fact of Human Body mendapati janggut lelaki mengandungi hormon testosteron yang amat diperlukan bagi kesuburan wanita. Ia mampu menstabilkan kitaran haid selain menggalakkan pertumbuhan telur wanita.
SUBHANALLAH!

Caranya bagaimana? Hanya melalui sentuhan. Jadi kepada sesiapa yang belum punya anak kerana ada masalah kesuburan, ataupun jarang anak dan mahu dirapatkan lagi, mintalah suami simpan janggut, dan belailah selalu janggut suamimu itu.
Ini sekali gus jadi bukti apa yang disaran oleh Islam sejak zaman silam, boleh dibuktikan secara saintifik akan hikmah dan kelebihannya.
Wallahualam.

RASULULLAH SUKA TENGOK LELAKI BERJANGGUT WALAU SEHELAI.. Pada Zaman Rasulullah..ada seorg lelaki yg berjanggut 2 helai dtg ke masjid dan masa mengambil wuduk..lelaki tersebut memandang Rasulullah..Rasulullah pun senyum kpd lelaki itu..lelaki itu hairan mungkin Rasulullah senyum kerana janggut lelaki itu hnya 2 helai di dagu.. Keesokkan harinya sahabat lelaki tersebut datang ke masjid setelah mencukur janggutnya. Apabila terserempak dengan Rasulullah s.a.w, lelaki itu melemparkan senyuman tetapi Rasulullah tidak memandang langsung kepada lelaki tersebut… Bertambah hairanlah beliau lalu diajukan pertanyaan kepada Baginda… “Wahai Rasulullah mengapa hari ini kamu tidak senyum kepadaku seperti sebelum ini?
” Lalu Baginda menjawab” Sebelum ini aku nampak malaikat berebut-rebut untuk menadah air wuduk yang jatuh dari janggutmu tetapi apabila kamu mencukur janggutmu tidak ada lagi malaikat yang menunggu di janggutmu wahai sahabat.."
‪#‎Simpan‬ la janggut ye kaum Adam.. its Sunnah right??

"Hasbi Rabbi Jalallah..
Maafi Qalbi Ghairullah..
Nur Muhammad Salallah..
Laa ilaa ha ilallah 3x
Muhammadur Rasullullah"

Hari pertama GST

 Sepatutnya top-up ni tak kena GST.....apa sudah jadi?



Gambar-gambar dalam FB sekitar hari pertama GST dikenakan.
 

Pagi-pagi lagi macam biasa lah saya singgah beli kueh dgn' Mak Cik kueh'.
Semalam karipap 3 biji RM 1.00. Hari ini 3 biji RM 1.20.
Emmmm....pagi-pagi lagi dah kena GST.
Menteri kata, bayar GST tu satu jihad.
Woooo.....JIHAD.

Tuesday, February 17, 2015

Goerge Boateng suka nasi belauk.

 Tanya: Apa makanan yang coach suka?
Jawab: Saya suka makan nasi belauk .

Yessss....nasi belauk and teh tarik, good!

Monday, February 2, 2015

Dr Maza dilantik semula sebagai Mufti Perlis

Dr Maza dilantik semula sebagai Mufti Perlis
  • Mohd Asri atau lebih dikenali dengan panggilan Dr Maza memuat naik postingnya mengesahkan khabar angin itu dengan mengatakan ia merupakan lantikan kedua. Mohd Asri atau lebih dikenali dengan panggilan Dr Maza memuat naik postingnya mengesahkan khabar angin itu dengan mengatakan ia merupakan lantikan kedua.
1 / 1
SHAH ALAM – Desas-desus sebelum ini yang mengatakan Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin bakal dilantik semula sebagai Mufti Perlis, hari ini terjawab apabila beliau sendiri memuat naik gambar hari pertamanya mula bertugas di laman sosial Facebook miliknya, sebentar tadi.

Mohd Asri atau lebih dikenali dengan panggilan Dr Maza memuat naik postingnya mengesahkan khabar angin itu dengan mengatakan ia merupakan lantikan kedua.

 "Hari pertama memasuki pejabat sebagai Mufti Kerajaan Negeri Perlis bagi lantikan kali kedua. Pohon doa semua rakyat Malaysia. Pembantu peribadi Mufti boleh dihubungi di talian 04-9794428 dan fax 04-9763844," tulisanya dalam catatan terbaru di laman Facebook.

