Wednesday, May 27, 2009

Kekabu

Pokok nya sudah semakin pupus.

Ini lah buah nya, masih muda lagi.

Bila sudah masak, pecah dan gugur ke tanah.


Ini lah rupa nya ..........kekabu (bukan kerabu).


Boleh dibuat bantal atau tilam('lembek').




9 comments:

lina said...

lama tak tidur dengan bantal kekabu. :D

Lee D'Langkawi said...

Tidur atas bantal dan tilam kekabu lebih lena drp tidur atas bantal dan tilam dunlop atau span. Rasa sejuk.....

m e E n said...

ooo.
camni eh rupenye.

manlaksam said...

Lina,
Memang susah nak cari dah sekarang ni.

Lee,
Tilam span tu panas, tak selesa. Tapi kalau dah badan letih tu jenera juga.

Meen,
Ya...macam tu lah rupa nya pokok kekabu.

faraulah said...

Pokok kabu kat umah saya pun dah tebang

mase belajar dulu
dari zaman sekolah hinggalah ke u, sanggup usung bantal kabu ke asrama

silversarina said...

Bantal kekabu memang selesa , saya beli bantal kekabu kat kedai bantal industri kecil .

AZANI said...

kalau nasib baik dalam perjalanan dari paka ke pasir gudang ikut mersing ada orang jualbantak kekabu,1 biji 10,tapi lama dah tak jumpa. agaknya tak ada supply kekabu .

PINATBATE said...

bantal kekabu kat tempat saya sekarang mahal..sebiji pun dah 30 ringgit..agaknya sebab dah tak banyak pokoknya..
masa kecil dulu bila balik ngaji mlm,takut nak lintas kat pokok kekabu sebab ada 'benda putih'bergayut kat situ..hehehe..

manlaksam said...

faraulah,
Ya, banyak dah pokok kekabu yang ditebang.

Silversarina,
Bagus, sokonglah industri kecil kita.

AZANI,
Mungkin juga lah tu....kekabu dah tak banyak dah sekarang ni.

Pinat,
Satu bantal RM30...wow! mahalnya.
Patut lah orang kata pokok kekabu ada hantu....hehehehe.