Monday, December 29, 2008

Koghe Lipat

Masa kecil dulu Pak Man selalu ditugaskan mengukur kelapa bila mak nak masak gulai. Koghe(kukuran) yang kami guna bukan lah yang boleh lipat macam dalam gambar di atas tu. Kami punya koghe sama macam yang dalam gambar di bawah tapi tak ada lah berukir secantik tu. Yang biasa-biasa saja.
Seronok bila disuruh kukur nyor, kami akan naik berdua macam orang naik motor. Kadang-kadang berangan naik kuda. Sekarang ni tak ada lagi 'koghe' di dapur-dapur rumah orang kampung, ianya telah digantikan dengan 'mesin nyor'.


'Koghe' digunakan untuk pertunjukan di Muzium atau di majlis-majlis tertentu. Kadang-kadang diadakan pertandingan mengukur kelapa.

Usaha Pos Malaysia mengabadikan benda-benda lama ni pada setem adalah satu usaha yang patut dipuji. Tapi setem 'koghe lipat' tak ada.



19 comments:

lina said...

dah lama tak kukur kelapa guna benda ni, sejak Mak ada mesin kukur kelapa. :D

Akmal said...

Koghe nyor. Di rumoh ambo ado so. Tapi hukey hok lipat. Guna sapa lloni, walaupun mesin kukur nyor ado.

Pp said...

:-) kau kukur nyo gak...hok mula2 kukur tu ambo makae ...sebab layer atas tuh sedap...lemak dan manis!

Pp

manlaksam said...

Lina,
Ya..benda ni dah semakin pupus.


Akmal,
Waaa...guna sapa lloni..bagus tu.


Pp,
Mok ambo marah sangat kalu makae nyor masa dok atah koghe. Dia kata bila tua nanti akan kena penyakit ketar....macam Mohammad Ali boksing tuuu.

kizek said...

chik ambe jual jering rebus...ari2 makang jering ngan nyor kukur...klu makang ngan nyor mesin dok sedap....nyor mesin halus2 sgt, dok rase lemak...sedapnyee jering rebus..hmmmm..

silversarina said...

Tersenyum baca entry kali ni.... masa first time balik rumah mertua 1985 mak suruh kukur kelapa guna pengukur kelapa macam ni, saya buat taktau aje sebab memang tak pernah buat dan taktau macamana nak buat . Mak tengok semacam je, suami saya yang akhirnya duduk dan kukur kelapa . susah jugak nak dapatkan kelapanya .

kasih nash said...

dulu masa sekolah rendah selalu lari2 bila kena suruh mengukur... pandang benda tu pon tak nak... dah besar ni baru tau nilai antiknya barang tu... balik kampung tanya mak dia kata dah bagi jiran.. anak2 dah tak mo guna.. mesen kelapa pun dah ada.. simpan buat apa lagi... huuuhuuu... nak jer suruh mak mintak balik.. bukan nak guna pun.. tapi nak varnish kasi cantik.. buat hiasan.. nyesal neh...

manlaksam said...

Kizek,
Jering rebus makan dengan nyor....wooooo sedap tu!


Sarina,
Hehehe......tak apa, Cik abang sanggup berkorban apa saja.


Nash,
Kalau ada, mesti antik tuuu....tapi tak apalah, kalau nak tengok, gi lah rumah jiran.

Neeza Shahril said...

neeza sempat guna koghe ni.. tapi malasnya la bila mak suruh kukur nyor.. malas sungguh laaaaa... sebab letih.. tapi sekarang ni kalau suruh, mesti suka sebab lama dah tak buat kan..

eiyda said...

masa eiyda kecik2 dulu pernah nampak koghe nyior lipat ni di rumah mama eiyda..tapi sekarang ni tak nampak dah..mungkin dah buang sbb skrg ni boleh beli nyior mesin kt kedai..
Opss..jering rebus make nga nyior sedap tu..

en_me said...

sopan santun sungguh kalo oghe pompuan mengukur kelapa tewww.. salammmz pakman, thanx singgah2 jenguk2 komen2 blog me yg itteww..

Anonymous said...

Salam,
Pernah-pernah tengok benda alah ni..dulu mek saya pakai benda ni kukur nyor. Lani dah tak tak nampak doh....
-Faruha-

HABIHA69 said...

Salam Pak Man..saya turut merasa guna kukur kelapa itu, pastu ada muzikalnya yang tersendiri bila mak yang kukur kelapa.

HABIHA69 said...

Salam Pak Man..aper khabar? sempena Maal Hijrah dan Tahun baru 2009 nih...saya menge"Tag" Pak Man...Sabor je lah Pak Man..buat yer keje umah nih...pelan-pelan lar jangan terburu-buru hik..hik..hik..nih pasal ingat sangat ngan Pak Man lah nih...

manlaksam said...

Neeza,
Tu laaa masa zaman kanak-kanak dulu memang macam tu.


eiyda,
Rumah eiyda dulu ada koghe lipat ni ya....macam rehal kan?


en_me,
Sama-sama...datang lagi!


Ustaz,
Ada pengalaman juga ya....
Pasal 'tag' tu sabar lah ya....ada kelapangan nanti, InsyaAllah.

manlaksam said...

Faruha,
Nasib baik tak tercicir tadi.....terima kasih kerana sudi singgah. Sampaikan salam Pak Man pada Faris.

pB said...

Ghumoh ibu mertuo pB ado lagi bendo nie.
Tapi pB tok rajing tra guno pun.
Takut..
Takut , tangae keno mato hok tajae tu ....

manlaksam said...

pB,
Kalu tak biasa jangan guna , nanti bahaya.....habih luko tangae.

kak ja said...

Tengok kukur lipat ni, terkenangkan aruah Maktok.. (saya dibesarkan oleh Maktok dan Tok Abah sampai umur 4 thn dan lepas tu selalu pi ziarah dan kekdg bermlm di umah depa berdua).. Masa saya dah agak besar, Maktok suka suruh saya kukur nyoq sbb katanya hasil kukuran saya jd halus cantik, tak mcm depa yg lain kukoq!! Hakikatnya, apa yg saya buat semuanya jd lbh cantik sbb sayalah cucu kesygan Maktok (depa2 kata, bukan saya perasan sendiri.. hehehe..) walaupun degil saya mencapai tahap langit ke tujuh!!