Thursday, February 12, 2009

Agak-agaknya lah......

Pada suatu masa dahulu, di sebuah tempat yang tak bernama. Penduduknya sangat sibuk mencari emas yang terdapat di situ. Mereka menggunakan tangan saja, meraup emas dari dalam lumpur.
Sekali raup dapat lah beberapa tahil emas. Sungguh banyak emas di situ.

Setiap pagi, akan berduyun-duyunlah orang kampung menuju ke sana. Kalau ditanya, "Nak kemana tu?"
Maka mereka menjawab,"Nak gi meraup emas."

Lama-lama, petanyaan yang sama,"Nak ke mana tu?"
Jawapannya dah jadi begini,"Meraup!".

Lama-lama, pertanyaan yang sama,"Nak ke mana tu?".
Jawapannya dah jadi begini,"RRaup!."

Bila berita tentang emas ni dah tersebar, maka ramailah orang cina yang datang ke tempat itu.
Bila ditanya, "Lu mau pigi mana?".
Maka dijawabnya,"Pigi Rawob!".

Bila orang putih datang, mereka bertanya kepada orang cina,"Apa nama tempat ini?".
Orang cina jawab,"Rawob!".

Maka orang putih tu pun naik kan papan tanda...RAUB.
Sampai sekarang lah tempat itu dikenali dengan nama RAUB.

Cerita ini hanyalah khayalan semata, tidak ada kena-mengena dengan yang masih hidup ataupun yang telah hidup sebelum ini.

13 comments:

HABIHA69 said...

hu..hu..hu..tak dapat bayangkan seraup emas tuh cam manalah banyaknya....hanya Pak Man aje yang tahu kan..kan..kan..

KR 31 A.K.A Zabri said...

hehehe macam pernah dengar cerita yang sama dari mak saya...

catz_mafia said...

Cikgu Man,
Saya first time dtg sini.. pronouns Raub tu RA OB.. lagi lah salah.. hehe

Neeza Shahril said...

kalau budak kecik baca ni, mesti dia ingat kisah benar..
heehee..

tchersally said...

Agak-agak ade lg tak emas kat situ??? Sally naqk pegi "meraup" bole?..dapat 7 kg dah laaa..

KR 31 A.K.A Zabri said...

memang masih ada lagi emas kat raub tu... tapi kat kedai la... heheh
jgn marah Sally gurau je

lina said...

hahaha... masa kecik-kecik ada dengar cerita ni. Sebenarnya, ada lagi tempat ada emas kat Raub tu. Kat mana? Rahsia! :D

Zabs said...

Salam Cikgu,
Bagaimana agaknya ye, satu tempat di Selangor yang sekarang sudah bertukar nama menjadi Berjuntai Bertari, mendapat namanya ye?

mother of two said...

so org raub kena bangga sebab raub byk emas... hehehhehehe
long live org raub!!!!

Pp said...

ehehehe...pakman..:-)

barulah jelas asal usul nama RAUB tu..
saya ingatkan ada kena mengena dengan si syamsul RAU RAU tu...sbb pernah dgr cerita tok nenek moyang si syamsul tu dulu di tempat tak bernama ....dan dia selalu semerbak dengan bau bedak RAU RAU satu badan. Lama2 jadi RAU RAU BADAN....last2 matsalleh ringaks kan jer jadi RAU-B.
hence RAUB!
hehehe

itu dongenglah ye...

Pp

arsaili said...

salam...sungguh creative ahahah

manlaksam said...

Terima kasih semua....Ustaz Habiha,Zabri, Catz, tchersally, Neeza,lina, Zabs,Shiela,Pp,arsaili dan semua pembaca-pembaca senyap, terima dari Pak Man.

Li said...

Ooo! gitu cerite nye....... Baru ambo tau..