Mohd Asri, 44, dilantik semula sebagai Mufti Perlis bagi menggantikan Dr. Juanda Jaya yang tamat perkhidmatannya pada tahun lalu.

Sebelum ini, Mohd Asri dilantik sebagai Mufti Perlis pada 1 November 2006 sehingga November 2008 sebelum digantikan oleh Juanda.

Beliau memiliki ijazah kedoktoran (Ph.D) dalam Pendedahan Pengetahuan dan Warisan (Al-Quran dan Sunah) dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia pada 2003.

Beliau merupakan seorang penceramah yang sering diselubungi kontroversi antaranya termasuk ditahan oleh Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) kerana didakwa menyampaikan kuliah tanpa tauliah di sebuah kediaman di Taman Sri Ukay, Hulu Kelang.

Selain aktif dalam perdebatan isu semasa, beliau juga sering memberikan komentar sinis berkaitan isu politik dan agama di negara ini.

Mohd Asri juga telah menulis puluhan buku dan ratusan rencana serta membentangkan kertas kerja dalam pelbagai seminar di dalam negara dan peringkat antarabangsa.

Monday, December 22, 2014

Cari Siapa Perosak MAS

Cari siapa perosak MAS
  • Abdul Aziz Abdul Rahman - Foto Sinar Harian oleh SHARIFUDIN ABDUL RAHIM Abdul Aziz Abdul Rahman - Foto Sinar Harian oleh SHARIFUDIN ABDUL RAHIM
1 / 1
SEBAGAI individu yang dipertanggungjawabkan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Abdul Razak Hussein untuk membuka syarikat penerbangan negara bernama Malaysia Airlines (MAS), tiada apa yang lebih mengecewakan Tan Sri Abdul Aziz Abdul Rahman apabila melihat syarikat yang dahulunya gah terbang di udara kini hampir menyembah bumi.

Bekas Pengarah Urusan MAS itu tidak sanggup melihat syarikat yang dijaganya selama 20 tahun kini kerugian hampir RM7 juta setiap hari, sesuatu yang tidak pernah dibayangkan semasa beliau dan pasukannya membuka MAS pada 1972 sehinggalah beliau bersara daripada syarikat itu pada 1992.

Beliau menegaskan, terlalu banyak masalah dihadapi MAS selama ini dan pihak bertanggungjawab tidak boleh dilepaskan begitu sahaja.

“MAS sejak 20 tahun lepas telah rugi banyak dan sekarang ini ada liabiliti lebih kurang RM12 bilion dan kerugian tiap-tiap hari RM7 juta.

"Banyak harta terutama bangunan termasuk ibu pejabat di Kuala Lumpur telah dijual dan merata pejabat (MAS) di dunia telah dijual.

“Kerajaan melalui duit pembayar cukai telah rugi berbilion ringgit. Ramai rakyat rugi berbilion ringgit sebab saham yang dibeli mula-mula pada 1985 bernilai RM11.50, sekarang terpaksa jual 27 sen.

"Kini, kakitangan pula akan dipecat seramai 6,000. Oleh sebab ini semua, adalah perlu bagi kerajaan menubuhkan suruhanjaya menyiasat punca semua ini berlaku dan siapa yang bertanggungjawab,” katanya.

Katanya, suruhanjaya itu juga boleh mengesyorkan cara MAS perlu diurus pada masa akan datang sebagai syarikat kebangsaan.

Ternyata jiwanya masih teguh bersama MAS apabila Abdul Aziz kini menjadi Pengerusi Jentayu Danaraksa Sdn Bhd, iaitu syarikat yang mengejutkan banyak pihak apabila mengumumkan ia sedia mengambil alih beberapa aset MAS untuk membantu menyelamatkan syarikat itu.

Ikuti temu bual eksklusif beliau bersama Sinar Harian bagi mengupas lebih lanjut pendapat tokoh perniagaan dan undang-undang ini mengenai pelan pemulihan semula MAS yang diumumkan Khazanah Nasional Bhd, cadangan Jentayu Danaraksa untuk membantu MAS serta harapan Tun Abdul Razak untuk melihat MAS sentiasa membawa nama negara di seluruh dunia.

Boleh Tan Sri kongsi sedikit latar belakang Jentayu Danaraksa?

