Saturday, November 8, 2008

Geram nya!

Baru sekejap tadi Pak Man baca blog MSO, dia tulis pasal Bahasa Melayu. Ada komen yang mengatakan kalau cakap Melayu, itu makna nya seperti katak di bawah tempurung. Berasap telinga Pak Man macam dalam filem kartun' cerita monyet makan lada.'

Sedarlah semua, mula-mula bahasa kita ditolak ketepi, lama-lama anak-cucu kita pula. Percayalah cakap Pak Man. Orang yang bercakap tu, fikir lah sekali lagi. Pejuang-pejuang Bahasa Melayu, seperti Datuk Dr.Hassan(bekas Ketua Pengarah DBP), adalah orang yang sangat fasih dan tinggi penguasaan Bahasa Inggerisnya, tapi tetap bercakap Melayu dalam majlis-majlis rasmi. Bukan nak menunjuk-nunjuk kehandalan berbahasa Inggerisnya. Jangan nak menunjuk pada tempat yang salah.

Kalau katak nak keluar dari tempurung, bagus! tenguklah dunia luas-luas......tapi AWAS jangan dilanggar kereta atau lori, kerana di luar sana banyak bahaya nya . Mesti pandai melintas jalan. Kalau tidak kamu akan MATI KATAK, kering di atas jalan raya.

Sebenarnya, Bahasa Inggeris ni bukanlah bahasa pertuturan orang kelas atasan. Itu tanggapan yang salah tu. Juga bukan bahasa pertuturan orang-orang terpelajar. Salah tu anak-anak. Ketinggian ilmu pengetahuan bukan terletak pada bahasa apa yang kita pertuturkan. Kalau cakap Bahasa Inggeris lancar macam roket, tapi bila ditanya soalan matematik 4 kuasa 3 berapa?...tak tahu! ...malu kita. Kawan Pak Man(Duan Pok Jak)yang tinggal di London beritahu Pak Man yang orang gila di London pun cakap orang putih!

Kalau orang Melayu yang cakap Inggerisnya lancar mengalah kan orang putih, tapi bila cakap Melayu, asyik cakap..aaaaaa apa namaaaa...aaaaa apa namaaaaa...macam robot habis bateri! malulah...

Maaf, pagi-pagi lagi dah beremosi........hilang sudah ketenangan dan kesegaran tadi. Belakang tengkuk dah rasa lain macam, rasa-rasanya darah tinggi Pak Man dah naik.

Assalamualaikum warah matullahiwabarakatuh.

No comments: