Tuesday, December 16, 2008

Nasi berlauk gulai Serati

Nasi kerabu kuning dan biru, gulai ayam kampung, gulai ikan, gulai itik serati, semua ada.

Sudah dua pagi dah Pak Man mengambil tugas pergi beli sarapan pagi di Bachok. Anak-anak suka nasi berlauk gulai serati(itik). Chek Pak Man suka 'pulut pagi', mok suka nasi berlauk gulai ikan masin, isteri suka nasi berlauk gulai ayam kampung. Nasi dagang sebungkus kongsi 2 orang, masa tak cukup nak makan semua(kata anak-anak).

'Nasi tumpang'cara bungkusnya mesti tajam macam tu.....

Pak Man cuba perkenalkan 'nasi tumpang' kepada anak-anak, nampaknya mereka tak berapa suka. Orang Kelantan sendiri pun ada yang tak suka, malah ada yang tak berapa kenal dengan 'nasi tumpang'.

Pak Man macam biasalah setiap hari bersarapan dengan dua gulung laksam.


26 comments:

Neeza Shahril said...

Neeza rindu breakfast di kelantan.. kalau kecik2 dulu, Mok (arwah nenek neeza) mesti bawak neeza pergi pasar ketereh. Neeza mes pilih nasi kerabu, nasi berlauk atau nasi dagang lauk ayam. Kadang2 laksam.. rindunya saat2 tu.. sekarang ni kena buat sendiri ajeee...
tapi kan, nasi tumpang tu, neeza tak pernah dengar la..

teachersally said...

Mknn org Kelantan yg Sally paling suka semestinya nasi kerabu...perghhh sedappp..mesti yg lengkap lah,ada solok,ada telur masin,daging bakar,ikan celup tepung,tumis,sambal,budu..adeyh..lapar la pulak..ujan2 ni cepat lapar lah..
Pak Man..masa mula2 Sally pindah sini..nasi tumpang tu Sally panggil Nasik Tanduk!!

Sejak duduk sini sarapan pon dah jadi mcm mkn tengah hari..pagi nasik..lunch nasik..dinner nasik..adoiyai..

silversarina said...

Kami kalau ke Kelantan suka makan nasi kerabu dan nasi dagang lauk ayam ...nasi tumpang first time tau ujudnya ia , memang ada kat mana-mana di Kelantan ke atau di Bachok saja ?

LNSarah said...

Salam kenal pak man..sarah juga suka laksam yg kuah putih tu..juga suka nasi dagang..err nasi tumpang memang tak pernah makan.

vimmiyasmin said...

alamak
sedapnyer
SERATI !!!
mana laaa nak carik kat KL ni
cam rasa ngidam plak dah ni
iskk iskkk
kalo pakcik datang KL
nak KIRIM tau!!
he he he

Pp said...

Pakman....:-) sedap sungguh menu sarapan pakman dan femili...

berapa harga2 semua tu...

saya mestinya makan semau sekali...hehehe!!

mother of two said...

kalau kelik rumah hubby kat panglima bayu, suka beli breakfast kat kedai batu gajah.. nasi berlauk,nasi kerabu... kuih2... murah2.. sbb tu bila blk dubai bdn masing2 kembang:)

Masayu Ahmad said...

nasi tumpang saya sendiri tak pernah tengok. saya nak cuba cari nanti.

Akmal said...

Pak Man ni kejam. Saya tengoh lapar do'oh lalu ni, nyo tunjuk gulai serati pulok doh. :D

manlaksam said...

Neeza,
Nasi tumpang ni biasanya ada di KB,yang pasti dekat pasar Kubang Pasu(sebelah hilir Masjid Muhammadi)


Sally,
Kalau macam tu dah kira comfirm jadi orang Klate lah tu.Sally duduk KB, jadi mesti kenal 'nasi tumpang'. Biasanya tempat lain tak berapa dikenali.


Sarina,
Nasi tumpang ni tidak semua tempat ada...di Kota Bharu memang banyak warung yang jual, tapi lain-lain tempat di Kelantan Pak Man jarang jumpa. Mungkin makanan orang KB saja kot..

