Sunday, January 11, 2009

Berbual dengan Pak Ngah Draman.

Pak Ngah Draman kata........kalau ada rezeki lebih tu, hulur-hulur lah sikit. Kalau banyak hulur cara banyak, kalau ada sikit hulur cara sikit. Jangan penting kan diri sendiri......kalau tak bersatu susah kita nak jadi kuat.
Tengok Yahudi, abang bantu adik.......dulu abang samseng, sekarang ni adik lagi samseng!. Abangnya bangga sebab adik berjaya jadi samseng, lebih samseng dari abangnya.

Pak Ngah Draman kata........
Orang kaya sungguh hebat
Rumah batu bertingkat-tingkat
Duit nya banyak berlipat-lipat
Kereta nya besar berkilat-kilat
Isteri nya cantik sungguh memikat
Harta nya kalau nak kira memang tak terlarat
Tapi sayang anak nya pakai seluar ketat
Baju nya pula singkat
Kadang-kadang nampak yang tersirat

Kalau minta derma kata nya NANTI SAT !!

Pak Man nak jawab sikit apa yang Pak Ngah cakap tu.......
Pak Ngah , tak semua orang kaya begitu, mungkin Pak Ngah belum bertemu dengan orang kaya yang budiman.
Pak Man nak kata macam ni, Pak Ngah dengar ya.......

Dengar sini Pak Ngah Deraman
Ini ambo punya pengalaman
Pernah kenal seorang hartawan
Kereta nya burok jenama 'WakSegan'
Rumah kayu dinding papan
Isteri nya sebelas tolak sembilan
Semua anak nya masuk pusat pengajian
Suka sangat belanja kawan-kawan
Kalau ke rumah nya mesti dipaksa makan
Kalau tidak , 'putus kawan'
Anak lelakinya semua berserban
Yang perempuan semuanya sopan-sopan
Sebut saja pasal derma, dia dulu ke depan.

Pak Man bukan nak bodek orang kaya, tapi ini pengalaman.

11 comments:

PINATBATE said...

Salam Pak Man..
Sapo dio Pak Ngah Draman ni..? Bak per dio ccokkoh tepi tiang tu?

silversarina said...

Pak Ngah Draman memang hebat,
Apa yang dikata semuanya tepat,
Selagi kita duk kata nanti sat,
Bertambah durjana zionis bangsat.

teachersally said...

Pak Man..
Sally respect la dgn Pak Ngah Deraman..nih..semua yg dia kata..sebijik-sebijik tepat..kalau Pak Ngah pun reti..tak kan yg lain2 tu tak reti2..kan Pak Man..

Neeza Shahril said...

apa kata Pak Man Laksam pulak?

Maklong Neeza kata.. biasanya orang yang sederhana aje yang suka menderma sebab dia tahu dia sederhana.. orang kaya susah nak menderma sebab dia takut duit habis bila derma ;)

manlaksam said...

Pinatbate,
Orang nya sungguh misteri.....


Sarina,
Betul tu....kerja baik jangan ditangguh-tangguh.

manlaksam said...

Teacher Sally,
Ya...jangan menilai orang dari luaran saja.


Neeza,
Betul cakap maklong Neeza tuh.....
Pak Man ada nak jawab tentang apa yang Pak Ngah Deraman cakap tuh....baca lah seterusnya.

mommy2h said...

dalam sungguh makna kata-kata...
tp saya setuju dgn pakman..tak semuanya begitu..ada jer orang kaya yg suka menderma tapi mereka tak bising2..kalau ikhlas membuat kebajikan buat apa nak publisiti kan..hehe

KR 31 A.K.A Zabri said...

pak Ngah Draman, macam biasa dengar je nama tu. apa pun ada betul gak apa yang dia kata kan tu

manlaksam said...

mommy2h,
Betul tu.....terima kasih.


Zabri,
Pernah jumpa Pak Ngah Draman ke sebelum ni?

teachersally said...

Pak Man ..mana n3 baru..sibuk dgn tugasan sekolah ya?

manlaksam said...

Sally,
A'ah...sibuk sikit je. Hari ni ada lah kot.