Friday, November 7, 2008

Berbudi Kepada Tanah - Bahagian 3

Boleh dikatakan setiap hari, selepas waktu asar Pak Man dan Mak Jah akan ke kebun dengan jip buruk itu. Pada 1997, kami berdua masih kuat, bertenaga. Bukan macam sekarang ni, baru tanam ubi kayu sikit dah penat.

Kebun tu jauh, dalam hutan, atas bukit. Kami sekadar pergi melihat-lihat saja. Pastikan tiada kerbau dan lembu yang dilepas liar, masuk ke kebun kami. Waktu masuk, Pak Man bunyikan hon jip kuat-kuat. Biar semua binatang terkejut, baru mereka lari jauh-jauh. Bila dah habis memantau, Pak Man akan pasang ubat nyamuk. Pada hujung ubat nyamuk tersebut Pak Man ikatkan mercun. Buat macam bom jangka. Satu lingkaran ubat nyamuk boleh tahan sampai 8 jam, jadi Pak Man potong separuh, untuk setkan masa selama 4 jam. Pasang lebih kurang pukul 6:30pm, jadi lebih kurang pukul 10:30 pm mercun itu akan meletup. BOMMMM!!!!

Waktu itu adalah dijangkakan babi-babi hutan sedang mencari makan. Jadi kalau tiap-tiap malam dalam kebun Pak Man ada letupan , mungkin babi tak akan datang. Pergilah ke tempat lain. Bumi Allah ni kan luas.

Pak Man tak pernah dengar lagi ada kebun kepunyaan orang Cina dikacau oleh babi. Mungkin babi tahu orang Cina makan babi, jadi babi takut.........sebagai alternatifnya babi masuk kebun orang Melayu.

Dalam dok pergi melawat hari-hari pun, ada juga pokok pisang kena sondol, nak buat macam mana. Pak Man tak bolehlah nak tunggu kat situ 24 jam. Tokey babi pun tak tunggu kandangnya 24 jam. Biarlah , kalau ada rezeki, adalah....kalau tak dak nak buat macam mana.

Budak yang Pak Man upah untuk tanam getah tu, dia ada cadangkan supaya Pak Man cari baju orang Cina yang dah tak pakai lagi dan gantungkan pada pagar kebun. Budak tu kata, babi boleh kenal sama ada bau orang Cina atau bau orang Melayu. Kalau ada bau orang Cina, babi tak akan masuk. Entah lah, betul ke tidak. Pak Man tak buat pun!

Pak Man minta maaflah kalau ada yang sensitif bila Pak Man sebut babi hutan, sebenarnya tak payahlah nak sebut khinzir ke....ba alif ba ya ke......kerana Pak Man rasa benda nya sama saja. Haram kalau di makan, tapi kalau sebut seribu kali pun tak haram!

1 comment:

Anonymous said...

kalau nak halau babi hutan ke musang , pegi keai tukang rambut amik rambut yg digunting kemudian masukan dalam sarung stokin buruk ikat kan kat pagar atau jarak keliling parametere kawasan . rambut tu kan ada bau manusia