Monday, May 11, 2009

Usong Rumah

Dalam tahun-tahun 70an dulu, Pak Man pernah alami peristiwa ini. Bila ada penduduk kampung yang nak pindah rumah, semua penduduk kampung akan keluar beramai-ramai bergotong-royong ' mengusong rumah'.
Sungguh seronok dan meriah sekali. Lepas tu akan ada jamuan bubur kacang atau 'chacho' atau lompat tikam.
Rumah orang dulu tak besar, jadi senang lah diusong. Biasanya orang yang pindah ini adalah orang miskin yang tak ada tanah. Menumpang di tanah orang, bila tuan nya suruh pindah maka pindahlah.

17 comments:

faraulah said...

Suko betul baca tulisan Pak Man ni..

mengimbas nostalgia lama...hahaha

Rasanya kat daerah kiter jer kot (Bachok) ada aktiviti macam ni
(atas faktor geografi)

biasanya rumah yang akan 'diusong' ini akan diikat dengan batang nibung (betul dak Pak Man?)

KR 31 A.K.A Zabri said...

zaman saya dat katde dah tradisi usom=ng rumah... usong baran barang dlm rumah je

tchersally said...

Hmmm..menarik!! macam main pondok-pondok kan..bole alih sana sini..

Lee D'Langkawi said...

Biasanye nok panggil orang kampung untuk usong rumah tu tuan rumah akan tiup tetuang, yang dibuat daripada tanduk kerbau. Bila bunyi tetuang tu, orang kampung yang dengar akan datang le. Betul ke Man.

pakdee said...

nostalgia ni pok me....kawe ingat lg kg kawe dulu...salah sore hok ngusong rumoh ni tersepit bawah rumah dan lumpuh...

Zabs said...

Salam PM,
Pernaa tengok gambar je orang usong2 rumah ini. Tak pernah tengok sendiri.
Sekarang pun masih ada orang buat rumah atas tanah orang.
Kat bandar pun lagi ramai.
Siap boleh sewakan pula pada orang.
Rumah setinggan tentu ramai orang nak sewa, murah sikit...

hazmi mat zain said...

Salam Pok Me,

Kawe pun suka sangat masa kecik dulu kalau ada org usung rumah ni. Biasanya bermula lepas Asar dan selesai sebelum Maghrib. Indah sungguh nostalgia masa dulu dulu.

Neeza Shahril said...

kalau duduk dalam rumah tu dan orang usung, lagi best kan.. hehehe..
tapi mesti orang yang mengusung tu marah..
menambahkan berat hehehe...

hot zoom said...

Salam Pak Me,
Teringat plak masa saya kecik2 dulu.
Kat kampong saya pun ada juga 'usong rumah ' ni.Kat Kedah,Baling le.
Masa tu saya sekolah rendah lagi ad juga tengok dua tiga kali.Tapi lani tinggal nostalgia.
Seingat saya masa rumah kena usung tu tuan rumah yang perempuan akan duduk diatas rumah tu semasa ia dibawa berpindah.Jadi para pengusung tu kenalah berhati-hati dan berjaga-jaga agar rumah tu stabil je sampai ketempat yang nak di letakkan .
Kalau sekarang ada lagi seronoknya,terinag nostalgia lama,ingat sampai bila2 tu.

Achu Tra said...

Pok Mae...hok nih ambo dae tengok di kampong ambo Pasir Pekae maso kecik2.. demo usong rumoh oghe hok tegelae boh sokmo wak naik ko tempat tinggi sikik..

manlaksam said...

faraulah,
Betul tu....sekali-sekala ingat kisah lama ni senyum sendiri....

Zabri,
Usong barang dalam rumah tu waktu siang ke malam?....hehehehe.

manlaksam said...

tchersally,
Menarikkkk....memang pun.

Lee,
Betul tuuuu...tetuang tanduk kerbau, wuuuuuuuuuung!....ambo ingat lagi tuh.

manlaksam said...

Pakdee,
Kesian nya!......tak dok insuran pulak tuh.

Zabs,
Oooooooo.....macam tu....rumah setinggan!.

manlaksam said...

Hazmi,
Ya betul tu...indah sungguh nostalgia dulu-dulu.

Neeza,
Kalau orang yang mengusong tu benarkan, apa salahnya......macam naik gajah lah.

manlaksam said...

Hot zoom,
Oooooo...di Baling pun sama ya?

Achu tra,
Banyak dapat pahala tuh...tolong orang susah.

Pak Zawi said...

Pok Mae,
Lo ni payah doh nak gotong royong upah bubur kacang tu. Tiup ttuang sehari pun tadop ore mari doh. Semua kena upah. Lagi pulak rumah lo ni rumoh batu belako tak leh main angkat angkat. Kalu rumah kayu pulok bruk-buruk bila angkat akan relai doh.

manlaksam said...

Pak Zawi,
Betul kata demo tuh.....payah doh nok cari lloni.