Thursday, October 2, 2008

Pengurusan Masa

Sejak cuti raya bermula Ahad lepas, Pak Man ada masalah dengan pengurusan masa. Masa yang dua tiga hari tu lah Pak Man nak kena buat macam-macam. Berulang-alik antara Bachok dan Kota Bharu. Macam -macam hal yang tidak dirancang, tiba-tiba muncul satu demi satu.

Perancangan awal Pak Man balik cuti kali ni nak jumpa kawan-kawan lama seperti Nik Hashim, Nik Hisham,(adik beradik), Mat Ju, Zaha, Doyeng, Mat Roni, Seli, Mat Azik, Nawi, Budin dan Imi Kura(sebenarnya baru bulan lepas Imi ada datang rumah Pak Man, terima kasih lah Mi). Mat Jeng pun lama dah Pak Man tak jumpa. Kita hanya mampu merancang.

Tapi akhirnya tak kesampaian......harap-harap kita semua panjang umur, nanti boleh jumpa, insyaalah.

Sebahagian besar dari mereka ini adalah kawan-kawan Pak Man semasa di ITM dulu. Mereka semua telah berjaya dalam hidup masing-masing.

Nik Hashim dah jadi pengurus Bank Muamalat Kota Bharu. Nik Hisham pula seorang arkitek yang berjaya.

Mat Ju pula pensyarah di UITM Machang. Zaha seorang usahawan bumiputera yang sedang meningkat naik, kontraktor dan usahawan tani. Ternak lembu Kobe dalam air-cond. Jarang anak Melayu yang buat.

Doyeng, Ketua Inspektor Penjara di Penjara Machang. Tabik Tuan!

Mat Roni dengar cerita jadi usahawan perabot. Banyok pitih tuuuu!

Seli dengar khabar ada bertugas di Mahkamah Kota Bharu. Mat Azik, Nawi, Budin tak dengar khabar. Mat Jeng dah jadi orang besar di KTMB. Tahniah lah Jeng.

Imi Kura, seorang yang berjaya dalam bidang ICT. Pak Man malu juga sebenarnya nak jumpa mereka ni, maklumlah siapa lah kita ni. Haa! ada seorang lagi baru Pak Man teringat, Nik Lokman, dengar cerita dah ada kilang minuman sendiri, dulu pegawai teknologi makanan dengan Adabi.

Petang tadi Pak Man terima SMS dari Zaha, malam ni ada perjumpaan(reunion) di Restoran Mentari, Taman Maju KB. Maaf semua kerana Pak Man dah balik ke Raub. Sebentar tadi terima call dari Nik Hashim, lama juga berborak, lepas tu dengan adiknya pula, Hisham. Meriah bunyinya majlis tu.

Pak Man rasa bersalah, call Zaha, minta maaf banyak-banyak! Zaha macam biasalah, cool!...Zaha adalah orang yang tak pernah lupa call Pak Man bila dia melintasi Raub samada nak ke KL atau balik dari KL. Pak Man akan cuba sedaya upaya keluar ke bandar Raub dan menunggunya di Restoran Mamak. Biasanya dia bersama Doyeng.

Mat Ju ada sekali, dengan isteri dan anak-anaknya, tapi jumpa di masjid saja. Pak Man rasa tersangkut hati sampai hari ini kerana tak dapat ajak mereka ke rumah. Pak Man dah pergi rumah dia, besar sungguh weh! macam dalam filem hindustan. Tangga berpulas.

Walau bagaimanapun Pak Man bersyukur dengan apa yang telah Pak Man capai sekarang ini. Syukur alhamdulillah!

Salam manis.

No comments: