Wednesday, August 12, 2009

Tiada paksaan dalam Islam.

Sebelum ini bila ditanya, kenapa tak pakai macam ni?.....ada bermacam-macam jawapan yang diberikan. Rimas, panas, lemas, suami tak izinkan, tak dapat nak melawa, dan berbagai-bagai lagi.
Tapi hari ini, tanpa ada sesiapa yang paksa, semua orang pakai macam ni. Tak kira perempuan atau lelaki. Islam atau bukan Islam.
Allah telah menghantar mesej kepada umat manusia, jadi fikirlah semua.

23 comments:

Achu Tra said...

Masyaallah..mesej Allah jelas kepado hok gheti & napok..hok tok gheti dok lagu tu laa pok mae wei!! moga2 Allah bui hidayah..

manlaksam said...

Achu Tra,
Tu laaaa....kalu Allah turunkan bala, semua oghe keno.Hok semaye, hok tok semaye ....semua keno.

nj said...

Pak Man...
Lepas ni laku lah 'abaya' (jubah) siap dengan tutup muka tu. Semoga semuanya dilindungi ALLAH SWT...

Neeza Shahril said...

betul kan pak man..
tutup muka sebab tak nak virus dapat gak kot pahala..
cuma tak sama dengan pahala sebab tutup muka tak nak bagi lelaki tergoda lah kot.. ;)

aint-super-woman said...

Setuju....Allah beri bala pada semua tak kira tua muda miskin kaya....

Amermeftah said...

bravo pak man bravo

silversarina said...

Bila dah jadi macam ni, tak kecam dah orang berpurdah .

PINATBATE said...

PakMan..
insaf terkesima baca entry kali ni..

Abiey69 said...

Allah banyak menunjukkan kekuasaannya tanpa kita sedari.. Allah menangkan Islam secara halus... Hanya manusia yang alpa akan terlena dengan ulikan duniawi

a kl citizen said...

betulla tu...

School Of Tots said...

Allah jua Maha Mengetahui. Maka kembalilah kepada fitrah. Buat segala suruhan-Nya dan tinggalkan segala larangan-Nya. Maka selamatlah kita.

manlaksam said...

nj,
Semoga kita semua dilindungi oleh Allah. Amin.

Neeza,
Moga-moga setiap berbuatan kita akan diiringi dengan pahala.

manlaksam said...

a-s-w,
Betul tu...Pak Man setuju.

Amer,
Tenkiu! Tenkiu!...

manlaksam said...

Silversarina,
Betul tu!....dulu-dulu masa Pak Man masih belajar dulu, perempuan yang pakai purdah tak dibenarkan masuk ke dewan peperiksaan.

Pinat,
Semoga kita semua akan sentiasa berada di bawah lindungan yang maha esa.

manlaksam said...

Abiey,
"Allah menangkan Islam secara halus"...menarik ayat tuh.

kl citizen,
Tenkiu! Tenkiu!...

manlaksam said...

SOT,
Betul tu!.....manusia ni bila dah senang, lupa kepada pencipta.

Nida said...

Salam ziarah..

Kadang2 kita lupa pada bala yg menimpa ada hikmahnya..thanks atas ingat mengingati

manlaksam said...

Nida,
Sama-sama......terima kasih kerana sudi singgah blog Pak Man.

rizza said...

ye betul!!!!

rauhunt said...

ramai benar ko lo ni hok 'berpurdah' tanpa paksaan tu?

manlaksam said...

rizza,
Tenkiu! Tenkiu!....

Rauhunt,
Ramaiiiiii......semua bangsa dan agama, tak kira jantina.
Di sana macam mana?.

Aku dan mans united selamanya said...

betul tu pok mae. Ore keje kerajaan xdibenar pakai purdah. skarang pakai topeng tutup mulut nga hidung di pejabat bulih pulok.

abu muaz said...

Tok guru kabo tok sir dengaar. Dog majula, kolotla,orang padang pasir je paka gini sebab debu dio aluh.. lening keno gini ..... baru tahu pah mapuh, mati, pah mati,mapuh......