Thursday, July 23, 2009

Di luar hitam di dalam manis.

Orang bandar kalau nak makan buah-buahan boleh beli saja dari mana-mana gerai atau kedai. Orang kampung kena gerak kan tulang empat kerat dahulu baru dapat makan buah. Sama ada kait atau panjat.
Ini lah hasilnya. Boleh lah makan anak-beranak. Nampak di luarnya hitam tapi isi di dalam nya manis.
Kalau nenek-moyang kita dulu-dulu rajin bertanam, maka anak-cucu nya dapat lah merasa hasil nya.

19 comments:

~0~ said...

sedap tue

pB said...

lagi sedap sebab buoh baru

manlaksam said...

~0~ ,
Boleh laaa.

manlaksam said...

pB,
Ambik sekadar cukup untuk makan. Ambik pagi makan pagi, ambik petang makan petang.

Achu Tra said...

ambo kalu buoh ssetho beghehi bena nah.....dok eh.. hok dok atah pokok tu pok mae ko??

manlaksam said...

Achu Tra,
Ambo lah tuu. Boleh lagi rukah koho-koho.

tchersally said...

Salam PM,
Sally masa kecik2 dulu, sokmo kena buli ngan kakak..main teka ada berapa ulas isi si buah hitam ni..manalah nak tau yg isi = tampok d luar tu..apa lagiiiii..asyik kena jentik jari la sbb teka salah!..hish..

hati2 ya memanjat pokok tuh..

silversarina said...

Pagi tadi ke rumah kawan yang ada pokok manggis, dapat sebesen besar manggis fresh, memang saya buat2 lupa saya ada diabetes sebab memang manis manggis tu .

MULAN said...

feveret sangat2 manggis ni..

pinatbate said...

bestnya..!!!

catz_mafia said...

Cikgu Man,
Huuuu.. manggis ni memang favourite saya ni.. kalau ada byk bawa lah ke sekolah.. kihkih..

KR 31 A.K.A Zabri said...

rabu ni saya balik kampung Semantan nak angkut bebanyak manggis.. aritu bulan lepas rambutan... alhamdulillah taun ni memjadi buah buahan kat Semantan...

Abiey69 said...

sssssedapnya pak man...
sseto.. lama tak naik pokok sseta dan makan atah dahe...

akula said...

Itulah orang dulu2 ada wawasan tanam bkn untuk sendiri saja, tapi untuk anak cucu juga. Itupun dikira amal jariah jugak...

Baru ni ambo gi teganu, orang disana panggil 'buah mmete/semete'

manlaksam said...

tchersally,
Pak Man memang terketar-ketar memanjat, lebih dari berhati-hati. Bila dah turun, tangan terketar-ketar macam keya penyakit 'Muhammad Ali' tu...

Silversarina,
Kontrol sikit.....jangan habis kan sebesen tu.

manlaksam said...

Mulan,
Ye ke? , sekarang ni tengah musim manggis. Banyak orang jual di tepi-tepi jalan tu.

Pinat,
Di sana pun tentu banyak gerai yang jual manggis kan.

manlaksam said...

Catz,
InsyaAllah.......

Zabri,
Alhamdulillah.....

manlaksam said...

Abiey,
Pak Man tak berapa pandai sangat, kalau nak makan atah dahe, kena pegang kemah-kemah.

Akula,
Tak rugi tanam pokok buah ni. Dapat sedekah kepada manusia dan binatang. Pahala nya berpanjangan selagi pokok tu berbuah, walaupun kita dah meninggal dunia.

Neeza Shahril said...

Nak manggis!!!!