Saturday, April 11, 2009

Dinginnya air telaga.

Gambar di atas adalah merupakan telaga zaman sekarang. Guna baldi dan besen plastik. Kalau telaga zaman dulu, tidak berada di dalam rumah(bahagian dapur). Telaga zaman dulu biasanya berada di bawah pokok, tempat teduh. Airnya dingin. Biasanya ada pokok pinang di tepi telaga. Pokok bunga kenanga dan bunga melor. Bila mandi, ada bau bunga yang wangi. Kadang-kadang bunga akan gugur dalam telaga. Hari-hari mandi bunga!.
Yang lebih speselnya lagi ialah timba(baldi) yang digunakan untuk menceduk air dari telaga itu ialah timba upih. Diperbuat dari upih nibong. Bila ceduk air untuk mandi rasa sungguh sejuk dan dingin. Ooooohhhhh best sungguh!
Sekarang ni, timba upih sudah tiada lagi, yang ada hanya baldi plastik. Kalau anak-anak nak tengok gambar timba upih, tengoklah gambar di atas tu.......

18 comments:

pB said...

raso nyor reti lagi lar nok ka'ra air tlago nie guno baldi kecik ...

kalu guno baldi besar , tok rock nok akak lar pulok

Akmal said...

ambo tok rajin jjupo timba upih pokmae. Hok ambo beso pakai timbo botol air/tin minyak hehehe...:D
tu pun time takdok air dulu jah gi mandi di telaga. dok pon gi mandi di sawah padi, tempat hok ada paip air besar tu :)
lloni main boring jah air huhu :D

catz_mafia said...

Cikgu Man,
Ana tak merasa timba upih tu. Timba dari botol putih yang dah dipotong tu adalah..

Memang syok mandi air telaga.. sejuk je.. Tapi yang tak syoknye.. open air..keliling semuanya bertutup, tapi atas takde atap..

Ada juga cerita menarik pasal telaga ni.. nanti ana cite di blog..

Abiey69 said...

teringat masa minum air dalam timba upih ni...
sejukkkk.

lepas main wau ditengah padang nanam padi

faraulah said...

kalu kat kg saya,guna 'tegait' (betul ker ejaan?)..

AZANI said...

air telaga memang dingin, lebih dingin dari air tangki,tengah panas buta pun masih sejuk.nyaman terasa,cuma yang problem, kalau timba jatuh ke dalam perigi dengan tali tali sekali.Jenuh cari galah nak kait.

tchersally said...

org kata mandi air telaga nih awet muda..

lina said...

sempat juga merasa mandi telaga di rumah arwah Wan di Semantan Ulu dulu. Tapi tak pernah merasa timba upih, timba putih ajelag. Kalau nak mandi, kenalah berjalan dua-tiga minit dari rumah untuk ke telaga. :)

anak nah said...

Saya pun tak sempat dengan timba upih, setakat botol minyak Castrol tu adalah.

Abang saya sekali tu pernah jatuh dalam telaga.

m e E n said...

PM.
saye penah mandi air telage.
sejok, nyaman,
menggigil dibuatnye.

Rusdi Abu Bakar said...

lamonyo tak mandi air telago. dulu masa sekoloh pagi2 nak mandi nengun tepi telago dulu sebab sejuk...

Masayu Ahmad said...

uish sungguh nostalgia entri pak man

manlaksam said...

pB,
Guna baldi kecik pun ok..... tapi kalu gula timba upih, semua saiz kcik. Tak dok saiz besar.

Akmal,
Tin minyak pun boleh......
Mandi di sawah tu, mandi tali air ke?

manlaksam said...

Catz,
Pak Man tak sabar nak dengar cerita lucu tuh!

Ustaz,
Memang sejuk air dalam timba upih....ooooo suka main wau ya!....sama lah kita.

manlaksam said...

faraulah,
Pak Man pernah guna'tegait'....kalu orang selalu guna tali, bila sekali-sekala guna tegait, memang problem.

Azani,
Kalau tali terlucut dari tangan memang ada masalah besar. Kalau baldi tu diperbuat daripada besi, alamat tenggelam lah.

manlaksam said...

tcher,
Kalau betul begitu, beruntunglah orang kampung.

Lina,
Ya ....telaga biasanya berada di luar rumah dan dikongsi beberapa keluarga.

manlaksam said...

Anak Nah,
Abang demo pernah jatuh dalam telaga?
Teringat cerita Nabi Yusuf.

Meen,
Air telaga memang dingin, tapi kalau musim hujan air telaga akan terasa hangat.

manlaksam said...

Sedi,
Kita serupa!...Pok Mae pun suko nnengun tepi telaga, selimut dengan kain pelikat....hahahaha.

Mas Ayu,
Pak Man suka cerita kisah-kisah dulu-dulu kepada orang muda....saja nak royak bari.