 Syarikat ini ditubuhkan untuk ambil alih (aset MAS), buat sementara waktu ini. Tujuan kita nak ambil bahagian dalam perniagaan penerbangan. Jadi ini (penstrukturan semula MAS) satu peluang bagi kita untuk buat cadangan untuk memulihkan MAS. Saya sendiri terlibat dalam MAS sudah lama.

Adakah Tan Sri rasa pelan pemulihan MAS oleh Khazanah tak memuaskan?

 Ada perkara dalam pelan (12-poin) Khazanah yang saya musykil. Saya tanya mereka pun, jawapan yang saya dapat tidak memuaskan. Yang pertama, saya tak puas hati kerana (mereka) nak buang kakitangan seramai 6,000 orang. Ramai pekerja yang kenal saya dulu, yang kerja di bawah saya dulu, datang jumpa saya mengadu.

Saya pun rasa simpatilah. Jadi saya tanya Khazanah, macam mana dia dapat angka MAS terlebih 6,000 orang sekarang ini? Saya soal lah, ini pengurusan apa benda? (Seolah-olah ada) 6,000 (pekerja) tiap-tiap hari tidur, dan pengurusan tak buat apa-apa.

Tapi yang sebenarnya saya tak percaya MAS lebih 6,000 pekerja. Kalau lebih 500 atau 1,000 orang mungkinlah. Sebab apa saya tak percaya, sebab kakitangan MAS ada jumpa saya, mereka sendiri pun persoal yang dikatakan lebih 6,000 orang.

Sebab kebanyakan mereka bekerja lebih masa, sesetengah daripada mereka tak nak kerja overtime sebab terlalu letih tetapi terpaksa kerja juga. Jadi kalau kakitangan lebih, kenapa kerja overtime? Itu satu.

Yang kedua, katanya, MAS masih nak pekerja, keluar iklan minta pekerja baru. Macam mana begini kalau dia (kata) lebih (pekerja)? Saya juga tanya (Khazanah) bagaimana dia dapat angka (hanya perlukan) 14,000 pekerja itu.

Pada permulaan perjumpaan saya dengan wakil Khazanah, dia kata mereka buat perbandingan dengan syarikat lain, maknanya jumlah kapal terbang lebih kurang sama (dengan MAS), syarikat itu (ada) lebih kurang 14,000 pekerja, terutama Singapore Airlines. Itu satu perbandingan yang salah, kita tak boleh banding begitu. Orang Inggeris kata it’s not apples to apples.

Kenapa tidak boleh bandingkan begitu, Tan Sri?

Sebabnya, Singapore Airlines yang ada 14,000 orang itu, untuk operasi penerbangan sahaja, tak termasuk pekerja kejuruteraan, perkhidmatan lapangan terbang, katering, kargo. Kalau masuk semua, Singapore Airlines ada 23,000 pekerja, saya dah semak.

Satu lagi, kita tak boleh banding dengan Singapore Airlines (kerana) operasi dia laluan yang jauh, pesawat badan lebar, 10 hingga 15 jam dia pergi tak balik. Kita sini (MAS) dua pertiga laluan ialah laluan singkat, domestik dan serantau.

Jadi jumlah kakitangan (perlu) lebih ramai sebab lebih banyak take-off, perlepasan, ketibaan, landing. Ada beza di situ. Jadi perbandingan ini adalah satu kesilapan besar. Jadi macam mana saya nak percaya.

Dia nak buat satu syarikat penerbangan baru nak guna 14,000 kakitangan sahaja. Boleh lah jika dia ada laluan yang setanding dengan syarikat lain. Persaingan hebat sekarang ini.

Dan kemudian dia nak mulakan syarikat baru ini dalam Julai tahun depan. (Pada) hujung 2015 atau awal 2016, sudah ada (polisi) langit terbuka Asean. Bolehkah guna 14,000 orang untuk (bersaing di) langit terbuka? Ini yang saya tak percaya bahawa pelan dia itu boleh berjalan baik.

Boleh Tan Sri jelaskan lebih terperinci mengenai dasar langit terbuka Asean dan kesannya?

(Dasar) langit terbuka ini maknanya semua syarikat penerbangan dalam Asean boleh beroperasi di negara sendiri dan mana-mana negara lain dalam Asean. Kita pun boleh buat, kita pergi Singapura-Jakarta, atau Singapura-Bandung, Singapura-Filipina.

Sekarang tak boleh, kena ada perjanjian dua hala. Syarikat lain akan buat begitu di Malaysia, persaingan akan menjadi lebih hebat. Adakah kita tidak akan menyahut cabaran ini?