PINATBATE said...

salam pak Man..
ramai juga yang tak tahu nasi Tupe@tumpang ni rupanya..nasi ni ceritanya zaman dulu nelayan buat bekal ke laut..nasinya lembek macam nasi impit tu dan lauk nya di masukkan sekali biasanya sambal udang atau telor..kadang-kadang orang masukkan juga sambal ikan atau ayam.wangi nasi ni sebab dibalut daun pisang

masa ngandung anak paling kecik ni saya ngidam nak makan nasi tupe tapi tak dapat..Alhamdulillah tak meleleh air liur anak..

manlaksam said...

LNsarah,
Memang tak ramai orang tahu pasal Nasi Tumpang ni, sebab tu lah Pak Man nak cuba war-war kan.


Vimmiyasmin,
Boleh, kalau ada kesempatan nanti Pak Man bawa ke KL.

manlaksam said...

Pp,
Sekarang ni harga sudah mahal sikit la, tapi masih berpatutan lagi...Nasi belauk
-- lauk ayam gulai RM 2.00
-- lauk serati RM 2.50
-- lauk gulai ikan RM 1.50
-- gulai ayam kg. RM 1.50
Laksam segulung RM 1.00
Nasi tumpang RM 2.00
Pulut pagi RM 1.00

manlaksam said...

Mother of two,
Batu Gajah tu di kedai yang mana satu?, kalau kedai Pok Joh tu sedara Pak Man tu....sebut saja nama Pak Man gerenti dapat diskaun.


Masayu,
Kalau balik Klate Pak Man syorkan cari nasi tumpang yang ini:
Nasi Tumpang Kak Yah, Jln. Atas Banggol, Kubang Pasu,KB.
Tel.097484773, 0129571732
Pak Man dapat ni pada sticker yang ditampal pada bungkusan nasi tu...


Akmal,
Pasir Mas lagi banyak gulai serati, Bachok ni tempat kecik, orang tak ramai.

lina said...

Pak Man,
sedapnya menu brekfes. Kalaulah kat KL harga macam tu, kenyang. :D

manlaksam said...

Pinatbate,
Yes!Yes!Yes!...betul tu! Pinatbate ni orang mana?...Pak Man cukup terharu, penjelasannya tepat sekali, siap dengan sejarahnya.Kadang-kadang Pinatbate cakap jawa dengan Ustaz Habiha,tahu pula pasal nasi tupe...konpius Pak Man.
Pak Man ada masalah nak buka blog Pinatbate, kenapa ye?

manlaksam said...

Lina,
Kalau dulu sebelum harga minyak naik, semuanya tak lebih dari RM 1.50 sebungkus.
#pembetulan; lauk ayam kg. harganya RM 2.50 bukan RM 1.50(silap taip daaa)

eiyda said...

Pak Man.. sedapnya!! teringat pulak kt mcm2 mkanan kt kubang pasu tu..segala kuih ada. kalu nak beli makanan kt situ pagi2 lg sanggup bgn sbb nak cari mknan yg mengidam..nasi tupe tu memang tersohor kt kb tu..eiyda selalu beli nasi tupe tu buat breakfast..

pejo said...

huh..sedap betul bila nampak nasi dibungkus dgn daun pisang...tp ambo tak makan daging itik..cuma makan telurnya ajo

maklang said...

maklang suka pergi Kelantan...makanan sedap2. Ska nasi dagang itam, nasik kerabu da nasi tupe, kalau pulut pagi tu Wan suka sangat...

rindu nak pergi lagi, dah 2 tahun tak kesana. InsyaALlah tahun depan raya China nak pergi laa...pak man ada tak masa tu? boleh belanja maklang makan laksam!

manlaksam said...

Eiyda,
Tu lah Pak Man nak war-war kan biar semua orang kenal dan cuba rasa nasi tupe nih.
Raya posa baru ni kan Eiyda dah balik KB, tak sempat makan ke?


Pejo,
Kalu tak makan itik, lauk ayam kampung pun ok jugak.


Maklang,
Pak Man tinggal di Raub,raya cina ni kalau tak ada aral insya Allah Pak Man balik. Belanja tu tak jadi hal!!...datang lah.

pB said...

nasi tupae


feveret pB tuuuuuuu

manlaksam said...

pB,
Pok Mae tahu...balik rayo Aji baru nih pB gi beli nasi tupe di kubang pasu, dok kae nih?

manlaksam said...
This comment has been removed by the author.
PINATBATE said...

Salam Pak Man..
cerita tentang nasi tupe..
http://mforum3.cari.com.my/viewthread.php?tid=274832&extra=page%3D7&page=1

Anonymous said...

не факт