Friday, January 2, 2009

Kuih Akok (lagi berkedut lagi sedap rasa nya)

Kuih Akok memang kegemaran Pak Man, terutama dalam bulan puasa. Masa Pak Man sekolah rendah dulu, Mak Pak Man adalah seorang pembuat akok yang ada nombor juga dalam ranking pembuat akok di Bachok.(hehehe...puji mak sendiri...apa salah nya).
Pagi-pagi lagi mak dah siap kan alat-alat seperti, acuan, sabut serta bahan-bahan nya - daun pandan, nnise(gula melaka), santan dan sebagainya. Tempat membakar nya ialah di bawah pokok sentul (sekarang ni dah tak ada lagi, dah ditebang).

Sabut banyak terdapat di kampung Pak Man, boleh ambik dengan percuma. Bila nampak berasap bawah pokok sentul tu...sekejap lagi ramailah yang datang.


Gemulah Tok Mek adalah orang yang bertanggung jawab menjaja kuih akok ini keliling kampung. Mak bagi dia upah 20% dari hasil jualan. Sekarang ni Gemulah Tok Mek pun dah tak ada, Mak pun dah tak buat Akok lagi. Kalau nak makan kami terpaksa beli di kedai atau pasar malam.



Cara buatan akok sekarang ni guna acuan yang baru (inovasi baru), bakar guna api gas, dah tak ada asap, tapi rasa nya dah tak berapa umph....
Kedut nya pun dah tak ada.




24 comments:

teachersally said...

Bungkus akok 2 ghya!! (mcm mana nak eja ntah..)..Sally kalu akok ni..makan sebiji dua bole laa..manis ..yang sedap akoko jagung..tepi masjid Telipot..memang lagi kedut lagi sedap ya?

Pak Man..uish..bkn tak bagi kita baca kut..dia nak kemas kini la tu..nak tapis2..agaknya lahh..

teachersally said...

ampun..salah eja..*akok

HABIHA69 said...

hurm...memang sedap kuih tu..bulan puasa saya mmg selalu beli...ari lain payah nak jompa kat tempat saya nih...

manlaksam said...

Teacher Sally,
ooooo..ada akok jagung jual di tepi masjid tu ya...nanti Pak Man nak gi try.
Harap tu boleh lah kita baca balik blog Pp ni...


Ustaz,
Anta pun suka makan akok juga ya.....tafaddhal ya ustaz.(betul ke salah ana tak tahu, ana main hentam saja cakap arab).

lina said...

Memang tak miss makan akok time bulan pose. :D

Pp said...

pak man :-) salam tahun baru..

saya menerima salam pakman melalui teachersally yang masih sendawa tomyam hehehe....

blog saya melalui process baik pulih....mungkin dalam masa terdekat akan di buka semula.

minor adjustment perlu di buat.


AKOK!!! saya suka akok.kalu balek kelatae, mesti beli akok dari kedai ketereh tu setiap hari....serious!! tapi saya suka akok yg kurang manis....

silversarina said...

Akok ,saya pun suka tapi takleh makan banyak, manis sangat , lagi kedut lagi sedap , memang betul .

Neeza Shahril said...

setiap kali bulan puasa, mesti neeza cari kuih akok ni.. memang suka sangat.. husband pun pelik.. dia kata, apalah suka kuih berkedut2 tu.. hehee..

teachersally said...

Pak Man..tu! Atas tu..Pp dah respon..hehe

kizek said...

Kat K.T biasa beli akok kat pasar Chabang Tiga,tiap2 ada jual, ada akok biasa dan akok kecut, akok kecut lg sedap sbb byk telur dan kurang manis, lg satu kueh feveret kat situ nganang kacang

PINATBATE said...

Emak saya suka betul kuih akok ni..tapi kat sini jarang-jarang dapat jumpa..kalau ada jual pun dah kurang lemak,kurang manis dan..KURANG KEDUT!

ADleez said...

pakman...
telan liur tgk gambo akok tu...rindu sgt nak mkn kuih nihh...sy nak kene bt nihh...tp kene bakar dlm oven...sobsob..

maklang said...

oh..akak tu feberet Wan tu...

catz_mafia said...

Cikgu Man,
Wah... macam sedap.. pernah tengok tapi tak pernah beli..Macam lemak2 n manis je nampaknya.. Wah.. terliur rasanya..

manlaksam said...

Lina,
Waaaa...peminat akok juga ya.


Pp,
Ok Boss, I understand.
Peminat fanatik akok tu...
Ya..kurang manis, baik untuk kesihatan.


Sarina,
Ya..kurangkan makan yang manis-manis.

manlaksam said...

Neeza,
Beritahu dia lagi kkedut lagi sedap.


Teacher Sally,
A'ah...lega rasa nya.


kizek,
Nganang kacang tu sama dengan koleh kacang ke?

manlaksam said...

Pinat,
Kalau kurang kedut, nampak tak menarik......betul tak?


ADleez,
Buat sendiri lagi best.


Maklang,
Kirim salam dengan Wan.


Catz,
Cuba lah.....sedap!

kizek said...

Pak Man,
Nganang kacang tu rasanya macam kombinasi akok dan koleh kacang,ada tiap2 hari di pasar chabang tiga KT..promosi ckit :)

mother of two said...

pakman,
mana nak carik akak kat raub nie? pakman kena buat untuk org jauh nie kot??...:)

jebatahan said...

Pak mae...
mintak no. tepon...
ambo nok kelik semantan ulu nie..
nenek shiela x berapo segar.

manlaksam said...
This comment has been removed by the author.
eiyda said...

Selamat tahun baru Pak Man..

Akok oh akok..sedap tuu..eiyda nak minta resepi akok turun temurun drp Pak Man ada ke? kalu ada resepi best jgk tu..boleh la eiyda try buat..:) sbb acuan tu ada eiyda bawak kt Dubai..

manlaksam said...

Eiyda,
Nanti Pak Man tanya Mok , kalu ada Pak Man akan tulis.....

"Zura Fancy Cookies" said...

kat mana nak beli alat bakar akok gas tu