Friday, October 30, 2009

Ubi Keling

Masa kecil dulu, bila ayah pergi ke Kota Bharu, dia akan bawa balik 'ubi keling'rebus untuk kami adik-beradik. Sekati harga nya dalam 50 Sen, lebih kurang macam tu lah. Pak Man suka makan ubi keling ni.
Sekarang ni dah lama Pak Man tak makan ubi keling.
Sambil minum kopi 'o'....hooooo sedap nya.

17 comments:

Fid said...

kampung mak panggi ubi keling kampung ayah panggil ubi kemili
buat gulai dengan daging kambing sedap nih!

Che La said...

tane la pok me, ubi keling, ubi keladi,ubi badok.

pB said...

lamo doh tok makae ubi keling nie

isi dio tawar sikit.

pB sokmo cicoh gulo

bau diooo sedappppp

silversarina said...

Pernah makan tapi taktau nama , rasanya banyak masa musim tengkujuh kan ??

akula said...

Bakpo 'keling' dpt nama nih ? Setau ambo ore melayu jah hak tane de make ubi keling...

cikmanggis said...

pakman,masak gulai pun sedap ubi ni

Sivaram said...

xbaik Pak Man Ckp ubi keling. Ubi India saya bleh trima lg

pakmat said...

salam, pakman...takleh panggil ubi keling..nanti ada ore maroh..baik panggil ubi hitam..masa kecik-kecik dulu pernah beli 10sen sambil berjalan kesekolah..

Pak Man laksam said...

Fid,
Gulai dengan daging kambing ye?
Ooooh nak kena cuba ni.

Che La,
Kalau ada benih, rasa nak cuba juga.

Pak Man laksam said...

pB,
Masa rebus tu bubuh garam sikit. Makan sajo pun sedap.

Silversarina,
Betul tu, musim hujan bulan 12 banyak......

Pak Man laksam said...

akula,
Pak man pun tak tahu bakpo.

cik manggis,
Betul tu....Pak man pernah makan gulai udang campur ubi ni.Sedap!.

Pak Man laksam said...

Sivaram,
Terlebih dahulu Pak Man nak minta maaf banyak-banyak.
Dah memang nama ubi ni macam tu...nak buat macam mana.

Pak Man laksam said...

Pak Mat,
Kena minta Dewan Bahasa ubah lah kalau macam tu.

Anonymous said...

Asal hitam jer Keling..apa salah dinamakan ubi negro pulak...he he..

farah aminuddin said...

lamo sungguh sayo dop make ubi keling. hehehe

Fid said...

pak man
saya ada tulis bab keling kat blog saya..kalau sudi jom le baca haeheheheheheh

http://yuitsumuni.com/2009/11/05/k-e-l-i-n-g/

mas said...

sedapnye ubi keling :-)..