Tuesday, July 6, 2010

I dah letih lah bang.....

"Dulu saya naik atas, dia duduk bawah, kalau saya nak apa-apa, dia akan baling, saya sambut."
"Sekarang ni saya kena panjat sorang-sorang, kalau tertinggal barang, saya kena turun ambil. Lepas tu panjat semula."
Syarikat nak untung lebih, terpaksa kurangkan pekerja. Bila dah dapat untung juta-juta, ditaja nya pula sukan itu, sukan ini. Kita yang penat-penat panjat tiang tak dapat apa. Duit untung juta-juta bagi tajaan untuk acara sukan.
Kalau kita jatuh semasa panjat tiang, tak ada siapa yang nak tolong. Pandai-pandai sendiri lah.
Pernah terjadi, semasa kawan saya buat kerja di kampung, dia kena sengat tebuan. Dia sendiri terpaksa pandu van pergi hospital. Kalau dulu, semasa belum diswastakan ada dua orang dalam satu pasukan , tapi sekarang ni dah tinggal seorang. Ini syarikat nak untung lebih punya pasal lah ni, kami kena berkorban.
Saya pun dah tak boleh tahan lagi dah. Saya dah letih lah bang.............
- Curahan hati seorang pemanjat tiang kepada Pak Man semasa dia buat kerja di rumah Pak Man-

20 comments:

PINATBATE said...

isyy..isyy..isyy...!
tiang apa yg dipanjat tu...?

Mr. and Mrs. Mokhsin said...

rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan, ..........memang rakyat dulu...rakyat dulu yg kena.

pB said...

pB faham apa yg dia rasa ...

sebab pB pun rasa lagu tu jugok ...

Ibu Sayang said...

Salam Pak Itam,

Kesian...
syarikat hanya memikirkan keuntungan je ...
sudahnya pekerja yg menanggung beban....

sally said...

Terkejut Sally dgn tajuk n3 nih..hehe..

Gitulah, yg penting keuntungan maksima..

nj said...

Pak Man

tiang telefon ke tu?? ke tiang letrik?

Pak Man laksam said...

pB,
Hanya yang senasib dengan nya yang dapat memahami .......

Pak Man laksam said...

Ibu,
orang sekarang fikir untung saja. Wang punya pasal, semua sanggup lakukan.

Pak Man laksam said...

Sally,
Janji untung melambak, nasib pekerja tolak tepi.

Pak Man laksam said...

nj,
Tiang telefon......

cik panadol said...

patot la orang cakap duit tu boleh membutakan mata dan hati seseorang....

Pak Man laksam said...

cik panadol,
Itu lah hakikatnya....

MrsNor said...

salam Pak Man

ni pemanjat tiang tuk tiang telefon ker api?? Cian baca rintihan pekerja tu .. yg tetuk kerja kuli yg dot hasil byk bos sy ...

p/s Pak Man ..terimakasih joint giveaway di blog ambo..esok insyallah tahu siapa yg akan dpt

Pak Man laksam said...

MrsNor,
Tiang telepon....
Tq kerana sudi singgah.

mama zharfan said...

me jln2 cni...nice blog :)

Pak Man laksam said...

pinat,
Teima kasih........

Pak Man laksam said...

Mokhsin,
Terima kasih.....

Pak Man laksam said...

mama zarfhan,
Terima kasih.......

a kl citizen said...

kesihan pulak nasib pekerja sebegini ya...

Pak Man laksam said...

kl citizen,
Itu lah realiti kehidupan......