Tuesday, January 19, 2010

Barang antik - katil tahun 1935.

Pada suatu pagi minggu, kami membersihkan bilik stor. Ada banyak barang-barang lama yang tersimpan di dalam nya. Ada kerusi roda, ada katil lama, dapur, mesin jahit dan beberapa jenis barang lagi. Yang paling menarik sekali ialah katil antik ini.
Ini adalah sebahagian daripada besi-besi pagar katil tersebut. Pada papan lantai nya ada tercatat,"Katil ini dibeli pada Jun 1935". Waaa....lama tu!
Kami pun cuba lah memasang nya. Setelah berhempas-pulas akhirnya dapat juga kami memasang nya. Besi-besi nya sungguh berat sekali. Begitu juga dengan papan nya, sungguh tebal dan berat.

Begini lah rupa nya bila dah siap dipasang. Saiz nya lebih besar dari katil biasa. Buatan orang zaman dulu memang berkualiti.


23 comments:

rizputra7 said...

cat balik..mesti lawa...

cikgu isza said...

suka barang antik

Farouk said...

lama bertahan. tak macam katil sekarang, baru berapa tahun ada la besi atau kayu yg rosak.

Pak Man laksam said...

rizputra7,
Idea yang baik tu.....tq.

Pak Man laksam said...

Cikgu isza,
Suka ye?.......tq.

Pak Man laksam said...

Farouk,
Betul tu. Sekarang ni kualiti nya kurang....peniaga nak untung lebih.

aintsuperwoman said...

ya Allah pak man....katil tu katil klasikkkkk....arwah opah saya punya tak tau kemana peginya. Pak Man simpan elok2, katil tu tak ada tolok bandingnya. mmmmm....seterika tak jumpa ke?

Pak Man laksam said...

ASW,
Kalau tak ada anak,cucu atau cicit kepada arwah moyang nak kan katil tu, Insya-Allah Pak Man akan simpan nya baik-baik.
Seterika tak jumpa pulak...Tq ASW.

KR 31 A.K.A Zabri said...

rumah aruah nenek saya ada satu. sama cam Gambar tu... sebijik..
sekarang tak tau kemana perginya...

Achu Tra said...

pok mae...hok tu kalu terembah atah kaki...silap2 masuk ICU...

Pak Man laksam said...

Zabri,
Kalau anak cucu tak simpan, tak dapat lah generasi akan datang nak tengok benda-benda antik ni.

Pak Man laksam said...

Achu Tra,
Hahahaha.......betul tuuuu.

temp. housewife said...

bestnyo ado brg2 antik. payoh nok jupo tu.

Pak Man laksam said...

Temp.housewife,
Terima kasih.................

silversarina said...

wah, katil besi lama memang kualiti nya bagus , kena jaga baik tu biar boleh cucu-cicit lihat nanti barng antik .

Pak Man laksam said...

Silversarina,
Betul tu.....tq.

Neeza Shahril said...

nampak masih kukuh tu... kayu jati ke Pak Man?

Anonymous said...

sand paper kan besinya, dan spray cat kan cantik canti. letak minya kat joint, papan ketam balik dan varnish, cantik, beli tilam quee size.. muat cantik.

D'ClassicShoppe said...

peninggalan nenek saya satu katil besi macam ni, sekarang dan 20 th terperok kat stor aja..dah lama saya cadang nak ambik cat semula dan letak dlm bilik saya tapi takut adik beradik lain nak pulak bila kita bersuara... nanti sy cuba ambik juga..sekarang ni nenek dah tak ada, jadi tak ada sapa2 punya la...

Madu Asli Lebah Tualang Syairtimur said...

Salam Pak man..sebenarnya sy dah lama benor cari katil lama nie...sy btul2 minat...dulu arwah nenek ade...lepas dia meninggal je...tk smpi seminggu katil tu hilang...tk tau sape ambik atau jual...
Kiranya Pak Man nak jual saya bersedia nak membelinya....hubungi saya zamri 0133640161 @ email : syairtimur@gmail.com.
Jika sesape nak jual katil nie tolong bagitau sy ya...sy btul2 minat...tolong la...tu pun klo harga nya ok...

Madu Asli Lebah Tualang Syairtimur said...

Jika sesape nk jual katil lama seperti ini sy bsedia nak beli...zamri 0133640161 @ syairtimur@gmail.com.

saadon said...

dulu rumah mak saya pun ada. Simpan dlm stor belakang rumah. Alih2 hilang kena curi.

Anonymous said...

as salam. saya nak tanya ada lagi ke katil besi padu yang kuat punya? kalau nak jual, berapa harga? Kalau tak, tahu tak mana nak dapat? sila hubungi saya di talian - 0104358701 (roslina)