Wednesday, March 4, 2009

Rezeki ikut cuaca

Sekarang ni musim sekolah-sekolah adakan sukan tahunan. Pak Man teringat kisah Pak Man dalam tahun 2000 dulu. Pak Man baru bertukar ke SMA Alfalah Batu Talam. Cikgu baru, datang melapor diri naik lori kecil warna putih. Dalam lori tu ada cangkul, ada baja dan pam racun. Pak Man tak tahu lah apa tanggapan guru-guru di sekolah tu. Tapi itulah Pak Man....seorang penanam tebu sambilan.
Bila tiba hari sukan Pak Man sewa satu gerai . Jual air tebu. Tebu sendiri, jadi jual murah sajalah. Segelas 50 sen. Laku betul!
Nak cerita sikit pasal tebu nih. Tebu ditanam daripada keratan batangnya. Potong dan baringkan di atas batas. Pastikan mata tunasnya ke atas. Kambus. Insya Allah akan tumbuh. Sangat senang.

Kalau dah tumbuh tu jangan lupa bubuh baja. Biar dia subur sikit. Merumput sekali-sekala. Lepas tu bubuh kayu pancang, dan ikat tebu-tebu tu pada kayu tersebut. Kalau tidak, nanti dia terbalik, rebah menyembah bumi. Daun-daun kering hendaklah dibuang. Cukup masa 9 bulan bolehlah ditebang.


Kalau nak jual air tebu ni, malam-malam kena tengok TV. Ramalan cuaca sangat penting. Kalau esok diramalkan hujan lebat, tak payah lah pergi berjual. Kalau ramalan panas terik, malam tu kena sediakan tebu lebih sikit, order air batu lebih sikit.



16 comments:

pB said...

lamo tok minum air tebu fresh nieee

mother of two said...

ooo penjual air tebu sambilan rupernyer pakman nie.. hehehehe... bulan posa pakman bukak gerai jugak ker

tchersally said...

Pak Man,
air tebu nii..feveret Sally ni..2 3gelas selamber je bole habis..

lina said...

ada jual air tebu lagi tak sekarang ni, Pak Man?

m e E n said...

salu dapat minom air tebu ni
bile time puase je. beli kt pasar
ramadan buat bebuke puase.

peniage skang nk cepat untung.
tambah air byk dlm pati tebu.
tebu x rase fresh sebaliknye rase
cair yg memakse kite tamba gula.
xdapat rase keaslian tebu pon!

pinatbate said...

Ada juga penjual air tebu yang isi ais penuh segelas..air tebunya sikit jer.. dua kali sedut, tinggal ais jer...

Neeza Shahril said...

jarang dapat minum tebu yang asli.. selalu minum penuh air gula.. sampai hati mereka tu..
tapi bila dah sampai sini, dapat rasakan.. bestnya air tebu..
yang banyak air gula pun takpelaaa...
I rela you... awwwwww...

hehehe..

Akmal said...

Air tebu, mana boley tahan! :D

Anonymous said...

Pak Man, bukan setakat rezeki je yg ikut cuacer, sakit pun ikut cuacer.

HABIHA69 said...

Tebu..amvoi sedapnya..anugerah tuhan kan Pak Man...dijadikan manis untuk manfaat manusia.....tapi awas jangan tanam tebu di tepi bibir...bahaya..bahaya..kan Pak Man

manlaksam said...

Salam untuk semua,
Terima kasih banyak-banyak kepada pB, Shiela, tchersally, lina, meEn,pinat, Neeza, Akmal, sahabat, dan Ustaz Habiha serta semua pembaca senyap. Pak Man sekarang dah tak tanam tebu lagi, tapi masa jual air tebu dulu Pak Man tak pernah campur air atau air gula. Ais Pak Man bagi ikut kehendak pelanggan, kalau nak banyak Pak Man bagi banyak.
Tak pernah tipu pelanggan, tak kaya tapi mungkin ada keberkatannya(harap-harap ada).Biasanya dalam perniagaan ni yang tipu tu yang cepat kaya. Berkat atau tidak itu hanya Allah yang tahu.

eiyda said...

Pak Man..
Takpe insyaAllah berkat la tu..Kami semua suka air tebu tu..best!!kalau balik mesti pegi cari..dulu kat Dubai ada jugak dijual AED 5 segelas kecil..tapi sekarang dah tak nampak org jual air tebu tu..huhuhu..

Anonymous said...

err...boleh order online ker...?

penjualtofu

kopiah senget said...

Salam Pak Man. Teruskan menulis. Entry yang bersahaja tapi banyak ilmu!. Salam ziarah daripada Kopiah Senget!

Fid said...

sedapnya ayer tebu!!saya suka saya suka

adik nur said...

sedapnye air tebu..lagi sedap kalo gigit tebu mcm tu jek..hehe teringat zaman2 kecik dulu..cm nk blk msia skrg ni je..=)