Wednesday, June 24, 2009

Tokey dapat balak, orang kampung dapat bala.


Semalam kawan Pak Man Ustaz Hashim beritahu Pak Man, "Hati-hati sikit kerana 3 hari lepas ada orang kampung terserempak dengan harimau bersama dua ekor anak merayau-rayau di hulu Sungai Batu".
Rumah mak mertua Pak Man terletak di tepi Sungai Batu dan beberapa KM saja dari hulu sungai tersebut. Kambing memang makanan kegemaran harimau............ooohhhh risau....risau....
Tahun lepas pokok-pokok balak di hulu sungai tu telah ditebang. Tanah telah digondolkan. Mana lagi harimau nak duduk, masuk kampung lah........

18 comments:

pB said...

kalau tengok bukit bukit keno tarah , smeto smeto tu jugok hati jadi panasssss

tchersally said...

PM,

ambil langkag berjaga2 ya..

Abiey69 said...

kalau macam tuh... ambik tokeh tuh buat umpan...

alakullihal... berhati2 ye

manlaksam said...

pB,
Panas hati......tapi nak buat lagu mano, terima saja lah.

tchersally,
Ya...malam Pak Man memang tak keluar, biar lah kambing tu mengembekkkkk sampai pagi.

Abiey,
Tokey tu dok di bandar, tempat mana yang keluar balak tu pun dia tak tahu. Yang dia tahu terima duit juta-juta.
Jalan rosak.....orang kampung yang susah, tokey dok di bandar senang-lenang.

Pinatbate said...

issyy..seram ni Pak Man..

sekilas pandang said...

Kawe pun nak marah bila dengar hute kita banyak kena gondol. Ore kaya xpolah. dia duduk bandar. xjupo rimau. acu try dok tepi hutan teh.. mesti takut jugok.

nj said...

Pak Man...
Berhati-hati...

Nour said...

pak man, takutnye dok kmpung..jom pindah bandar..hehe

eiyda said...

Pak Man..
eii..takutnyer!! hati2 pak man..jaga anak2 kambing tu..

AZANI said...

pak man,
dah beritahu perhilitan ke?

manlaksam said...

Pinat,
Seram sikit-sikit lah...

Sekilas pandang,
Begitulah hakikatnya......

manlaksam said...

nj,
Yaaaa.....mesti.
Terima kasih.....

Nour,
Kalau semua orang pindah ke bandar, sapa nok dok di kampung?
Nanti kampung akan penuh dengan Indon dan Bangla pula.

manlaksam said...

eiyda,
Terima kasih......
InsyaAllah selamat.

AZANI,
Mungkin dah lah agaknya kerana Tok Penghulu dah tahu.

FIRZA said...

ni la masalahnye klau teroka hutan tpi xde perancangan utk habitat....pernah jadi kes mcm ni di Rompin satu mase dulu....tapi xtau ending die mcm mne pak man...

naha said...

Salam Pak Man,

Ya lah, bila ayam berkokok 'hari mau' siang dan harimau mau makan...

Cikli said...

salam pak me,

lain kali masuk hutan, bawak kambing sekali. dia terja kambing dulu, kita de lari. kalu kita lari slow, bawak kambing banyok sikit.

manlaksam said...

FIRZA,
Kisah balak ni tak akan ada penyudahnya. Sekarang ni kayu sebesar batang pensel pun mereka tebang.

naha,
Bagai mana dengan taring harimau?, tak berminat ke nak buat batu cincin?.

manlaksam said...

Cikli,
Hahahaha....naka sungguh Cikli nih. Pok Mae ada satu lagi idea....lagu mano kalau kita bawak kari kambing dalam tin?....lagi sedap.