Saturday, December 27, 2008

Penjala ikan dan 'jong deghat'

Masa kecil dulu, bila tiba bulan 12 maknanya tak adalah bekalan ikan basah dari laut. Semua nelayan tidak turun ke laut. Masa tu tak ada lagi ikan beku ni. Jadi makan nasi dengan ikan kering atau telor atau ikan sardin atau ikan pekasam. Kalau nak makan ikan segar dan percuma, pergilah menjala ikan sungai.
Masa umur Pak Man sekitar 5 ke 10 tahun, Pak Man selalu ikut ayah pergi menjala. Tukang bawa bekas ikan(jong deghat), berjalan berbatu-batu sepanjang tepi sungai. Antara ikan-ikan yang biasa dapat ialah ikan belanak, ikan kitam, dan beberapa jenis ikan sungai yang Pak Man dah lupa namanya.

Bila dapat ikan, tugas Pak Man ialah buka bekas('rajut'- ada yang di buat dari anyaman dan ada yang di buat dari pukat), masukkan ikan dan bawalah ke mana si penjala pergi.



Kalau musim udang, 2 jam pergi menjala senang-senang boleh dapat 2 ke 3 kg. Bila dah agak cukup untuk makan satu keluarga, ayah akan kata,"cukuplah tu, maghi kita balik."
Sampai sekarang Pak Man masih tertanya-tanya kenapalah ayah Pak Man tak tangkap banyak-banyak udang tu dan kemudian jual....boleh dapat duit!



Biasanya Mak akan goreng atau masak lemak atau goreng bercili, inilah 3 resipi udang yang mak Pak Man selalu masak. Kami adik-beradik makan saja apa yang dihidang tanpa banyak soal.....



12 comments:

Neeza Shahril said...

sedapnya udang fresh pak man..
kat sini da jugak udang..
tapi udang tangkap sendiri lagi best kan rasa dia :)

lina said...

Sedap & besarnya udang tu... frsh pulak tu. Yum yum...

kak ja said...

Adoi... tetiba rasa lapaq sgt... esp bila tengok udang tu... Tp sygnya saya ada masaalah uric acid, jd kena pantang makan..

Tepi Sungai Batu said...

Neeza,
Memang best, tapi sekarang ni dah tinggal kenangan....sungai dah tercemar, udang tak ada lagi.


Lina,
Emmm.....yummm....yummmm.
Dah jadi sejarah daaa.


kak ja,
Kalau ada masalah, kena jaga makan, kesihatan tu lagi penting.

Anonymous said...

asmkm EN Pak Man, kenapa tak ditangkap udang banyak banyak dan dijual supaya banyak dapat duit?

senang jwapannya; Dah ternyata memang ciri ciri org kita memang tidak tamak dan tak gelojoh dan sentiasa bersyukur setakat apa yg ada sudah cukup. sifat itu kukuh dlm jiwa Melayu ..
Memang itu sifat yg banyak didalam org kaum kita, sebab tu kita sentiasa mengalah dan bertolak ansur. kita boleh menerima org lain utk hidup didlm negri dan tempat kita.
tapi sifat itu jua buat kita senang dipijak oleh kaum tu yg tamak dan gelojoh dan sentiasa tak cukup. kalu sikit goyah negara mereka nak bungkus dulu lari ke negara barat yg menerima mereka; padahal waktu senang mereka lebih tamak nak dan dapat semua; padahal mereka ni tak de le susah sgt. tapi org kita juga yg kukuh duduk dan berhadapan apa saja kekurangan. i hok i got this mesek korreck..kalau sala pahe ambo minta maaf ..

Anonymous said...

Salam Pak mae,
ambo maso skolah dulu suko tahe pukat ngan tauk dale bendang time2 musim bah nih, kalu nasib baik ado ike make umpe, kalu nasib x baik buleh ular.Kelik ghumah tgk tangan pon doh jadik biru.Suko sengeh mok ambo kalu tgk ambo wat kelik ike.

silversarina said...

Seronok hidup Pakman , macam-macam pengalaman dapat ditimba , kami ni hanya tau beli ikan di pasar je, ikan pun tak fresh sangat dah .

Udang goreng dan masak cili ....yummy !!

Tepi Sungai Batu said...

Saudara tak bernama,
Ya...Selamat menyambut Maal Hijrah.
Terus kan perjuangan.

Jebat,
Ambo pun suko tahan tauk jugak.
Samo lah kito, mok ambo pun gitu juga.


Sarina,
Pengalaman hidup sebagai budak kampung...begitu lah.

Unknown said...

hehehe pakman.....ambo menat sungguh tu cari ike...muloh Cek ambo mulo suko gi nyuloh ike, pah tu tetaok dengae golok!
ambo pulok suko tehae tauk jah seghupo jebattahan tuh la....
abe ipar ambo pulok memae terer ngail ike sungai....dio seghupo ado vibrations...bilo gerak tapak tangae gak dio dok buat gappo pun dio gi ngail dulu....buleh sekor ike gak dio kelik la....cuma gi ambik untuk makae lorrr...


teruskan siri nostalgia ni pakman...ambo suka!!

kizek said...

kawe masa bdk2 dulu selalu jugak ikut arwah ayah gi ngail udang kat sg tepi umah (sg trg)...dpt udang galoh besor2....masak gulai...yum2

Tepi Sungai Batu said...

Pp,
Ambo pun selalu juga ikut chek ambo gi nyuloh ike. Kami guna kelewae.
Orang dulu tak tamak, mereka ambil untuk makae lorr, betul kata demo tuh.


kizek,
Udang galoh...best tu. Agak-agak sekarang ni ada lagi ko udang galoh kat sungai tepi umah demo tu.

Nur said...

best nyer!!

saya selalu baca dalam buku cerita, macam2 pasal budaya dan tradisi kita, now clearly most of us dah tak experience menda2 macam tu...sedih kan...

syukran sudi menyinggah blog saya yang tak seberapa ini...moga2 Ma'al Hijrah 1430 ini membawa seribu erti.