Friday, September 11, 2009

Susah sikit dah nak jumpa sekarang ni.

Beleda kering atau agar-agar kering. Pak Man suka makan benda nih. Dulu-dulu, masa Hari Raya, kalau pergi beraya ke rumah cikgu-cikgu , mesti dapat makan beleda kering.
Suka sangat.......... ini kiranya makanan orang berada lah pada masa tu.
Tapi sekarang ni jarang-jarang ada orang hidang kuih ni pada hari raya.

Balik raya nanti kalau ada masa, Pak Man nak pergi beraya ke rumah bekas guru-guru Pak Man. Bukan nak cari beleda kering, tapi nak ziarah mereka.

Tapi kalau ada beleda kering, itu boleh lah dikira sebagai satu bonus!

16 comments:

silversarina said...

Sungguh menyelerakan beleda kering dalam gambar ni , mana nak cari ekkk ???

hani@debumelukut said...

kat kota bharu byk lagi di jual di pasar2 atau di kios yg jual makanan tradisional.
mmg suka sgt masa kecik2 dulu...warna nya kut yg menarik tu.

pB said...

pB tok brehi bledo kering nie

lina said...

macam-macam nostalgia kuih raya lah Pak Man ni... :)

pinatbate said...

masa saya kecik saya suka aga-agar kering ni sebab warna warni..saya ingat mak saya mula buat agar-agar kering ni sejak dari awal puasa..jemur tiap hari sampai gula dia naik keras..

faraulah said...

rumit buat beleda kering ni Pak Man, kena jemur tiap2 hari sampai naik 'bunga' gula..kalo surirumah, boleh laa buat,
Kalo orang kerja...hurm, jawab nya 'buat' kat pasar Siti Khadijah laa..

Sekilas Pandang said...

sedap tu....

catz_mafia said...

Cikgu Man,
Saya pun suka.. nyit nyit bila makan.. hehe

AZANI said...

memang lama tak jumpa agar agar ni...

abu muaz said...

allah pok man weh..... makanan kegemaran ambe.

manlaksam said...

Silversarina,
Kalau di KB, ada di jual di Pasar Siti Khadijah.

Hani,
Warna-warni tu lah yang buat ia nampak meriah tu...

manlaksam said...

pB,
Doh tok brehi....nok buat lagu mano...

lina,
Saja teringat kisah dulu-dulu.

manlaksam said...

Pinat,
Keras di luar, lembut di dalam. Itu yang best tu.

Faraulah,
Beli pun ok......dah tak ada masa nak buat.

manlaksam said...

Sekilas Pandang,
Memang sedappp....

Catz,
Sedappp.....nyit...nyit.

manlaksam said...

AZANI,
Memang jarang-jarang jumpa orang jual ...

Abu Muaz,
Kita serupaaaa....

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam ziarah pak man....best nampak agar2 tuh...peberet mak saya tuh...