Monday, May 4, 2009

Dia kata dia adalah pakar, tapi..............

Ini cerita dua minggu lepas. Pak Man nak tebang pokok kelapa yang sudah dua bulan mati. Takut nanti tumbang kena rumah. Cari punya cari terjumpalah seorang penebang pokok yang berpengalaman kerja dengan tokey balak selama 10 tahun.
Dia kata dia pakar, upahnya RM100 untuk sepokok. Pak Man setuju, maka proses menebang pun berjalan lah.
Tarik arah ke dalam kebun, jauh dari rumah. Mudah-mudahan selamat.
Tetapi perkara yang sebaliknya pula berlaku, pokok itu tumbang tepat-tepat kena bangsal kambing Pak Man.
Aduhhhh.......minggu lepas baru Pak Man 'bank-in' kan duit kepada Pak Sedara(LHDN). Minggu ni nak kena buat bangsal kambing baru pulak. Mana nak cari duit lagi?.
Hoi.....dia kata dia pakar menebang, tapi......hampeh!.

24 comments:

pB said...

saloh ukur lar tuuu ...

mujo tok keno sekor duo kambing tu ...

KR 31 A.K.A Zabri said...

alahai... camne leh jadi cam tu...

tchersally said...

PakMan,
uish..bahaye tu..mujur tak kena Jelita,Rupawan & A.Gagah..hampeh btol la kan..kalau nak buat cenggitu..Sally pun bole tebangkan!! akekeke..

lina said...

nak bela bangsal kambing boleh claim rebat ngan Pak Sedara tak Pak Man? :D

Alahai... dah lain pulak masalah, dari masalah pokok timbul lak masalah bangsal. Takpe, dpt rumah baru lah lepas ni... buat rumah batu Pak man... hihihi

AZANI said...

orang kata cakap tak serupa bikin, agaknya dia lupa nak kabar dia pakar runtuhkan bangunan macam blowdown tu..he he he

Abiey69 said...

Kan bagus dari awal pak man yang tebang... sama juga jahanamnya. keh keh keh

mother of two said...

nasib tak hempap kambing kesayangan pakman... kalau tak lagi byk RM terbang:)

PINATBATE said...

mak aihh...macam tu jadinya..
tak apa,Insyaallah lepas ni Jelitawan and the gangs dapat banglo baru yg lebih cantik..

hazmi mat zain said...

Dia cuma kata dia pakar. Buktinya Pok Mae boleh bagitahu orang lain. Dia juga yang rugi.

faraulah said...

nasib baik tak der kemalangan jiwa yer Pak Man

Zabs said...

Salam PM,
Kena bayar upah juga ke?

manlaksam said...

pB,
Kambing dah dihalau main jauh-jauh. Nasib baik!

Zabri,
Entah laaa.....dah tak ada rezeki.

manlaksam said...

tchersally,
Ya lah, mujur tak kena kambing. Pakar konon!

Lina,
Pak Sedara pulak tiap-tiap tahun minta duit.......

manlaksam said...

AZANI,
Betul tu....cakap tak serupa bikin.

Abiey,
Kalu nak buat lagu tu, Pok Mae pun boleh. Tak payah bayar.

manlaksam said...

Shiela,
Nasib baik kambing selamat. Kalau tidak ada yang kena belasah heheheheh.....

Pinat,
Buat sementara ni, mereka terpaksa lah tidur bawah pokok dulu.

manlaksam said...

hazmi,
Kalau ada yang bertanya, baru Pak Man akan cerita.

faraulah,
Nasib baik.....Alhamdulillah.

manlaksam said...

Zabs,
Upah kena bayar juga....huhuhuhu.
Tak nak bermasam muka. Kira sedekah aje lah.

Lee D'Langkawi said...

Buke pakar tebang lah kalu lagu tuh tapi main PAKAI TEBANG lah agoknye.

manlaksam said...

Lee,
Hahahahaha......tu lah orang kita, baru tahu sikit-sikit dah ngaku jadi pakar.

Neeza Shahril said...

tak kira!! pak man kena mintak balik duit 100 dan gantirugi buat bangsal tu..
hehehe..
biasa la pak man, orang business kan.. cakap mesti sedap dengar..
kalau tidak, tak laku hehee..

Anonymous said...

Awat Pak Man tak aleh bangsal Sang Gagah and Geng tu dulu? Kemudian aleh lah rumah opah sekali, Jeep merah antik, pokok ubi, motor dan lain lain. Baru lah pokok kelapa yang ditebang tu dapat landing dgn selamat.(Amirah)

manlaksam said...

Neeza,
Ya lah ....orang bisnes biasa lah .... kalau tidak macam mana nak yakin kan pelanggan.

Amirah,
Kalau macam tu, itu dah kira pindah rumah dah tu. Pindah ke kampung lain.....hehehehehe.

catz_mafia said...

Cikgu Man,
Susah gak ek kalau dah 'pakar' ni..

Romli Daud said...

buke ko kalu nak tebang pokok kena tugeng dulu nak tau jarak dan arah pokok tu tumbang sapa ko dak ke rumah ko gapo ko..?