Thursday, September 3, 2009

Bakpo mu bakar Jalur Gemilang?, goblog!

Pak Man rasa marah yang teramat sangat bila baca berita pasal orang-orang goblog bakar Jalur Gemilang. Dalam suasana kita semua tengah bersemangat mengibar Jalur Gemilang, puak-puak goblog sedap-sedap dok bakar. Bengong!.
Kami tak pernah pun kata yang tarian 'pendek' tu ada lah tarian kami. Malah majoriti rakyat Malaysia tak pernah dengar pun tarian tersebut. Yang buat video klip promosi tersebut adalah sebuah produksi dari Singapura. Memang dokumentari itu dihasilkan oleh produksi Malaysia. Tapi isi kandungan dokumentari tersebut tak ada pun menyebut tarian'pendek' itu adalah tarian Malaysia. Tonton lah dulu dan fahamkan betul-betul. Goblog!.
Kamu tiru muzik Hindustan, lepas tu letak nama 'dangdut'. Kamu tiru tarian gelek Arab, letak nama 'dangdut'....ada mereka bakar bendera kamu? tak ada kan?. Goblog!.
Kami tak kata 'batik Jawa' tu kami punya. Kami ada batik Kelantan dan batik Trengganu. Persamaan tu adab laaaa. Macam baju kemeja, orang putih tak pernah kata itu baju mereka. Satu dunia hasilkan baju kemeja, tak ada pun mereka marah. Kerana apa?, kerana mereka tidak goblog!.
Macam mana dengan 'Tasik Malaya' yang ada di negara kamu itu?, ada kami bising-bising? tak ada kan? kerana apa? kerana kami bukan goblog!.
Di sana ada 'Tanah Abang', di sini kami ada 'Rantau Abang'. Adakah ini juga bermakna kami ciplak idea kamu?.
Tak ingin kah kamu mengaku yang beribu-ribu orang 'maling' yang ada di sini adalah kepunyaan kamu?, ambik lah, kami tak mahu. Atau mungkin kamu sengaja mengeksport 'maling-maling' itu ke sini?.
Kita orang tak suka kacau orang, tapi kalau orang kacau kita orang, kita orang akan makan orang.

22 comments:

~0~ said...

goblog-goblog ini memang jahanam..hantar je semua balik..datang sini dok nyusahkan orang..nyamun ragut..

FIRZA said...

bagi saya pak man, yang buat benda2 macam ni sebahagian dari mereka pak man.......yang betul2 bencikan negara kita.....pantang salah sikit,trus provoke.....sy tak stuju dengan ape yg mereka buat.....

tapi saya kenal ramai "un-goblog" dan mereka pun boleh 'berbahasa' dengan kita....mereka pandang isu ni enteng....dan bagi saya manusia ni semua sama.....biasalah bila dah marah....saya rasa kalau kita berada di tempat mereka pun, perkara yang sama boleh berlaku juga.......kita kan hidup bersandarkan sejarah lampau....jadi, pasti ada sedikit percampuran kisah2 hitam yang lama dicampur aduk sekali.....

tamanlaman said...

Pak Man,

nak singgah tenguk ikan dalam kolah?

adanz said...

huhuhu buke kato pok me sajo, ambo pun maroh!

Fid said...

pak man
saya marah juga..
ada ka patut lg satu bab amah cuti sehari tu
saya nak usulkan majikan potong gaji caj mkn minum bil air bil letrik sewa bilik bagai.....

pg betis nak peha...

Achu Tra said...

meme GOBLOG tahap GABAN!!..pusat gempa gempabumi hok berlaku di sana semale dekat dengan tasik malaya...

pB said...

ambo 'murih' jugok nie ...

tapi bakpo Najib , cool jahhhh

JahRera said...

amboi, cikgu man dah bengkeng.

selamat meneruskan ramadhan.

lina said...

Pak Man, jangan marah sangat. Nnt kurang pahala puasa. Hehehe

Memang goblog pun orang-orang tu. Ada kita bakar bendera diaorg setiap kali Malaysia kena jerebu dek pembakaran terbuka mereka tu? Ada kita bakar bendera mereka sebab amah-amah yg lari ikut jantan & bawak sekali brg berharga di rumah?

GOBLOK sungguh!

Zaki said...

Goblcg2 yang tak sedar diri...
dari dulu sampai sekarang asyik bencikan malaysia, tapi datang cari makan kat sini jugak.

Neeza Shahril said...

tak tahu langsung cerita ni.. nampak sangat tak baca paper..
tapi memang tak patutlah sape buat kerja cam tu.. elok dia pun kena bakar sekali

Neeza Shahril said...

tak tahu langsung cerita ni.. nampak sangat tak baca paper..
tapi memang tak patutlah sape buat kerja cam tu.. elok dia pun kena bakar sekali

manlaksam said...

O,
Dah berapa kali dihantar balik tapi datang semula. Malaysia ni boleh diibaratkan syurga bagi mereka.

FIRZA,
Betul tu....tak semuanya goblog.

manlaksam said...

Tamanlaman,
Silakan.....bila tu?

adanz,
Sama-samalah kita......

manlaksam said...

Fid,
Betul tu......mengada-ngada.

Achu Tra,
Hahahahaha......tahap Gaban.

manlaksam said...

pB,
Memang patut kita 'murih'.

JahRera,
Sekali-sekala naik angin juga.

manlaksam said...

Lina,
Yaaaa......tiap-tiap tahun hantar jerebu ke sini.....menyusahkan.

Zaki,
Memang mereka tak sedar diri!

manlaksam said...

Neeza,
Bakar sekali.....setuju tuuu!

Abiey69 said...

Bumi malaysia yang bertuah ni memang menjadi pujaan goblog2 tuh... rakyatnya yang halus budi pekerti dan pemimpinnya yang tinggi nilai setiakawan dicabuli oleh goblog2 tuh... simpati dan ihsan sentiasa dihulurkan... Tsunami, Gempa, jerebu... dibantu atas dasar serumpun... seagama... diberi sedikit ruang untuk mencari rezeki..... tapi...
kenapa mereka tidak menjadi seperti golongan muhajirin.. yang menjadi dan membimbing golongan ansar... why... ada agenda disebalik provokasi ni atau ?????????.. Pemimpin perlu ambil tindakan serius... jangan biarkan mereka menjadi enau dalam belukar, kadok naik junjung dan what everlah..

naha said...

Salam Pak Man,

Jgn habis tenaga marah sangat2 Pak Man, Saya pernah lalu disatu kawasan yang adanya sekumpulan orang tak bermoral sedang jerit2 bawak sepanduk sambil terkinja2. Nak tahu apa orang sana kata?..

"Ini goblog bukan mauk kerja ni.. harap wang dari orang berkepentingan,.. bikin huru hara sajja..."

Ha..ha. Org dia yg kata..

Naha

manlaksam said...

Abiey,
Mereka ni jenis tak kenang budi.

Naha,
Kesian orang yang tak berapa cerdik ni, jadi alat saja lah mereka ni.

Cikli said...

"Kita orang tak suka kacau orang, tapi kalau orang kacau kita orang, kita orang akan makan orang"

haha... nostalgia gila-gila masa kecil dulu....

tarian macam tu pong jd isu. ramai lagi orang yang tak dak makanan untuk diperjuangkan. hampeh