Kalau nak sahut, mesti kena ada kapal terbang lebih, pekerja lebih. Bukan sekadar 14,000 orang. Ini terlalu awal dia tetapkan (perlukan) pekerja 14,000 (sahaja). Padahal pelan perniagaan dia tiada lagi. Laluan semua tak sebut. Ini yang jadi masalah.

Kalau (Khazanah) boleh jawab semua ini, tak apa lah. Saya (bercakap) sebagai seorang warganegara dan ramai orang yang berharap pada saya untuk beri penjelasan tentang perkara ini sebab mereka tahu saya 20 tahun lebih dalam MAS.

Selain pembuangan pekerja, apa lagi keputusan Khazanah yang Tan Sri rasa tak perlu dibuat?

Saya rasa nak ambil orang luar (Christoph  R Mueller dari syarikat penerbangan nasional Ireland) jadi ketua pegawai eksekutif. Itu tak perlu. Kita nak bawa dia untuk menguruskan syarikat baru. Apabila dia datang, dia urus syarikat baru, syarikat lama tak ada lagi.

Syarikat baru, bukan nak memulihkan. Syarikat baru (operasi) baru, pulih apa lagi. Kapal terbang sudah ada, ambil dari sini (MAS) angkat pergi sana (MAS NewCo), pekerja sudah ada. Laluan sudah ada lama. Pasal apa nak ambil orang luar, nak memulih apa.

Itu satu, yang keduanya, orang asing ini dia tak tahu budaya negara kita. Dia tak tahu polisi kerajaan. MAS ini syarikat berkaitan kerajaan (GLC). Orang yang tadbir GLC mesti tahu dasar kerajaan dalam mengambil pekerja, memberi kontrak. Dia tak tahu ini semua. Nak faham ini semua (ambil masa yang) lama.

Tetapi beliau dikatakan berjaya memulihkan syarikat penerbangan lain dalam masa singkat.

Itu tak apa lah, boleh jadi dia bagus, tapi kita bukan nak bagus sahaja, dia ada roh ke tidak, spirit dia. Kita ini syarikat nasional, bukan sektor swasta punya. Adakah dia ada roh nak kembangkan syarikat ini supaya jadi syarikat besar, boleh bersaing di seluruh dunia?

Apa rancangan Jentayu Danaraksa untuk MAS?

Mula-mula kita buat cadangan, kita nak ambil alih (anak syarikat MAS) Firefly, (cabang) kejuruteraan MAS dan Penerbangan Malaysia Bhd (PMB). Lepas saya jumpa wakil Khazanah, nampaknya mereka tak setuju cadangan ambil alih Firefely, (untuk) kejuruteraan pun nampaknya dia tak setuju.

Untuk rancangan ambil alih PMB dan beli kapal terbang MAS, itu dia tak kata tak setuju tapi dia pertikaikan macam mana kita nak buat semua ini. Mereka tahu saya tak ada duit (ketawa). Tapi kita ada rakan kongsi strategik di beberapa tempat di dunia.

Dari segi kewangan tak ada masalah, pembiaya banyak. Mereka setuju ambil alih kapal terbang ini dan kita kendalikan PMB, kemudian kita beli semua kapal terbang MAS, kita sewakan balik kepada MAS atas harga yang dipersetujui kedua-dua pihak.

Adakah patut MAS jual pesawatnya dan kemudian sewa semula?

MAS (ada) hutang RM12 bilion sekarang. Dia boleh ambil hasil jualan (pesawat) dan bayar balik hutang, kemudian kita beri harga sewaan yang berpatutan dan rendah daripada biasa. Kita untung juga tapi sikit. Itu yang kita nak buat.

Kemudian sekarang ini kerana Khazanah tak mahu (jual Firefly dan cabang kejuruteraan), kita hanya tumpu (cadangan) beli kapal terbang MAS dan beli PMB.

Berapa jumlah kapal terbang dimiliki MAS dan nilainya?

Jumlah pesawat MAS lebih kurang 82 unit. Kita dah kira, lebih kurang RM8 bilion kita kena bayar (untuk beli semua pesawat). Jadi MAS boleh guna hasil itu untuk bayar hutang dan tak adalah (perlu) belanja duit kerajaan banyak sangat, RM6 bilion kan kerajaan nak belanja sekarang ini?

