Wednesday, September 9, 2009

Woh ulu....


Selain daripada ketupat pulut, tapai pulut dan nasi impit(nasi kapit), bahulu atau baulu atau 'woh ulu' adalah makanan kegemaran Pak Man pada Hari Raya.
Pak man suka makan 'woh ulu' cicah teh o.
Ada setengah kawan-kawan kata , " Darat sungguh mu nih, orang sekarang ni ada macam-macam jenis biskut yang moden-moden, kek ada macam-macam jenis, mu masih lagi dengan 'woh ulu' cicah teh o".
Pak man kata," Darat pun darat lah....janji aku bahagia".
'Woh ulu' tetap pujaan hati ku.

23 comments:

pB said...

salam Pok Mae

nenek nyor che aBear pB panda buak buoh ulu nie...

Orghe lamo kalu dio buat , memae ati hati

sebab tu lar hasil baguss

Zaki said...

faveret kawe tuh....cicah air teh pun faveret jugak..

mother of two said...

faveret sy gak nie pakman.....kat tepi jalan gali lurus tu byk gak jual woh ulu nie.. cuma kadang2 beli agak keterlaluan kerasnya...

nj said...

Pak Man...
Di Dungun juga ada satu kedai jual Bahulu yang sedap...tepi jalan sebelah kiri sebelum sampai Hospital Dungun kalau dari Kuantan...
Hampir setiap hari beli...kalau sekarang ni jenuhlah Norma nak kena buat sendiri...tak terbuat dah rasanya....

MULAN said...

amat sedap..

eiyda said...

Pak Man..
sedapnyor woh ulu ni..eiyda pun suka makan ni..kalau balik kelate mesti gi beli ada kt tempat pembuat tu dekat ngan rumah eiyda..masa panas2 lagi sedap makae..kalu jual kt bazar ramadhan pun mesti laku ni..heheh..

Kak Elle said...

pak man sedap woh ulu tu nampak nya teringat arwah bapak pun suka makan tu.

hani@debumelukut said...

woh ulu...hahahaa..seronok baca nama ni..berulang kali sebut..hanya org kelate asli sebut gini..welcome to the club laa..kita pun suka makan woh ulu ni.

cikgu_math said...

untuk rayo nih,woh ulu tu beli doh ko?? Ko pok man buat sendiri ?

jebatahan said...

peberet ambo gak nek bat jah...
PM panda buat ko?

Neeza Shahril said...

lorrr.. darat dia kata..
dia tak tahu ke buah ulu selalu jadi hantaran kawin
ada bentuk ikan la.. bunga la..
dinosour je tak jumpa lagi :D

silversarina said...

Woh ulu cicah teh O..memang sedap , kami anak-beranak suka .... saya je yang darat sikit , cicah Teh O, anak2 makan camtu je :)

manlaksam said...

pB,
Betul tu......cara orang lama lagi molek. Bakar dengan sabut.....rasa pun sedap.

Zaki,
Nampak nya kita serupa. Selera orang lama.

manlaksam said...

Shiela,
Di Gali lurus tu, setiap hari memang ada jual woh ulu.

nj,
Kalau buat sendiri lagi puasa rasa nya.

aint-super-woman said...

kuih traditional takkan sama dengan kuih yang moden. Kuih bangkit, kuih makmur, kuih putu kacang....

Kuih moden silap gaya, rasa nak lebih kurang sama je...

manlaksam said...

MULAN,
Memang sedap!

eiyda,
Yang baru masak memang sedap.......panas-panas, wow berasap dalam mulut.

manlaksam said...

Kak Elle,
Orang-orang lama memang suka woh ulu nih. Tq kerana sudi singgah.

hani,
Kalu lagu tu .... Pak man rasa nak tubuh persatuan woh ulu.....hehehehe...macam mana ? setuju?.

manlaksam said...

CM,
Pak Man dah tempah dah......

Jebat,
Nek Bat tu ambo suka jugak, tapi di Raub susah nak cari.
Pak Man tak reti nak buat sendiri.

manlaksam said...

Neeza,
'Woh ulu ikan' memang terkenal.

Silversarina,
Cicah teh o memang sedap!

manlaksam said...

asw,
Betul tu...... kuih-kuih lama ni ada kelebihan nya.

arsaili said...

salam..cam mana puasa saudara? raya di mana? dah buat kuih raya ker....lapar lak tengok..ehehe

manlaksam said...

arsaili,
Pak Man okay jer......
Kuih raya tu orang rumah Pak man beli....

Sedetik Waktu Berlalu said...

tgok woh ulu ni teringat ko kereta datsun woh ulu boh ambo dulu.