Wednesday, July 29, 2009

1 kolam ikan - Ikan didahulukan, makanan diutamakan.

Hari pertama, kolah dalam proses pembikinan.
Hari kedua, sudah hampir siap. Kadir buat seorang saja.

Hari ketiga, yaaah.....sudah siap. Tunggu masa nak isikan air dan anak ikan saja.



InsyaAllah, minggu depan akan diisikan air dan anak ikan. Harap-harap semuanya berjalan seperti yang dirancangkan.


19 comments:

pB said...

sALam Pok Mae,



tabik springggggggggg
rajin sungguh lar cari rezki lebih ....


jadi silent partner , buleh

hai said...

ooo..gitu je ek...saya membayangkan pak man buat kolam atas tanah tu,korek guna jcb!!

Neeza Shahril said...

sukanya.. projek dah 50% jalan..
cepat letak ikan Pak Man.. nanti zoom dekat2 ikan ya..
neeza suka tengok ikan2.. :)

arsaili said...

salam...ikan tu nanti supply utk buat kuah laksa ker ..ehehehe

tchersally said...

PM,

sebelum penghuninya menghuni..bole la berendam ala2 jakuzi dulu PakMan..hehe

dah isi air nanti jgn yergesa2 isi ikan tau..biar 3-4 hari..kalau bole buang dulu air pertama tu..biar tak ade langsung sisa2 simen tu..lg pun nak pastikan kolam tu x jerap air atau bocor,kalau ada senang nak repair..ooooppsss..over plak pesanan ni..hehe..sekadar berkongsi pendapat..harap2 nanti bole berkongsi makan talapis bakar..hehe

Rusdi Abu Bakar said...

suko ambo baco tajuk entry pok me hok ni hehehe. ike2 lagu mano?

catz_mafia said...

Cikgu Man,
Heheh.. macam cogankata Satu Malaysia plak.. heheh..

Wah.. dah siap ek.. xsabar ni.. talapia bakar satu! hehe

Zaki said...

Demo buat sendiri ko kolam tu?, kalu macam ni boleh lah kawe upah demo buat kolam mandi kat dalam rumah kawe pulak.

manlaksam said...

pB,
Jangan lah tabik springgggg, malu ambo.

Hai,
Ini sebenarnya boleh lah dipanggil kolah. Tak layak dipanggil kolam lagi.

manlaksam said...

Neeza,
InsyaAllah.......

arsaili,
Buat kuah laksa?....hehehehehe..boleh jugak.

manlaksam said...

tchersally,
Hehehehehe..berendam ala jakuzi, boleh cuba nih. Pak man tak pernah lagi berjakuzi-jakuzi nih. Terima kasih atas nasihat tu.

Rusdi,
Tajuk mesti selari dengan wawasan kerajaan. Tak lama lagi akan adalah ikan tu. InsyaAllah.

manlaksam said...

Catz,
Sekarang ni semua orang cakap pasal nombor 1. 1 itu, 1 ini dan macam-macam 1 lagi. Pak Man pun nak guna nombor 1 jugak. Bukan apa, nak ikut trend semasa. Hehehehehe...boleh ke gitu?.

Zaki,
Ambo pun upah orang juga buat tu.
Ambo cadangkan sementara belum ada kolam mandi dalam rumah, bolehlah demo panjat dan mandi dalam tangki dulu. Bukan tak biasa buat, ingat lagi ke masa kita dok asrama dulu.
Nostalgia....

maklang said...

Cepat sungguh siap kolam ikan tu..baru beberapa hari maklang tengok batu bata ...tau2 ari ni baca dah jadi kolam ikan...tahniah pakman dan moga usaha berjaya...InsyaAllah...

silversarina said...

Bestnya sda kolam ikan,sure makin busy pakman melayan anak2 ikan nanti .

Achu Tra said...

pok mae..nok mitok izin nih..nok ambik che kadir tuh khijo dengae ambo lah...cekap molek napok tuh..3 hari bereh blako..

pinatbate said...

bangga dengan Pakman...sungguh berwawasan!

mother of two said...

pas nie saya gi memancing kat kolam pakman wokey :)

manlaksam said...

Maklang,
Terima kasih........

Silversarina,
Mungkin lepas seminggu baru nak masukkan anak ikan.

Achu Tra,
Kadir ni memang cekap, semua kerja Pak Man upah dia buat.Untuk buat kolah tersebut, upahnya RM400.

Pinat,
Pak Man tolong gerak kan saja, itu idea mak mertua.

Shiela,
Wokeyyyyy!!!

sot said...

Baik-baik mengail tenggiri
Jangan terkena si ikan parang
Baik-baik membawa diri
Jangan menjadi hamba orang

Kolah dan ikan usaha terbaru Pak Man
Dikagumi peminat kawan dan lawan
Ikan didahulukan, makanan diutamakan
Hijrah hamba Allah bukan hamba orang