Thursday, January 29, 2009

Kain Pelikat

Dalam setiap keluarga orang Melayu mesti ada sekurang-kurangnya beberapa helai kain pelikat.
Kain pelikat ada bermacam-macam warna dan corak.

Antara kegunaannya....hantaran.

Paling popular....pakai ke surau atau masjid.


Cara pakainya .......begini, boleh......senang saja.

Selesa....ada angin masuk dari bawah!

Macam ni boleh ke?

Pergi kenduri........

Lepas bersunat.......tenguk apa tu?

Buat bendera pun boleh.......

Macam ni pun boleh......


Buat langsir pun boleh!
.........diguna beraneka cara!

16 comments:

pB said...

salam Pok Mae

bilo kain pelikat ni buruk atau cha'rek , dio guno jugok...

buleh jadi kain buruk pulok ...

hi hi hi

tchersally said...

ade lagi dua kegunaan..buat buai baby dgn balut besi tunku perut org bersalin..hehe

Akmal said...

Macey macey benda buleh buat dengan kain pelikat hehe...

Ayohwang said...

Ayohwang kalu nok ke mane2 pong memang pakai kaing pelikat.

PINATBATE said...

kain pelikat hok mano yg paling selesa pakai pak man?

Anonymous said...

A'kum Pak Man. Baca blog Pak Man ni ingat masa kita sama-sama bertugas di Penjara Penor dulu deh. Selamat maju jaya Pak Man.

HABIHA69 said...

Salam Pak Man..banyak gunanya kain pelekat kan..kan...tapi nama pelikat tu asalnya dari sebuah kampung di India bernama palikkat...

saya suka guna kain sarung cap gajah duduk...

lina said...

memang banyak guna... kat rumah saya kain pelikat takde, kain batik yg banyak.

Neeza Shahril said...

kain pelikat ni orang pompuan pun boleh pakai.. tapi jangan depan orang la..
nanti orang kata, tersalah sarung keee????

manlaksam said...

pB,
Berkhidmat hingga ke akhir hayat.

tchersally,
Buai memang penting, semua orang guna......besar jasa kain ini.

Akmal,
Ya...mache-mache!

Ayah Wang,
Bagus tu!....masuk angin....sejuk.

Pinat,
Cap Gajah duduk.....

manlaksam said...

Sahabat,
Kenalkanlah nama....Pak Man nak tahu juga.(Wan Ramzan ko ni?..ko sapo dio?)

Ustaz,
Kita serupa...

Lina,
oooo kain batik banyak ....suami pakai kain batik juga ka?

Neeza,
Yaaa betul!

mother of two said...

paling sy suka hok last tu..buat kain langsir...:)

arsaili said...

salam...entry yg paling creative ..kain pelikat pun isu yg menarik...practical

manlaksam said...

Shiela,
Buat langsir....hahaha....cantik juga.

arsaili,
Tenkiu!......

Anonymous said...

Pak Man,tunggulah. Nanti sahabat akan perkenalkan diri.... Kitakan sekampung.(Wan Ramzan tu group kite jugak lah).

misz_A said...

hehe..sukalah lah entry nih...