Tuesday, April 14, 2009

Telor Jeruk Pembuka Selera

Terlebih dahulu Pak Man nak minta maaf kepada anak-anak semua kerana sudah dua hari Pak Man tak menulis. Pak Man terpaksa ke KL hantar anak pergi temuduga di Ibu Pejabat MARA.
Kali ni Pak Man nak bercerita sikit tentang lauk yang selalu Pak Man cari bila selera Pak Man tak berapa laju.
Bila rasa tak lalu makan, Pak Man akan cari telor jeruk atau telor masin atau telor asin untuk dibuat lauk. Orang kampung Pak Man panggil telor jeruk jadi Pak Man pun lebih selesa dengan panggilan itu. Harap anak-anak boleh faham.
Kalau ada telor jeruk ni Pak Man tak perlu lauk lain. Cuma kena ada kuah gulai lemak, sudah cukup. Kalau bulan puasa terutama pada waktu bersahur, lauk ni mesti ada.

Masa kecik dulu Mak Pak Man ada bela itik dua tiga ekor saja, tapi tiap-tiap pagi bertelor. Kumpul-kumpul, lama-lama boleh bua telor jeruk. Lepas lah untuk kegunaan sekeluarga.

Telor jeruk ni kalau dulu harganya 4 biji untuk RM1.00, lepas tu naik, 3 biji RM1.00, lepas tu 2 biji RM1.00 dan yang terbaru sekali Pak Man beli harganya RM0.80 untuk sebiji. Mahu tak mahu terpaksa kena beli.


24 comments:

Fid said...

wahhh
look yummy!
kalau saya gi rumah pak man(beraya ke saja melawat ka) hahaha silalah hidangkan ya..kihkih

vy said...

PakMan

jgn luper buat n3 pasal ASAM RONG !
pohpalihh sedap!!

faraulah said...

telur jeruk makan hok kuning jah, hok putih masin!!

manlaksam said...

Fid,
Boleh, apa salah nya.

Vy,
Asam Rong,InsyaAllah akan Pak Man usaha kan.

faraulah,
Hahaha.....lagu tu pulok!

lina said...

kalau faraulah makan hok kuning aje, saya makan yang putih aje. :D

catz_mafia said...

Cikgu Man,
Den panggil telor masin.

Nasi putih + pajeri nenas + telur masin + sambal belacan + ulam2 skit = sedap giler!! hehe

m e E n said...

PM.
Memang sedap woo.
Saye suke mkn yg kuning tu.
yg puteh tak berape mkn.

p/s: tertanye-tanye nape telor
masin tidak dibuat menggunakan telor ayam?

pB said...

dulu ....

arwah mok jeruk sdiri jah. guno ayer garae ...

tchersally said...

Dulu masa arwah mak masih ada ( hingga skrg Sally pulak sambung..) asal nak dekat bulan Ramadhan mesti buat telur asin nih..rendam dalam air garam yang amat2 pekat/masin, letak dalam balang kaca..disamping sbg pembuka selera..sebagai perhiasan dapur pun ye jugak..

tchersally said...

..Meen..bole je guna telur ayam, guna cara yg AJ kata di atas nih..

PINATBATE said...

PakMan..
kebetulan saya pun baru jer makan teluk masin ni semalam..anak-anak makan yg kuning saja..mak bapak terpaksa makan yg putih..

Rusdi Abu Bakar said...

last makan telur asin ni 3 4 bulan lepas, saing bui. sedak make dgn nasi kerabu. sini ado jual, hok filipina, tapi katanya tak halal. tak tahu dio buat dgn gapo.

hazmi mat zain said...

Jgn makan sokmo telor masin ni, nanti naik darah.

silversarina said...

salam,

Telur asin memang sedap terutama makan dengan nasi kerabu :)

anak nah said...

apa beza telur jeruk yang dlm baja/tanah dengan yg dlm air garam?

manlaksam said...

Lina,
Macam-macam........ada yang suka kuning dan ada yang suka putih saja.

Catz,
Waaa.....kena ada pajeri nanas pulak!

manlaksam said...
This comment has been removed by the author.
manlaksam said...

Meen,
Suka yang kuning ya?....macam-macam.

pB,
Orang dulu-dulu macam tu lah!

manlaksam said...

tchersally,
Memang rajin!....sambung kemahiran arwah mak, bagus tu. Nanti turunkan ilmu tu kepada anak perempuan pulak.

Pinat,
Hahahaha...ni satu kes lagi.....suka makan yang kuning saja.

manlaksam said...

Rusdi,
Ooooo ada yang tak halal juga ya?
Pok Mae tak tahu pulak.Bahayo....bahayo.

Hazmi,
Ya betul tu!.....boleh buat darah naik. Pening ppalo.

manlaksam said...

Silversarina,
Ya...memang sedap!
Tak sah rasanya kalau nasi kerabu tak dok telor masin.

Anak Nah,
Pok Mae rasa sama saja. Sama-sama masin.

Neeza Shahril said...

betul lah mahal sekarang telur jeruk..
disini hari tu kawan tu cakap.. 4 biji 10 ringgit... hehee..
betul la cepat boleh pergi mekah orang tu hehe..

AZANI said...

pak man: bulan bulan posa wajib ada telur masin untuk sahur.

manlaksam said...

Neeza,
4 biji RM10.00!!!! Wooooo...memang sah tahun depan dapat gi Mekah lah tokey tuh.

Azani,
Betul tu....bulan posa wajib kena ada telor jeruk nih.