Saturday, April 18, 2009

Yang mana satu pilihan kalbu.....

Kali ini Pak Man nak bercerita sikit pasal kopiah. Terdapat bermacam-macam jenis kopiah di pasaran. Setiap jenis ada peminatnya yang tersendiri. Ada orang suka yang putih, ada orang suka yang merah, ada suka yang hitam dan berbagai-bagai lagi.
Ada yang bulat leper, ada yang lonjong, ada yang bertangkai dan macam-macam lagi. Pilih lah yang mana satu anda berkenan.

Bagi Pak Man, yang ini lebih selesa dengan Pak Man. Tapi kalau sesuatu majlis itu memerlukan kita memakai songkok maka Pak Man akan pakai songkok.

Lihatlah betapa banyaknya pilihan kopiah di pasaran, pilih saja satu. Harga nya pun tidaklah mahal kalau nak dibandingkan dengan topi.

Kalau nak bersembahyang tu....eloklah dipakai kopiah. Topi tu nampak nya tak berapa sesuai. Kalau tak ada, dalam masjid ada disediakan. Tukar ya!......InsyaAllah.

Kalau pakai kopiah tu....elakkan lah daripada pergi ke tempat-tempat yang tak berapa sesuai dengan kita seorang Islam.
Pak Man selalu berkunjung ke blog 'kopiah senget'. Zi, masih senget lagi kah kopiah anda?





15 comments:

catz_mafia said...

Cikgu Man,
Banyak juga pilihan kopiah ye.. Tapi saya lebih suka tengok lelaki bersongkok. Nampak segak. Tambah pula dengan baju melayu dan sampin.. Huh.. memang mengancam lah.. hehe

AZANI said...

PM ,pakai kopiah best boleh lipat lipat, songkok baldu payah sikit,kalau lipat nanti kempek.

naha said...

Assalamualaikum Pak Man,

Sy pernah ada kopiah warna merah yg sgt sy sayang. selepas kopiah tu hilang sy kurang rajin pakai kopiah sekarang walaupun ada sebakul banyaknya. lepas ni ikut nasihat pak Man, kena pakai semula la bila nak solat.

Neeza Shahril said...

disini orang pakai kopiah aje.. takde songkok..
tapi pak arab tak pakai kopiah
dia pakai serban degan igal bulat tu..
walaupun masuk pub.. betul ni pak man.. tak caya, pergi lah bahrain.. ramai macam tu...

silversarina said...

Berkopiah memang nampak sopan nak-nak kopiah yang putih yang pakman kata selalu pakai , memang sopan.

GigiPalsu said...

Kopiah selesa boleh basuh...
Songkok x basuh...
Tapi hairan yek, bila kita pakai kopiah org selalu panggil haji, padahal org buat haji tak pakai kopiah pun...

tchersally said...

PM,
kat rumah Sally banyak kopiah peninggalan arwah ayah..sekarang ni suami dan Iman tak perlu beli..stok kopiah Tok Pa masih ada yg belum berusik..

m e E n said...

Saye lebih suke bersongkok.
sekali sekali ade jgk memakai
kopiah.
Ade setengah tempat memanggil
dengan name; kepiah atau ketayap.

manlaksam said...

Catz,
Terserah kepada pilihan masing-masing. Kopiah boleh songkok pun boleh.

AZANI,
Betul tu...ada orang tu simpan kopiah dalam poket, bila nak sembahyang baru pakai.

manlaksam said...

naha,
Waaaa banyaknya....ada sebakul!
Warna merah pun ok juga.

Neeza,
Ishhh....tok arab ni macam-macam, patutlah dunia tak pernah aman. Adaaaa saja kacau-bilau.

manlaksam said...

Silversarina,
Che Abang Sarina pun pakai kopiah juga kan?

GigiPalsu,
Songkok tak basuh.......ya tak ya jugak.

manlaksam said...

tcher,
Jaga baik-baik, buat kenangan hingga ke anak-cucu.

meEn,
Ada orang panggil ketayap, ada yang panggil kepiah dan di Bachok orang panggil 'ppioh'.

Rusdi Abu Bakar said...

Sesetengah majlis kena pakai songkok pok man dih heh heh heh

manlaksam said...

Di,
Kakitangan kerajaan macam tu lah!

kopiah senget said...

Salam pak Man,

Tak prasan tetiba tanya pasal kopiah! hahah kopiah senget ek! now pakai juga la. Tapi memang kene jaga adap la kalau pakai kopiah... if not org kopiah pun boleh terbang... bukan senget lagi! huhuhu :D