Friday, November 14, 2008

Baru sampai dari Kuantan

Baru sekejap tadi (9:30pm) Pak Man sampai di rumah, lepas makan rehat sekejap tapi tak tertahan-tahan rasa nak buka tenguk blog.
Lepas sekolah tadi Pak Man terus ke Kuantan ambil anak di MRSM kuantan. Masa balik tadi hujan sekejap-sekejap, Pak Man memang tak berapa nampak malam-malam, tambah-tambah kalau hujan. Merayaplah bawa kereta, macam orang tua(memang dah tua pun).

Pagi esok Pak Man nak ke KL pula ambil Mak Jah balik dari kursus. Sudah genaplah seminggu Pak Man jadi bapa tunggal. Esok hidup Pak Man akan kembali normal.

Nak cerita sikit pasal di sekolah tadi, sebelum balik semua guru-guru dijemput ke kantin. Ada jamuan , makan tengahari. Lauk gulai nangka, ikan masin, ulam-ulam, sambal, sayur goreng campur tempe, gulai ayam, ayam goreng dan telur asin(orang kampung Pak Man kata'telur jeruk'). Air oren dan ada ais krim.
Oleh kerana nak cepat, Pak Man makan saja, lepas makan terus balik. Lupa pula nak tanya sapa yang belanja. Esok kena telefon ustaz, tanya sapa belanja. Nak ucap terima kasih. Sehari dua ni rezeki memang murah. Alhamdulillah.

Pagi tadi bapa Syafinas(salah seorang budak yang dapat 5A) datang jumpa ustaz, dia kata kalau anaknya dapat sekolah asrama penuh yang jauh-jauh tak mampulah dia nak menghantarnya. Kalau boleh biarlah dapat Sek.Men. Sains Raub saja.(ustaz memang tempat ibubapa mengadu hal kalau ada sebarang masalah).

Pak Man dengar dari jauh(curi-curi dengar), dalam hati rasa kesian pula, tapi nak buat macam mana. Hanya mampu berdoa.

Zaman sekarang kabel masih penting lagi........wireless tak laku!

2 comments:

Spy Kebun said...

Pagi ni hujan, saya tak spy kebun. Inilah nasibnya. Kuat sungguh Pak Man kesana kemari demi anak anak dan keluarga. Guru Mithali. Tahniah Pak Man!
(Dgn izin) meme la zame ni oghe guno kebel, tapi hok wireless tu (do'o) kuak lagi. bak tu oghe kapung pung buleh degree.. Allah tulong. Biya umu pakpuluhdua pung baghu buleh, janji buleh. Cerito bantu bantu ni keno ghoyak ko Fuzail, dio tero bak ni.

manlaksam said...

Spy,
Cuti lah sekali sekala...hari-hari kerja gajah pun mapuh.
Demo muda lagi....nak gadoh ke mano?