(Jika MAS jual pesawat) tak banyaklah (kerajaan perlu beri duit) RM1 bilion hingga RM2 bilion sudah cukup. Itu kita punya perkiraan. Kalau dia tak setuju, apa boleh buat.

Jika Jentayu Danaraksa beli pesawat dan PMB, bagaimana ia boleh selamatkan 6,000 pekerja yang akan kena buang ini?

Yang pertama, saya pertikaikan kenapa perlu 14,000 pekerja sahaja. Saya rasa perlu lagi ramai. Mungkin kita kena buang 2,000 hingga 3,000 sahaja, kalau kita kira betul-betul. Syarikat baru (MAS NewCo) itu kalau dengan 14,000 pekerja sahaja nak buat laluan baru, saya ingat tak cukup.

Kalau boleh kita nak runding dengan MAS, mana-mana laluan yang dia tak buat kita boleh kaji, kalau boleh buat kita buat dan kita serap kakitangan ini. Ini perlu dikaji dan dihalusi tapi pada prinsipnya kita nak buat syarikat penerbangan juga. Tapi bukan persaingan kepada MAS, tetapi saling melengkapi laluan yang dia tak ada.

Berapa kali Tan Sri telah menemui Khazanah mengenai cadangan ini dan bagaimana maklum balas mereka?

Saya sudah jumpa dua kali. Saya nampak mereka tak berminat nak menimbang (cadangan itu) sebab mereka dah ada rancangan sendiri.

Selain Khazanah, pihak mana lagi yang Tan Sri jumpa untuk jelaskan cadangan Jentayu Danaraksa?

Kita tak ada jumpa orang lain tapi surat cadangan kita hantar kepada Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak). Tetapi perkara ini perkara rumit.

Ada yang pertikai Jentayu Danaraksa baru ditubuhkan beberapa bulan, sudah nak ambil alih MAS.

Kita tubuh (syarikat) memang sebab nak ambil alih MAS. Kalau meniaga 100 tahun pun kalau tak ada duit tak boleh buat juga. Kita ada duit, ada kepakaran.

(Pekerja) MAS yang baru bersara, semua datang jumpa saya, tawarkan pertolongan, bagi idea dan mahu kerja semula pasal mereka bimbang mengenai MAS nak buang pekerja dan takut MAS lenyap, tak mampu nak bersaing dengan syarikat lain yang bertambah besar.

Syarikat lain bertambah besar, kita nak jadi kecil lagi. Mereka bimbang itulah. Ini syarikat kebangsaan. Duit orang ramai dah berbilion dibelanja untuk MAS.

Siapa di belakang Jentayu Danaraksa dan apa kepakaran mereka?

Kebanyakannya orang (dalam bidang) kewangan, setengah ada latar belakang penerbangan dan kejuruteraan. Pelabur saya tak boleh beritahulah. Kalau kita berunding nanti (dengan Khazanah), bolehlah beritahu.

Bagi Tan Sri sendiri, apa masalah sebenar MAS sampai boleh rugi teruk?

Yang pertama, kena tahu perniagaan (penerbangan) ini, laluan yang dibuat itu, kena tahu. Kena tahu pasaran, apa pasaran kita masuk dan cara macam mana kita nak masuk. Kedua, kita kena tahu dari segi teknikal, jenis kapal terbang, kos penyelenggaraan.

Orang pengurusan kena tahu ini semua, kalau tidak dia tak boleh cari jalan. Ketiga, kena ada integriti, mesti tidak ada penyelewengan di seluruh atas bawah syarikat itu. Kalau tak ada ini semua, tak boleh nak jalan. Jalan pun mesti rugi punya. Saya rasa MAS ada masalah ini semua.

Orang selalu kata kesatuan pekerja MAS yang jadi penyebab syarikat itu rugi, Tan Sri setuju?

Mereka kata pengurusan tak boleh buat apa-apa, kesatuan pekerja sekat. Itu mengarutlah. Bukan kesatuan pekerja yang (urus syarikat). Kesatuan pekerja bukan kebal, mereka tidak boleh buat apa kalau pengurusan tak setuju (apa-apa tuntutan).

Kalau mereka degil, buat piket sana sini, kita kena tahu macam mana nak kendalikan mengikut undang-undang. Kalau tak tahu kawal kesatuan pekerja, maknanya pengurusan tak cekaplah.

