Friday, August 14, 2009

Tok Guru, cakapnya berlapis-lapis.

Kalau kita dengar tok-tok guru bercakap memang ada makna yang tersirat. Kita tak boleh fikir sekali saja. Kena fikir dua tiga kali dulu baru jelas apa maksud nya.
Tapi kadang-kadang kita buat-buat tak faham dan terus sebarkan berita yang tak betul. Itu kerja saudara setan.
Pak Man teringat satu kisah......entah betul entahkan tidak, tapi sekadar nak buat contoh saja.

Ada seorang guru agama yang tinggal di sebuah kampung di pedalaman sebuah negeri. Orang-orang kampungnya suka sangat 'tikam ekor'. Sudah puas dia menasihati mereka, tapi tak berbekas pun.
Pada suatu hari, datang seorang penduduk yang agak terdesak ,datang naik motosikal, nak minta nombor dengan tok guru tersebut. Sungguh kurang ajar. Dengan nada yang marah tok guru tersebut berkata," Tikam yang ada celah kangkang awak tuh...pasti kena".
Orang itu marah , " Apa lah tok guru ni, orang nak minta tolong sikit tak boleh, dia mencarut pulak. Tak guna punya tok guru".
Keesokan harinya, bila orang tersebut tengok surat khabar, nombor yang dapat first prize ialah nombor motosikal nya. Lantas dia teringat akan kata-kata tok guru semalam.
"Oooooo...maksud tok guru, 'yang ada celah kangkang' saya tu adalah motosikal saya lah, rugi aku tak tikam nombor ni....kalau tidak ,kaya aku!".

Ini adalah cerita yang tiada rujukan dan Pak Man rasa tak benar, tapi sengaja Pak Man gunakan sebagai contoh, kalau rasa tak suka atau tak kena dengan pendapat anda, abaikan saja.

16 comments:

tchersally said...

Salam PM,

n3 PM ni N3 berlapis juga..hehe..ada tersurat tersirat..

manlaksam said...

tchersally,
Hehehehe....ye ke?.

PINATBATE said...

saya suka ..!

pB said...

tersurat
tersirat
berlapik

semuo ado

Fid said...

pak Man
pak man memang kretif laaaa......

adanz said...

contoh yg bagus dan tepat, tahniah pakman!

Achu Tra said...

ha3x...kelas cghito pok mae...oghe nih kadae2 terus buat kesimpulae jah pok mae weh..jaghe hok mmikir 2/3 kali

nj said...

Pak Man...
Suka cerita ni!!! Kalau siapa tak faham, memang susah...

pembaca blog pokman said...

mujur pok mae x royat crito balik tikam hok celah kangkang ore rumah. lamo kan jd 18sx pulok. hehehe

a kl citizen said...

suka citer ni...

Abiey69 said...

kah kah kah.... lucu sungguh pak man nih...
banyak yang terasa kalau orang baca nih

manlaksam said...

Pinat,
Ten-Q!...Ten-Q!

pB,
Ten-Q!...Ten-Q!

manlaksam said...

Fid,
Ten-Q!...Ten-Q!

Adanz,
Ten-Q!...Ten-Q!

manlaksam said...

Achu Tra,
Ten-Q!...Ten-Q!

nj,
Ten-Q!...Ten-Q!

manlaksam said...

Pembaca blok pokman,
Ten-Q!...Ten-Q!

kl citizen,
Ten-Q!...Ten-Q!

manlaksam said...

Abiey,
Ten-Q veri mah!