Monday, August 24, 2009

Terkenang semasa dulu

Bila tiba bulan puasa, Pak Man teringat pada acuan ini. Pak Man selalu menolong mak Pak Man menyediakan juadah berbuka puasa dengan menggunakan benda nih.
Masa dulu-dulu tak ada orang jual kuih, kalau nak makan kena buat sendiri.
Sekarang ni benda ini pun dah susah nak cari. Orang dah tak pakai tempurung lagi dah.

25 comments:

a kl citizen said...

buat cendol ya?

nj said...

Pak Man...
Norma teka...tu acuan buat jala mas ke? Kuih popular kat Kelantan kan?... acuan tu ada nama khas tak?

pB said...

cendollllllllll

sedap tu..

skalo bulae poso ni , buat air sirap meroh , bubuh cendol pah tu bubuh sagu ...

kenyangggg !!!!!!!!!!!!!

cikMilah said...

PakMan buat kita rindu pada aruah Mak dan Tok...cendol buatan sendiri pakai acuan tu lagi sedap, dan lebih gemok dari yang cendol segera macam la ni...

silversarina said...

Acuan cendol ke ??

Sedapnya cendol buatan sendiri .

DrSam said...

Salam Pak Man. macam pernah tengok acuan tu. Buat cendor kan? tapi sebab tak pernah buat sendiri punya pasal, main makan aja sebab tu tak berapa lekat kat kepala :)

PINATBATE said...

acuan cendol ke..? baru tau..
dulu pernah nampak aruah nenek buat cendol pakai acuan guna periuk lama.Dia tebuk lubang dengan paku..kreatif orang zaman dulu kan..

Zaitun said...

Dulu arwah opah saya pun guna periuk lama tebuk lubang untuk buat cendul.

Zaki said...

Kawe tak berapa suka cendul...kawe suka kuih 'buah kekah chai'....

manlaksam said...

kl citizen,
Ya betul, cendol.

nj,
Acuan cendol, kalau jala mas lain sikit.

manlaksam said...

pB,
Memang sedappppp.

cikMilah,
Buatan sendiri memang sedap.

manlaksam said...

Silversarina,
Ya, buatan sendiri memang puas hati.

DrSam,
Yes, acuan cendol.

manlaksam said...

Pinat,
Guna acuan dari periuk lama yang ditebuk pun boleh.

Zaitun,
Boleh jugak tu...janji jadi macam cendol.

Zaki,
Buah 'kekoh cha' senang saja, bubuh inti gote-gote , rebus pah tu gaul nyor.

Achu Tra said...

pok mae..bare lamo tuh..klasik tuh..meh-meh kkoghe cengal rumoh oghe tuo ambo..bare lamo seghemo dari "nature"..

faraulah said...

Pak Man,

Mok saya guna 'batil' untuk acuan cendol ni

manlaksam said...

Achu Tra,
Kkoghe .....huuuuuuiiii, antik tuh.

faraulah,
Batil pun boleh jugak ke?, Pak Man tak pernah tengok lagi tuh.

~0~ said...

memang pun...dulu memang bak kata orang tua kalo xdiperah kelapa mana nak dapat santannya

eiyda said...

Salam ramadhan Pak Man..
Selamat berpuasa, berbuka dan bersahur! Ohh acuan cendol ni eiyda ada 1 kt sini kawan bawakkan dr mesia..boleh la buat time teringin nak mkn tu..time posa2 ni memang sedap buat berbuka..:)

Abiey69 said...

Loni mana budak2 kenal dengan mugha nih...
Payah nak jupa doh ni... nanti boleh ambil video dan buat demo guna acuan tuh.... kelas gitu..

manlaksam said...

0,
betul tu.....tk

eiyda,
Selamat berpuasa...tk

Abiey,
Good idea....tk

rauhunt said...

Pak Man,
Napok ppurung tu terus sayo terliur ko cendol ..hijau, meroh (tp biru takdok) brehi blako

MULAN said...

cendooolll.. sedap tu..

manlaksam said...

Rauhan,
Boleh masak sendiri....senang jah..

Mulan,
Memang sedap....tk

Nour said...

lame tak jenguk pak man..pak man sihat?selamat berpuasa bersame keluarga tercinta =)

manlaksam said...

Nour,
Pak Man sihat, tk.......Selamat berpuasa juga untuk Nour.