Suruhanjaya yang Tan Sri cadangkan itu, kalau dapat tahu siapa yang salah...

 Suruhanjaya perlu buat pengesyoran supaya ambil tindakan terhadap individu atau pihak tersebut. Kalau tak ambil tindakan, apa yang berlaku sebelum ini habis semua sekali. Siapa yang kena hukum, kakitangan yang kena hukum, kena buang kerja. Ini tak adillah.

Sebagai orang yang bina MAS dari bawah, apa perasaan Tan Sri apabila lihat MAS sedang berdepan banyak masalah?

Saya rasa cukup sedih tengok begini. Seolah-olah syarikat ini sudah bankrap dan ditutup. Dulu menjadi harapan kerajaan, harapan (perdana menteri kedua), arwah Tun (Abdul) Razak (Hussein) dan mereka yang sekali dengan saya pada permulaan untuk jadikan syarikat penerbangan kebangsaan ini sebagai salah satu syarikat terbesar dan termasyhur dalam dunia. Itu kita punya objektif supaya kita boleh promosi pelancongan, perniagaan, perkenalkan negara kita di seluruh dunia. Kita dah berjaya.

Semasa saya bersara pada 1992, kita sudah capai semua ini. (Cabang) kejuruteraan kita besar, kita punya rangkaian (laluan), kita pergi seluruh dunia. Boleh kata seluruh dunia sudah kenal kita, sudah kenal MAS. Kita banyak dapat anugerah. Tiba-tiba jadi begini. Masa bersara dulu, saya rasa alhamdulillah, kita dah capai semua ini.

Saya harap ia akan jadi lebih besar dan lebih maju. Saya beritahu semua kakitangan semasa saya ucap selamat tinggal: “Saya serah kepada tuan-tuan sekalian, ini syarikat kita, negara kita, kita kena jaga”. Cuma dalam masa tiga empat tahun sahaja selepas itu, (MAS mula bermasalah).

Ini kita kena siasat. Bukan semua orang buat tak betul. Saya rasa kalau kita buat suruhanjaya itu, ramai orang nak tahu (apa punca masalah MAS). Tak adil juga semua salahkan pekerja dan kesatuan pekerja. Kalau saya cakap salah, beritahu saya. Kalau saya salah, saya mengaku.

Macam cabang kejuruteraan (MAS) saya nak pertikaikan. Beberapa tahun lalu saya diberitahu MAS nak batalkan (perkhidmatan) penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO) kepada pihak ketiga walaupun pada masa itu MAS buat untung dalam bidang itu.

MAS hanya nak buat MRO untuk (pesawat) sendiri sahaja. Pada hal masa saya (buka MAS) dulu, kita rancang khusus, latih orang dan cari pelanggan untuk adakan MRO dengan kita.

Kita dapat kelulusan Amerika Syarikat, Kanada, Australia supaya kejuruteraan kita boleh buat penyelenggaraan untuk pihak ketiga. Dan sekarang ini nak tutup terus. Kalau kita buat MRO untuk orang lain, kita boleh buat keuntungan. Kita ada kepakaran, alat semua.

Orang lain berikhtiar sedaya upaya nak dapat pelanggan. Sekarang Singapore Airlines lebih maju daripada kita (dalam MRO), dulu kita lebih maju daripada dia.

Adakah MRO ini memang boleh jana banyak keuntungan?

Ya, kita baiki kapal terbang, macam baiki kereta. Kita buka bengkel, orang datang baiki, kita kenakan caj.

Bagaimana Tan Sri jangka prestasi MAS apabila dasar langit terbuka Asean bermula tahun depan?

Kita kena bersedia untuk atasi persaingan langit terbuka. Jika tidak kita akan tenggelam. Kalau ikut keadaan sekarang ini, (MAS) tak kan mampu (bersaing). Saya nak tengok apa perancangan Khazanah untuk atasi perkara itu. Boleh jadi dia kata ini perkara sulit.

Dari segi korporat, adakah memang patut dirahsiakan rancangan perniagaan?

 Ada perkara sulit, ada tak sulit. Macam (sebuah syarikat penerbangan Malaysia) umum nak beli 100 kapal terbang. Sebagai syarikat penerbangan, kita kena beritahu juga (apa pelan) untuk pemasaran. Orang kena tahu, (apa) laluan baru kita.

