Tuesday, July 14, 2009

Bilion (billion)


'Bilion' dalam Bahasa Melayu, dalam Bahasa Inggeris pula 'billion'.
Kalau di Britain, maknanya 'Satu juta juta' iaitu 1 000 000 000 000 (10 kuasa 12).
Kalau di US, maknanya 'Satu ribu juta' iaitu 1 000 000 000 (10 kuasa 9).
Kenapa jadi macam tu?, ada dua makna.
Malaysia ikut yang mana?, dan kenapa?.

7 comments:

tulipurple said...

yg nie pun dr dulu wat saya keliru...
PM tak wat research ke yg nie..?tolong2 lah..hehe

tchersally said...

kalau d KB..ianya adalah tempat Sally perabis duit!! ahakkss..

eiyda said...

a'aa betul tu techersally..ingatkan td pak man buat entry psl mall tempat perabis duit tu..hihi..

a kl citizen said...

pening...

manlaksam said...

Tulip,
Yang pasti nya Amerika tak akan ikut orang, dia nak semua orang ikut dia.

tchersally,
Hahahaha.......Pak Man pun selalu jugak gi 'Billion KB' tapi duit yang habis tu tak lah banyak mana. Banyak 'kelih' dari beli.

manlaksam said...

eiyda,
Kalau nak buat entri pasal Billion tu pun boleh jugak, lain kali lah ya.

kl citizen,
Memang pening.

catz_mafia said...

Cikgu Man,
Saya tak pernah tau pun pasal ni.. Tak sangka plak ada beza..

Ilmu matematik saya memang zero.. hehe