Wednesday, April 22, 2009

Hasil dari pokok belakang rumah

Pokoknya sangat tinggi. Nak kait tak sampai, nak panjat tak terdaya. Nasib baik ada orang kampung yang menawar diri untuk memanjatnya.
Buah yang dapat dibahagi dua. Separuh untuk orang yang memanjat dan separuh untuk tuan punya pokok.
Hasilnya tak lah banyak sangat. Cukuplah untuk dibuat jeruk dan stok untuk kegunaan tahun ni.

22 comments:

Anonymous said...

Oooh petai...lazat sungguh!
Kat KL/ Selangor masa ni, harganya RM3 untuk 2 keping je!

Mek Perunding

Tok Selampit said...

Sedak tu boh ... meme nyakut la kalu keno nga budu ... ado ike ngasam .. perghhhh tok tuo nepik ko tingo pun x kabar doh

lina said...

bestnya Pak Man ada poko petai belakang rumah! Petai jeruk... memang sedap...

faraulah said...

Petai jeruk makan ngan ikan rebus...
marvellous...

silversarina said...

Dah ada stok setahun tu, petai jeruk tu sungguh mengancam selera saya :)

m e E n said...

Buat sambal udang petai.
Naik selera!

tchersally said...

aiseyman...sedap nih..ehem..bilik air kena sental sokmo ni PM!

naha said...

Assalamualikum Pak Man,

Kalu offer tu.. tinggal botol je le

vy said...

lahaiiiiiiiiiiiii

kena balik Kg Baharu bi suruh org kait pokok petai umah wan koi!

lazat nyerrrrrrrrrrrrrrrrrrr

hari ni tengahari tadi kat radio Sinar pasal Asam Rong RAUB !

pB said...

tak makaeeeeeeeee jerukkkkkk petaaaaaaa ........

manlaksam said...

Mek Perunding,
2 keping RM3.....mahal tu!
Tapi kalau hati dah berkenan, tak jadi masalah.

Tok Selampit,
Bahayo demo......bahayo!
Kalu dapat jeruk petai dengan budu terus jjadi tok kaba.

manlaksam said...

Lina,
Datuk nenek yang tanam.....anak cucu yang dapat makan.

faraulah,
Makan dengan ikan rebus campur kuah(air)jeruk tu sekali.Perghhhhh....

manlaksam said...

Silversarina,
Stok biasanya tak pernah putus.

meEn,
Buat sambal biasanya guna yang segar. Yang jeruk biasanya buat ulam saja.

Zabs said...

Salam Cikgu,
Lama dah tak makan petai. Tukang masak tak suka baunya.

manlaksam said...

tchersally,
Memang kena sental....wajib tuh!

naha,
Naha ni pun hantu petai juga ke?

manlaksam said...

vy,
Oh ya ke?....Radio Sinar ya...Pak Man tak dengar radio....ruginya.

pB,
Doh tok suko nok buat lagu mano....

Zabs,
Kalau teringin sekali-sekala tu boleh laa buat permintaan, mesti dia akan tunaikan.

Neeza Shahril said...

balik hari tu, adik neeza bagi bekal petai jeruk 1 bekas kecil..
lama tahan..
tapi makan sorang tak lalu pulak
neeza bawak pergi kelas agama. Ramai yang suka. Alhamdulillah...

manlaksam said...

Neeza,
Tak bagi orang Arab cuba?
Manalah tahu kot mereka suka.

Abiey69 said...

hok ni yang ambo tak tahan nih..
lecur air liur....

emmmmm muah...

esok kena g makan kat selera kampung nih..

manlaksam said...

Ustaz,
Hahahahaha.......tok leh tunggu lagi....balik sekolah ni terus gi selalu!

catz_mafia said...

Cikgu Man,
Saya ni masak boleh, makannya tidak.. dah lama off petai ngan jering..

mother of two said...

pakman,
simpan skit dehhh untuk saya..:)~