Monday, November 10, 2008

Alamak! lupa tutup pintu pagar.

Macam mana boleh lupa pulak. Hari ni, memang kelam kabut sikit. Balik sekolah tadi singgah di rumah kami yang kami tak duduk tu.(di atas bukit dalam hutan tu, Pak Man panggil tempat tu Sempam Hill View.)Sudah beberapa hari Pak Man tak ke sana. Sepatutnya setiap hari kena pergi tenguk, manalah tahu, kalau lama tak tenguk, tiba-tiba ada pula orang gila yang duduk. Bukan kah haru jadinya. Lagi satu, dalam peti ais ada tempoyak tiga botol besar. Takut terputus bekalan letrik ke...berkulatlah tempoyak tu nanti. Itu stok untuk bulan Disember nanti.

Berbalik kepada kisah pintu pagar tadi, kalau tak tutup, malam-malam biasa nya ada kerbau masuk. Habislah pokok pisang, daun pandan, daun kesom, serai, daun kunyit, pokok betik, semua dia sapu. Penyapu buruk sungguh!. Lepas tu dia bagi kita cenderahati pulak. Dodol Raja Sulaiman!...selambak di depan tangga...kurang ajar!
Bila Mak Jah tak ada keadaan jadi kelam kabut sikit. Pak Man ni pelupa sikit, maklumlah masa kecik dulu banyak makan kepala ikan kering dan ikan rebus. Orang miskin lah katakan!..kalau boleh tulang ikan pun nak makan sekali. Kesian kucing!

Malam tadi Pak Man dengar bunyi macam orang mengerang kesakitan. Eaaaah! Eaaaah! Eaaaah!...lama betul. Dari arah tepi sungai. Pagi tadi Pak Man tanya Opahnya , "Bunyi apa malam tadi.....macam orang mengerang kesakitan saja."

"oooo, kalau macam tu biasanya, bunyi musang."

"Oooo..musang . Ingatkan apa, tak pernah dengar pulak sebelum ni." Buat muka selamba saja, takut nanti opahnya kata,"penakut juga rupanya menantu aku ni." .....cover line, cover line.

Malam tadi Pak Man terfikir pasal pokok ara yang baru ditebang tu......hai..jangan....jangan...

Malam ni hajat tu nak tidur lewat sikit. Nak buat sembahyang hajat, anak sulung Pak Man nak ambil SPM esok. Minta-minta berjaya lah anak Pak Man ni dengan cemerlang, amin.

Sudah dua hari dah Pak Man berbalas-balas email dengan Mak Jah. Tak pernah buat sebelum ini, hai...seronok pula.

Masa muda-muda dulu tak ada pulak benda ni...dah ada agak nya , tapi Pak Man yang tak tahu kot.

2 comments:

Spy Kebun said...

Nak suko pun ado. Rupo ruponyo pok man ni takuk jugok. ingak ke oghe kapung bunyi sikik sikik ni takdok ha. ish ish ish ..... COBAAAAN

(Betul kata Opah itu memang bunyi musang. Telah berdekad dekad orang MElayu di tipu musang (berjanggut)

manlaksam said...

Buke takuk tapi perasaan ingin tahu.
Nok jadi mace Spy!