Tetapi Khazanah tak sebut, mungkin dia kata ini rahsia. Laporan akhbar (baru-baru ini), Khazanah kata kita (Jentayu Danaraksa) tak hormati dari segi sulit (dalam perbincangan perniagaan). Saya ingat perkara ini sudah terbuka, tak ada lagi sulit.

Khazanah sudah keluar (pelan pemulihan) 12-poin, kita pun keluar kita punya 8-poin. Sulit apa lagi, orang ramai sudah tahu. Ini bukan tender. Kita buat cadangan, kita terbuka. Ada orang lain nak buat lebih baik, buatlah, tak ada nak sembunyi apa-apa.

Tetapi mereka mesti beritahu perkara sebenar. Kalau salah, kena mengaku. Saya tiada apa-apa kepentingan peribadi dalam hal ini, saya bukan buat ini untuk wang. Ia semata-mata kerana saya ingin hidupkan semula syarikat ini.

Saya sudah tua, umur sudah 81 tahun. Sebelum mati, saya ingin lihat syarikat penerbangan ini tumbuh semula.

Tuesday, December 16, 2014

Pagar dan pegar yang makan padi

Pagar dan pegar yang makan padi
SAYA  telah berkali-kali menemukan bicara tentang pembaikan peribahasa. Apabila saya sebutkan peribahasa, ertinya termasuklah pepatah, simpulan bahasa, perumpamaan dan beberapa lagi. Saya tertarik pada kemungkinan tersalah pilih kata yang kini kian giat dipersoalkan.

Pertama, “Guru kencing berdiri, murid kencing berlari.” Ketika saya melawat sekolah, seorang  guru muda bertanya: “Jika murid itu berlari, bolehkah dia buang air?” Saya berfikir tentang tujuan dia bertanya. Saya dapati dia agak serius, lalu saya mengatakan, itu ialah unsur hiperbola dalam peribahasa. Hiperbola bererti pernyataan berlebih-lebihan untuk maksud seni.

Dalam satu majlis ceramah penulisan kreatif untuk pengkarya guru, seorang guru bahasa dan Komsas bertanya, “Adakah munasabah peribahasa “Telaga mencari timba?” Katanya lagi, dia tidak dapat membayangkan telaga berjalan ke sana sini mencari timba. Saya menjawab, bahawa itu ialah unsur absurditi dalam peribahasa Melayu. Bicara tentang itu kemudiannya beranjak ke maksud pantun, misalnya “Lautan api lagi kurenang” dan “Di mulut naga lagi kurebut”.  Pernahkah kita lihat lautan api dan mulut naga?

Ini dunia bahasa dan sastera, yang menyamai dunia sains sosial, iaitu dunia yang dipenuhi tafsiran. Sekarang perkataan ‘batuk’ dalam peribahasa “melepaskan batuk di tangga” telah kalah. Orang percaya, bunyi yang betul ialah “melepaskan batok di tangga.” Kemenangan ‘batok’ mengatasi ‘batuk’ berasaskan ‘batok’ ialah tempurung yang berada dekat tangga. Orang yang melepaskan batok di tangga ialah orang yang tidak cermat, kerana batok hendaklah diletakkan dekat tempayan untuk memudahkan orang mengambilnya bagi tujuan membasuh kaki.                  

Apakah makna “melepaskan batuk di tangga?” Maknanya, orang berkenaan berkunjung ke rumah orang lain, batuk-batuk di tangga, dan pergi begitu saja. Orang berkenaan boleh mendakwa bahawa dia telah menjalankan tugasnya pergi ke rumah berkenaan, tetapi tidak mendapat layanan, lalu beredar. Dia sepatutnya memberi salam, atau memanggil tuan rumah, bukan sekadar batuk-batuk!

Perkataan ‘batok’ daripada bahasa Jawa, manakala ‘batuk’ ialah perkataan Melayu.

Maksud makalah ini ialah untuk menyatakan kita boleh saja mencadangkan yang lain, namun kita jangan terus mempersalah sesuatu yang telah diterima pada masa silam. Contoh lain dalam hal ini ialah “Harapkan pagar, pagar makan padi.” Saya telah membaca tulisan Johardy Ibrahim (Mingguan Malaysia, 14 Disember 2014) dan beberapa tulisan lain sebelumnya. Kita hormati pandangan yang mengatakan berkemungkinan “ayam pegar” telah disalah sebut, jadi “pagar”.

