Saturday, December 20, 2008

Patin + Tempoyak + Cili api + Bara api

Ikan patin Pak Man beli dari kolam Ustaz Hashim. Dalam kolam nya ada ikan patin dan juga tilapia. Beberapa minggu lepas dah beli tilapia, jadi kali ini patin lah pula. Pak Man nak bakar pula kali ini. Tidak seperti selalu dibuat masak gulai tempoyak.

Caranya mudah saja. Ikan yang telah dibersihkan itu dilumurkan dengan tempoyak yang telah digaulkan dengan cili api yang ditumbuk halus. Dalam perutnya juga dimasukkan tempoyak dan beberapa tangkai daun kesum.

Seterusnya, bungkus dengan daun pisang. Bakarlah di atas bara api. Baunya saja sudah pasti menyelerakan. Makan dengan nasi panas-panas. Fuiiiii.....berpeluh dahi!!!...cubalah!!!!

22 comments:

PINATBATE said...

wah!..resepi baru ni..tak pernah lagi bakar ikan lumur tempoyak..

Bewok said...

Lepas tu mulalah sakit kat punggung...rasa panas ajer...rupanya buasir dah datang...pantang dia ngan pedas sangat ni...

Bewok

silversarina said...

pepagi dah terliur baca entry ni... tak pernah lagi makan ikan patin bakar .

manlaksam said...

Pinat,
Kalau suka boleh cuba.


Bewok,
Kalau tak suka pedas tak payah bubuh cili api......kita yang buat dan kita yang nak makan, ikut selera kita lah.


Sarina,
Pak Man kata ianya sedap tu ikut selera Pak Man , kalau tak sedap jangan marahhh.

lina said...

aduh, sedapnya Pak Man makan ikan patin. Lapar saya dibuatnya. :-)

cikMilah said...

Confirm sedap!Saya pernah dijamu patin bakar tempoyak ni oleh satu famili yang duduk atas bukit kat quarters kerajaan tengah pekan Raub tu, apa nama tempat tu ya? Pak Man jugak nama orangnya.. Ya Allah ; dah tak ingat dah tempat dan kenalan di Raub..

PakMan, nanti buat enty pasal asam....itu asam yang dibuat dari buah hutan dicampur dalam masakan....

Ni dah tua kena refresh balik memori dan pengetahuan am. ha ha ha

IBU said...

Pak Man,

Ikan patin ni yg banyak tulang tu kan?

manlaksam said...

Lina,
Esok hari minggu, baliklah sekejap.Singgah pasar minggu, beli sekor dan balik masak......nyam!nyam!nyam!


cikMilah,
Asam Rom ke?......nanti ya Pak Man tulis. Kuarters JKR ke?..sekarang dah banyak kuarters kerajaan dah di robohkan.


IBU,
Ikan patin tak banyak tulang, banyak isi....sesuai dimakan oleh kanak-kanak...selamat.

teachersally said...

Hmmm..dgn baca n3 ni aje pun dah tau..mesti sedappp ni..

manlaksam said...

Sally,
Orang Perak mesti suka tempoyak....
Pak Man makan tempoyak campur budu, sedapp!!

teachersally said...

Ya btol..Sally suko tempoyak nih..bila mula2 di sini dulu tgk kengkawan campur tempoyak dgn budu..hairan bin ajaib..tapi belum cuba belum tauuuu..sekali dah cuba..yumm yumm sodapppp..patahkan cili api 3-4 biji..fuhhh..ikan tawar..berpeluh dahi makan..syukurlah dgn selera yg masih ada ni kan Pak Man..setengah org tu tak bole..ni tak bole..siannnn

mother of two said...

mmg sedap tu... time sy kenduri kawin dulu pun arwah bapak buat lauk patin masak tempoyak..licin.
abg sy ader buat kolam ikan jgk kat durin sebatang..tapi tak tauler spesis ikan aper yg dia bela.

Neeza Shahril said...

Pak Man.. selalu orang cakap kan Patin sedap.. tapi kan, Neeza tak makan ikan sungai. Pernah sekali tu, Neeza nampak ada ikan potong kat kedai. Neeza tanya, orang tu kata ikan tenggiri. Sekali kan, bila Neeza masuk mulut, rupanya ikan sungaiii.. huuuwwwaaa!!! terus Neeza buang nasi dalam mulut. Ikan tu pass pada officemate neeza.. bukan menghina, tapi memang tak boleh telan lah ikan sungai ni...

Akmal said...

patin+tempoyak+budu+cili makan begitu sahaja=sedap bangat!!!

pejo said...

aduhh pakman..bikin ambo mengidam

drbubbles said...

Salam Pak Man,

Kalau di Jerantut,kadang-kadang dimasukkan daun kesing (baunya macam bau pepijat) dalam gulai tempoyak ikan patin. Lagi sedap rasanya!

Anonymous said...

Rasanya nama rumah kerajaan atas bukit kat raub tu Bukit Tanjung Gadong.

San

manlaksam said...

Sally,
Pak Man bersyukur sangat-sangat.Budu,tempoyak,cili api,ikan tawar....fuhhh!!!

Shiela,
Woooow!!! kenduri kawin hidang lauk patin masak tempoyak ...spesel tuuu.


Neeza,
Itu lah Pak Man dah kata, lain orang lain pula seleranya.Ada orang tu dia tak makan ayam...macam-macam.

manlaksam said...

Akmal,
Hehehe..sedap bangat!!...macam orang seberang pulak...


pejo,
Kalau mengidam pergilah pasar tani, mesti ada jual ikan patin. Jangan tunggu lagi!!


drbubbles,
Aah..daun kesing , Pak Man pernah dengar tu.

manlaksam said...

San,
Oooo Bukit Tanjung Gadung ya?...terima kasih!

kasih nash said...

lapar..lapar.. :D

Anonymous said...

Kawan-kawan semua,

Ikan Patin ada berbagai kategori. Ikan sungai, ikan kolam dan ikan ternak sangkar (sungai).

Biasanya ikan ternak secara kolam kurang sedap. Ikan liar sungai pula amat mahal (>RM80/kg). Alternatif yang terbaik adalah ikan ternak secara sangkar di sungai (lebih sedap & harga RM12/kg).

Pak Man dah try kesemua kategori di atas?

Tq (zamri)