Wednesday, December 24, 2008

Pulut gaul nyor


Masa kecik dulu Pak Man memang suka makan pulut gaul nyor berlaukkan ikan kering atau ikan goreng atau ikan rebus. Minuman kegemaran Pak Man ialah teh 'o'(itu saja yang mampu).
Sekarang ni tak boleh makan selalu pulut ni....angin lah....sakit urat lah....macam-macam.
Satu jenis lagi pulut yang Pak Man suka ialah 'nasi manis'. Kalau campur sedikit isi durian semasa proses memasaknya lagi sedap.

26 comments:

Akmal said...

Pak man, so lagi hok kito tok leh ttala kalu makey gak pulut ikey kering. hoh, keno hokni gak...
ubi gaul nyor so lai. sedap jugok tu :D

teachersally said...

Pak Man masih berkisar ttg mknn eh..

Terliur tgk gambar tu..

Sally paling suka pulut kunyit (pulut kuning) mkn dgn rendang..rendang tu pulak tak kisah lah ayan atau daging, tapi ramuannya mesti ada daun kunyit yg dihiris nipis2..perrgh sedappp..

Mkn pulut selain mcm Pak Man kata sakit sana sini..kulit bole jd halus ..ye ke?

pejo said...

pebret...pebretttt ...tambah lauk ikan masin/kering/singgang + kopi o

PINATBATE said...

PakMan..
blog pakman ni banyak memperkenalkan makanan sejak akhir-akhir ni..
Saya nak tengok gambar alFatih..

cikMilah said...

Salam PakMan
buat saya lapar. Pak man dah cuba pulut hitam gaul nyor dengan ikan kering. Try la, pulut hitam tak bisa..kata orang.

Pp said...

saya feverit pulut bakar....mcm PB lah! hehehe
pulut bakar di makan2 panas2....fuiyooooo....sedap weh.

pulut gaul nyor dengan ikae kering seperti pakman tulis tu pun sedap, selalunya sarapan.....atau makan bila hujan turun lebat di musim bah!

psst, tu gambar ikan kering gelama ko tu! nampok lemak sedap tuh.

manlaksam said...

Akmal,
Ubi gaul nyor pun ok ...tapi lepas tu siaplah...banyak angin!!!


Sally,
Pulut kuning dengan rendang tu pun ok jugak...tapi di Kelantan tak brapa nok ada...


pejo,
Waaa dengan ikan singgang pun boleh.....kena try nih.

manlaksam said...

Pinat,
Nak tenguk gambar Alfateh...boleh.


Cikmilah,
Pulut hitam gaul nyor...nanti Pak Man cuba.


Pp,
Pulut bakar panas-panas best!!
Pulut gaul nyor ni memang sesuai dengan musim hujan.
Ingat lagi demo pada ikan gelama kering ya....bagus...bagus...jangan lupa asal-usul kito.

rizza said...

salam pak man..

best nye kalau makan pulut ngan kuah durian kan..

manlaksam said...

rizza,
Best tu....tapi kena tunggu musim durian lah.Terima kasih kerana sudi jenguk. Dari Australia ya?

kasih nash said...

ha'ahhhh.. makan pulut ngan durian.. fuhhhh... layan... :)

rizza said...

pak man.. ye saya skrg di australia...
saya kawan fid... dpt link blog pak man dari blog fid...

eiyda said...

Kalu kt kelate, pulut2 tu makanan feveret..ada pulut manis, pulut durian, pulut bakar..biasanya pagi2 kalau balik kelate eiyda makan pulut manis cicah nyior dgn kacang merah..sedap!! ada di jual kt kubang pasu..;)

Zaki said...

Kawe tak leh tahan dah dok dengar demo cerita pasal makan je ni. Jadi esok pagi2 sebelum subuh lagi kawe bertolak balik ke pasir Puteh.

pB said...

padae lar sedok pB sakni

ado orghe dok sebut namo pB ....


peberet nie ...
pulut tanok dengae ni'sae , cicoh nyor

makae panah panah ...

hu hu hu

catz_mafia said...

Cikgu Man,
Sedapnya pulut gaul nyor tu.. Kalau buat lagi..janganlah lupe hulur-hulur kat sekolah nanti ye..

mother of two said...

pakman,
dulu2 pelikler di offer pulut isi kelapa++ikan masin utk breakfast. kiter kat raub biasa mkn ngan smbal ikan bilis itupun time kenduri kawin..tp skrg apa2 pun sy ngapp:)

hady said...

wah
memang dah lama sangat x makan pulut tu!
dulu masa tadika, Tok selalu masak, sekarang xtau nak cari kat mana dah..

manlaksam said...

Nash,
Fuhhhh...betul tu....


rizza,
Ooooo..kawan fid ya...dah dapat ke cari gunting mainan untuk anak rizza tu?


Eiyda,
Kalau cerita pasal makanan, eiyda mesti kaitkan dengan Kubang Pasu....rindu betul nampaknya...hehehe

manlaksam said...

Zaki,
Balik cuti x-mas ke?
Jangan lupa makan puas-puas, lepas kan geram....badan demo pun tak berapa berisi, jadi makan banyak sikit, hehehehehe


pB,
Pulut tanok dengan nisae, gaul nyor.....makae musim hujae....kopi o sekole.....oooooo tak terkata.


Catz,
InsyaAllah akan diusahakan.....

manlaksam said...

Shiela,
Pak Man mula-mula datang ke Raub pun pelik juga tenguk orang makan pulut dengan sambal bilis, tapi sekarang boleh sajaaaa.


Hady,
Masa Tadika?.....lama tuuuu. Kalau balik cuti nanti cuba cari kat mana-mana warung, mesti ada.

Neeza Shahril said...

pulut gaul nyor ni favorite neeza jugok ni pakman.. ikan kering tu kalau ikae tambae lagi la sedappp. yummyyy!!!! nasik manis pun neeza suka.. boh deghiyae ;). terliur la pulok :D

Neeza Shahril said...

nok sambng sikit lagi.. teh o tu bukan utk orang yang tak mampu tauuuu... orang kaya pun minum teh o.. tapi teh o cap lori memang besshhhh!!!

manlaksam said...

Neeza,
Hebat betul komen kali ni, siap ada sambungan. Berselera sekali mengomen.....
Nasi manis bubuh durian memang besssst.
Teh cap lori?...Pak Man kena cuba nih.

Fid said...

pak man
sodapnya! sudah berpuluh tahun tidak kujamah!(10 tahun + la)

manlaksam said...

Fid,
Senang je, beli beras pulut dan tanak sendiri....tapi kalau ada di mana-mana warong atau restoran lagi senang.