Sekarang, beberapa peminat bidang ini menyuarakan pandangan bahawa ‘pegar’ perlu mengatasi ‘pagar’, kerana ‘pagar’ tidak mungkin makan padi. Jika fikiran logik biasa telah digunakan dalam kawasan absurdity hasilnya tentulah gambaran kartun. Tadi telah saya sebutkan telaga merayau di serata kampung mencari timba, dan juga murid berlari di padang sambil buang air. Kedua-duanya bukan kartun setelah diterima baik.

Ayam pegar yang berada dekat padi tentulah akan makan padi, jadi tidak munasabah kita akan mengharapkan ayam itu menjaga padi. Jadi, peribahasa “Harapkan pegar, pegar makan padi” membawa maka penanda kebodohan. Peribahasa ‘pagar makan padi’ adalah sehebat ‘telaga cari timba’, biarpun tidak munasabah dalam logika realisme. Kedua-duanya  membawa kita ke imaginasi, membayang kejadian di luar kebiasaan harian.  

Dalam realiti politik, jika tokoh A menghendaki jawatan menteri besar, janganlah dia mengharapkan pertolongan daripada tokoh B yang mengimpikan jawatan sama. Tokoh B akan berusaha memadam peluang  tokoh A. B akan “makan padi”, sebelum “padi” tiba ke tangan A.

Jadi, perkataan ‘pagar’ itu sesuai untuk membawa makna penjaga,   kerana tokoh A percaya kepada tokoh B yang tampaknya berusaha menjaga kepentingannya.
 
Bagaimana dengan pegar? Wujudkah ‘pegar makan padi’ dalam politik. Kita ambil contoh ini: Perdana Menteri memberi peluang kepada tokoh pembangkang menjadi timbalannya. Dalam keadaan demikian, tentulah pembangkang yang ‘berjiwa pegar' akan berusaha untuk makan  padi sebanyak-banyaknya. Sudah diketahui pegar sejati, disuruh juga menjaga padi!
 
*Datuk Rahman Shaari ialah  penerima Sea Write Award daripada kerajaan Thailand (2007), dan penerima Anugerah Penyair Gapena (2013). Beliau ialah mantan profesor Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya.

Monday, December 8, 2014

Sinar Harian - Pemuda 20 tahun antara peserta khatan.

  • Walaupun gementar dan segan Azuan tetap meneruskan niat untuk dikhatankan bersama kanak-kanak yang jauh lebih muda darinya.  
  • Walaupun gementar dan segan Azuan tetap meneruskan niat untuk dikhatankan bersama kanak-kanak yang jauh lebih muda darinya.
1 / 1
MARAN - Seorang pemuda Orang Asli berusia 20 tahun yang berhasrat menganut agama Islam pada hujung tahun ini antara 46 peserta program khatan perdana anjuran Parlimen Maran di Balai Raya Kampung Berkat, semalam.

Anak Orang Asli Kampung Paya Sendayan, Temerloh, Azuan a/l Eh yang mendirikan rumah tangga dengan gadis seusia dari Kampung Orang Asli Batu 55 itu juga bakal menerima cahaya mata kedua tidak lama lagi.

Azuan berkata, meskipun gementar dan segan dikhatankan bersama kanak-kanak yang jauh perbezaan umur namun perasaan itu tidak menjadi penghalang untuk dia berbuat demikian.

“Saya tinggal bersama ibu dan bapa mertua yang sudah beragama Islam maka sedikit sebanyak, ia menjadi dorongan kepada saya serta isteri untuk mengikut jejak langkah mereka.

“Kakitangan Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (Muip) Maran banyak membantu malah mereka yang menguruskan pendaftaran khatan ini dan turut menyediakan kemudahan kenderaan.

“Pada mulanya memang risau kerana saya berkhatan pada usia tua tetapi selepas semua selesai, saya rasa seperti orang baru dengan kehidupan lebih baik,” katanya.

Saturday, December 6, 2014

Membaja Kelapa Matag di Bachok

 Cuti sekolah- Disember 2014, mambaja kelapa Matag sebelum tiba musim hujan.

                                       Kelapa Matag dan baja organik


Wednesday, November 19, 2014

Makan-makan akhir tahun 2014 SK Semantan Ulu

 Bersyukur dengan apa yang ada.

 Guru 14 orang sahaja.




 Murid hanya 35 orang sahaja.


Rabu 19/11/2014 GB tak ada, pergi mesyuarat di Kuantan.