Monday, November 17, 2008

Cuti...semua benda boleh buat.

Macam biasalah bila cuti sekolah, bukan murid aje yang suka, cikgu pun sama. Bagi Pak Man banyak kerja dalam senarai menunggu. Pagi ni Pak Man nak ke rumah yang di Sempam, dah janji dengan Rahim nak menebas dan meracun.

Malam tadi dah jalankan 'operasi tikus'. Tahan perangkap, kena dua ekor. Dua perangkap kena dua-dua. Nampak gaya kena tambah lagi perangkap tikus ni.

Benih pisang dah order tapi belum dihantar lagi. Nak tanam keliling rumah. Sekarang ni tengah cari benih nanas. Semalam tanya makcik-makcik Kelantan yang berjual di pasar minggu, mereka semua kata,"Tak dok , Awe! , mok cik raso tak dok ore tane lanas di Raub nih."

Di Kelantan memang banyak, tapi jauh sangat. Pak Man cuma nak dalam 100 pokok je, tak berbaloi kalau semata-mata balik kerana nak beli benih nanas. Mungkin bila balik kampung nanti Pak Man akan cuba dapatkan sikit. Tak boleh nak beli banyak kerana beg pakaian kami sekeluarga pun dah penuh kereta.

Di sekolah ada dua tiga orang cikgu buat projek'mural'. Mereka tangguhkan balik kampung lewat seminggu. Mungkin ada budak-budak datang menolong. Sayang sungguh mereka dengan sekolah tu. Mereka kata kita mahu apa yang ada di sekolah bandar, semua ada di sekolah kita.

"Cikgu yang ada blog pun kita ada", kata mereka. Sejak Pak Man promosikan blog di sekolah tu, mereka dah mula mengikuti blog Pak Man dan blog kawan Pak Man, Fudzail. Seronok !...mereka kata. Blog-blog lain tu pandailah mereka cari sendiri. Cikgu Fandi, Cikgu Rozana dan Cikgu Ummie dah ada blog sendiri. Mula-mula Pak Man tunjukkan, lepas tu mereka pandailah tambah sana-tambah sini. Orang muda, lagi terkehadapan dari Pak Man. Mereka bertiga ni jadi 'follower'kepada blog Pak Man.

Bercakap pasal SK Semantan Ulu ni, pada Sabtu yang lalu, ada seorang pembaca blog Pak Man (dari KL)bagi RM 100 untuk di agihkan kepada budak dua orang yang dapat 5A tu. Dapatlah mereka RM 50 seorang. Akan Pak Man hantarkan ke rumah mereka nanti. Terima kasihlah kepada hamba Allah yang sudi bersedekah itu. Semoga Allah akan memberi balasan yang berlipat kali ganda di dunia dan di akhirat. Amin yaa rabbal aalamin.

Semalam Rahim tanya bila Pak Man nak ambil kambing dia yang sepasang tu?. Pak Man kata nantilah tunggu kandang siap. Pak Man beli sepasang anak kambing dari Rahim. Nama-nama mereka Pak Man dah siap pilih dah. Tunggu masa yang sesuai untuk diumumkan.

Pelancaran nama-nama itu akan di buat di blog Pak Man. Tungguuuuu....

No comments: