Friday, December 5, 2008

Hutang Wajib dibayar

Pak Man tak bercadang nak komen tentang apa yang dikata oleh 'senyum kambing' tu, tapi Pak Man nak ingatkan di sini bahawa setiap hutang itu adalah wajib kita bayar.

Jangan masa nak pinjam semua setuju, tapi bila dah dapat macam-macam alasan pula .......tak nak bayar. Pak Man dah serik dah nak bagi hutang ni. Pak Man dah kena sekali....cukup lah tu.

Selamat Berkorban !!

9 comments:

teachersally@sic said...

Yesss..org pertama..ahaks..

Bab utang niii..terutama utang buat belajar ni amaaaatlah x patut kalu kita x byr..kena ingatlah masa kita sesak..kita dpt bantuan..bila dah grad/tamat bljr..kerja setaraf dgn kelulusan..menikmati gaji..sara keluarga..TAPI utang loan belajar buat lupa pulak..bukan ke tak patut namanye tu..ingat lah sama pd junior2 yg perlukan pinjaman pulak..ye tak Pak Man?

manlaksam said...

Teacher Sally,
Betul tu, Pak Man sokong 100 persen. Manalah tahu lepas kita , ada pula adik-adik kita nak pinjam, lepas tu anak-anak sedara kita atau anak kawan-kawan kita . Jadi bayarlah....

Neeza Shahril said...

Kami pun terkena dah ni Pak Man.. masa nak pinjam, janji macam2.. bila dah dapat duit, lepas bulan ke bulan.. kami pulak nak kena tanya.. malangnya 1 sen pun tak nampak apa lagi.. :(

Pp said...

saya rela bagi free setakat yang mampu dan ihlas dari bagi berutang....
:-)

dah byk kali terkena....duit hilang dan kawan pun lari ntah ke mana.

manlaksam said...

Neeza,
Macam tu lah...elok-elok berkawan dah jadi musuh.

manlaksam said...

Pp,
Pak Man rasa cara Pp tu pun bagus juga, tapi kalau selalu sangat boleh botak kepala kita.
(lawa nampoknyo semuta demo tuh!)

teachersally@sic said...

Pak Man..Sally singgah lg nih..

Cara Pp mmg bagus..mmg mulia..x de nak penin2 tunggu org byr utang..tp kalau saya lah..kena tunggu beli mesin cap duit le jwbnye..

Pak Man..kalu kepala da botak dsebabkan utang..bole la pakai semutar mcm Pp nih..cover line..ahaks..

pejo said...

Kenapa selalunya org yg memberi hutang agak segan nak minta balik ...terutamanya jika yg meminjam tu kawan2 ?

Dah tu...yg berhutang tu boleh buat2 lupa pula. (tak taulah kalau betul2 pelupa ke..sengaja lupa ke...)

Ambo segan nok tanya kerap sgt.

manlaksam said...

Cher,
Pakai semutar, idea yang baik tu ! Terima kasih laa singgah sekali lagi.


Pejo,
Biasanya orang yang selalu terkena tu adalah orang yang baik.
Dunia...dunia. Kalau hutang ahlong tu pandai pula dia bayar.