Sunday, August 30, 2009

Hari ni Pak Man berbuka dengan lauk ikan percik

Panggang-memanggang ni memang tugas Pak Man sejak dulu lagi.
Hari ni, berbuka makan nasi lauk ikan percik. Tapi sayang sikit ikan kembung nya tak berapa segar. Maklumlah duduk jauh dari laut, di Banjaran Titiwangsa.
Kalau ikan yang segar, dapat rasa akan kemanisan isi ikan. Tak apa lah lain kali kalau balik ke Bachok, kita pergi tunggu nelayan balik dari laut, baru dapat ikan segar.
Walau bagaimana pun, syukur alhamdulillah.

17 comments:

baduk said...

sedaknya pokme..terliur serro..

Jeff Syiru said...

sedapnya pakman... tringat plak ikan percik arwah ayah saya dulu2 time bulan puasa, nampak gaya esok nak kena cari ikan kembong segar 2 3 ekor, pastu kalo ada kerang bleh la rebus n mkn dgn air asam.. taknak kongsi ke resipi ikan percik pakman tu?? bleh la try esok..

pB said...

ikae kalu segar , bakar sajo pun sedap

makae pulok cicoh budu n nasi panah panah ....

AZANI said...

bazar ramadhan antar yang di cari pakman adalah percik, tak kiralah ayam, ikan,makan ngan nasi kerabu,,,nyam nyam...

Achu Tra said...

make ike percik hinggo mengecik air lior..itu tando nyo sedap...he2x..nok hok segar keno cari di tok bali

faraulah said...

mace terbau2 ikan percik tengok gambar ni...kat KL banyak ikan 'kotak' xfresh...kalau buat ikan rebus...kuah dia kaler coklat, xseghupe langsung ngan ikan kat kg kiter.

maklang said...

kat sini Alhamdulillah kalau tak musim tengkujuh , ikannya segar2..

Maklang berangan nak buat ayam percik petang ni, InsyaAllah...

manlaksam said...

baduk,
Kontrol sikit...nanti batal puasa.
Hahaha...Pok Mae ggura jah...

Jeff,
Cicah dengan air asam...hmmmm...sedap tuh.

manlaksam said...

pB,
Ikan tawar cicah budu......ehmmmm.....sedap!

AZANI,
Ayam percik dengan nasi kerabu....ohhh...nyaman gilak.

manlaksam said...

Achu Tra,
Tok Bali tu pun tempat Pok Mae selalu pergi kalau nak makan ikan segar.

faraulah,
Dah terpaksa....ikan kotak pun jadiii lah.

manlaksam said...

Maklang,
Itu lah kelebihan orang duduk tepi laut. Kerteh.....ooohhh nyaman nya!

nj said...

tu diaaa...menu pak man!...panggang stail original lagi...ikan tak fresh pun boleh jadi sedappp...

a kl citizen said...

bau sampai sini, pak man...

manlaksam said...

nj,
Macam ni lah....orang kampung.

kl citizen,
Hahahahaha......selamat berpuasa.

Lee D'Langkawi said...

Ike tilapia pun sedap wat percik Mae.

MULAN said...

minggu lepas baru dapat ikan kembung kembang segar.. bercahaya gitu.. alhamdulillah..

manlaksam said...

Lee,
Oooo..gitu ke?
Nak kena cuba nih.

MULAN,
Tu lah kelebihan nya orang duduk dekat dengan pantai.