Thursday, April 15, 2010

Masak nasi dalam buluh.

Seli sedang membuat persediaan, membersihkan buluh-buluh yang telah siap dipotong.
Pada hari Sabtu ini budak-budak Semantan Ulu akan mengayuh basikal beramai-ramai melalui jalan dalam hutan ke Kg,Chenua. Sampai di tebing sungai dekat dengan kampung orang asli, mereka akan berhenti dan akan masak untuk makan tengah hari.
Segala keperluan seperti beras, ayam dan peralatan akan disediakan oleh pihak sekolah. Guru Besar akan mengajar mereka masak nasi dan lauk dalam buluh.
Selepas makan , akan mengayuh basikal balik semula ke Semantan Ulu.

24 comments:

a kl citizen said...

saya pun tak reti nak masak nasik dan lauk dalam buluh.
very interesting nih

endiem said...

macam bakar lemang jugak ke?

"MULAN" said...

masa camping zaman sekolah dulu ada jgk buat.. tapi laa ni tak tau dah.. tapi sedap.. ada bau yg uumpp..

Pak Man laksam said...

KL citizen,
Pak Man pun belum pernah lagi. Mesti best ni......

Pak Man laksam said...

endiem,
Kata nya beras tu akan dibungkus macam buat tapai....jadi dalam buluh tu akan ada beberapa bungkus lah. Masukkan ke dalam buluh, isi air dan masak......

Pak Man laksam said...

Mulan,
Dengar cerita macam tu lah, bau nya sedap.....

pB said...

mesti sedappp

hai said...

amboi...mentang2 le kat situ banyak buluh ek...tapi saya penah makan sekali,masa camping dulu..mmg sedap!!

Pak Man laksam said...

pB,
Oghe kato sedap......Pok Mae belum cuba lagi.

Pak Man laksam said...

hai,
Kat sini memang banyak buluh....

Sano said...

ambo pernah makan sekali semasa camping di taman negara kenyir, lauk ikan bujuk bakar, cicah kicap berlada dan budu...

pergghhhhhh sedap tak terkata. Alhamdulillah nikmat Allah Taala

nj said...

Pak MAn

tak pernah rasa nasi buluh tu...teringin gak nak rasa...hehehe

PINATBATE said...

Tentu sedap sebab ada bau buluh..
macam masak 'manuk'..masakan ayam dlm buluh org Sarawak ..

Pak Man laksam said...

Sano,
Woooooiiiii...sedap tu.

Pak Man laksam said...

nj,
Nanti balik cuti boleh suruh Aswadi cari buluh.....

Pak Man laksam said...

Pinat,
Aaah....betul tu macam orang di Sarawak buat.....

akula said...

ambo tra doh, masa 'campaing' pengakap zame sekolah dulu....

Pak Man laksam said...

akula,
lagu mano?, sedap ko?.

Aidi-Safuan said...

penah cube time camping dulu. last2 masak megi lagi senang. haha

akula said...

sedak...lauk dia ike kering...

Pak Man laksam said...

Aidi-Safuan,
hahahaha.........betul juga tu.....

Pak Man laksam said...

akula,
Terima kasih....

lina said...

budak2 tu camping ke Pak Man?

Tak pernah try lagi nasi mcm tu...

Pak Man laksam said...

Lina,
Tak .....lepas makan balik terus.