Monday, February 28, 2011

Pokok salak belakang rumah sudah berbuah.

 Semalam juga Pak man  intai-intai perdu salak yang dah lama terbiar itu. Tak sangka rupa-rupanya ada buah. Ada lah dua tandan. Cukuplah untuk makan sendiri.

 Susah sekali nak ambil buahnya. Sekelilingnya dipenuhi duri. Terpaksa berhati-hati, takut nanti terkena durinya yang tajam.

Beginilah rupanya buah salak. Rasanya manis-masam-kelat. Boleh makan begitu saja atau pun boleh juga dibuat jus.

12 comments:

faraulah said...

pokok salak kat rumah saya (kampung) xberbuah...

kata orang, sebab xkawinkan bunga

Betul ker Pak Man?

PINATBATE said...

Alhamdulillah..untungnya berbudi pada tanah...

Cikli said...

favourite ambo tu pokman

Abiey69 said...

bestnya pak man.... rumah abiey tak leh nak tanam buah salak... tak ada laman

Pak Man laksam said...

faraulah,
Betullah tu..........tapi kalau tak buat pun berbuah juga cuma tak lebat.

Pak Man laksam said...

Pinat,
Alhamdulillah............

Pak Man laksam said...

Cikli,
Ya ke?..........oooo....suka asam.

Pak Man laksam said...

Abiey,
Tapi ada setengah orang tak suka tanam pokok ni kerana banyak duri.

KuNanGKuNanG said...

sedap buah salak ni...lagi best kalau wat jeruk....

Pak Man laksam said...

kunang-kunang,
Memang betul tu...............tq.

Suria Kelang said...

Amboi Pak Man...balik Haji ni rezeki bertambah-tambah ye? Mabrur tu....Alhamdulillah....

Nanti kalau saya ke Raub, saya nak buah salak ni. Petai saya tak nak, sebab tak makan.....hehehe

Pak Man laksam said...

Suria,
Insya Allah.........