Thursday, April 30, 2009

Mahkamah Mona Fendy

Ini adalah bangunan Majlis Daerah Raub. Dulu bangunan ini adalah merupakan sebuah mahkamah. Setelah bangunan mahkamah baru dibina, maka bangunan ini telah dijadikan pejabat MDR.
Di sinilah kes Mona Fendy mula-mula dibicarakan. Selepas itu kes itu dibawa ke Mahkamah Tinggi Temerloh dan Mona Fendy dijatuhi hukuman gantung sampai mati. Bagi anak-anak yang tak tahu tentang kes Mona Fendy, bolehlah bertanya dengan ibubapa anak-anak. Mereka mesti tahu. Kes ini menjadi tumpuan satu Malaysia diawal tahun 90an.

26 comments:

lina said...

Kes yang meng glemerkan Raub dan Dong satu ketika dulu. Pak Man ada kat Mahkamah tak masa Mona dibicarakan?

silversarina said...

oo ni mahkamah yang femes suatu ketika dulu.

Di Kijal , Kemaman pula femes sebab Mona Fendi pernah menyewa rumah di situ.

faraulah said...

Pak Man,

Bangunan ni yang tepi jalan nak balik Kelantan ke ?

Bila malam ada lampu warna warni

m e E n said...

Pak man
Sy tahu cite Mona Fendi ni.

mother of two said...

time nie mmg glamer betul dong & raub.. tahun 1993. Tiap2 hari mcm pesta ajer kat pekan dong...bangunan dan cerita nostalgia... nie yg buat nak balik sekarang jugak..:)~

tulipurple said...

memang glemer citer nie...uishh,dah terbyg2 muka dia..hehe

Zabs said...

Salam PM,
Yang sedihnya orang terpelajar dan YB boleh percaya perkara2 begitu tu.... Wallahua'lam.

catz_mafia said...

Cikgu Man,
Ooo gitu rupanya. Saya tak tahu plak bangunan tu mahkamah dulu dan tak tahu plak yang bangunan tu dah jadi MDRaub. Padahal hari2 lalu depan bangunan tu.. hehe (malu)

tchersally said...

yea Pak Man..mau kerat berapa?..err..

AZANI said...

PM
Selamat hari Pekerja, tak balik kampung?

manlaksam said...

Lina,
Masa tu Pak Man masih lagi kerja di Kuantan.

Silversarina,
Betul tu....sekejap ke Kijal, sekejap ke Kelang...banyak tempat betul dia buat projek.

manlaksam said...

faraulah,
Ya...betul, bangunan tu lah.

meEn,
Ooooo maknanya Meen tah besar la masa tu.....

manlaksam said...

Shiela,
Pak Man rasa Shiela lagi lah lebih mengetahui tentang cerita ini berbanding Pak Man.

Tulip,
Tuan nya pun glemer....pernah merakamkan album dan pernah masuk carta 'Muzik Muzik'di TV3.

manlaksam said...

Zabs,
Itu lah pasallll....
Mintak dijauhi.

Catz,
Tak tahu tak apa.....sekarang dah tahu, hehehehe.

manlaksam said...

tchersally,
Jangannnnn!!!!!.....takuttttt.

AZANI,
Tq, selamat juga untuk anda.
PM tak balik la...sibuk uruskan anak nak masuk matrik minggu depan.

tchersally said...

Tahniah!!..anak PM dapat matrik mana?..

PINATBATE said...

Pak Man..
Tahniah!semuga anak bujang Pak Man terus cemerlang..

Mona fandey ..err..kuburnya kat Kajang kan..

Saya nak potong ubi kayu kerat empat belas..boleh buat sarapan esok..hohoho..

manlaksam said...

tchersally,
Matrik Gambang, terima kasih.

Pinat,
Terima kasih.....
ganas tuuuu.

en_me said...

tok bomoh tewww.. takuttt

Achu Tra said...

Pok Mae...silap2 gayo Ayoh Pin tu salah soghe pengikut Mona Fandey..heh..heh

manlaksam said...

en_me,
Hehehehehe......

Achu Tra,
Boleh jadi jugak....

Neeza Shahril said...

neeza tahu kisah tu sebab neeza dah besar dah masa tu..
dia dah takde lagi kan pak man
dengarnya.. dia banyak berubah masa hukuman gantung tu nak dijalankan.. hanya Allah yang tahu...

manlaksam said...

Neeza,
Dia telah menjalani hukuman gantung pada tahun 2002.

KR 31 A.K.A Zabri said...

saya masih ingat,masa kes Mona Fendy saya tingkatan 5,
menang terkenal Raub ngan Ulu dong masa tu hari hari masuk paper

manlaksam said...

Zabri,
Lama tak singgah sini, busy ke?

KR 31 A.K.A Zabri said...

heheh... lebeh kurang cam tu lah pak Mana nakbuat cam ne dah kerja namanya