Wednesday, February 23, 2011

FAMA - kenapa jadi macam ni?

Penanam sayur, pengusaha kolam ikan dan semua pekebun di kampung-kampung tak boleh nak berharap sangat dengan FAMA.
Tujuan asal FAMA ditubuhkan ialah untuk membantu orang kampung memasarkan hasil pertanian.
Nak mengelakkan daripada dimanipulasi oleh orang tengah.
Apa yang terjadi sekarang ini adalah sebaliknya.
Orang kampung terpaksa jual hasil pertanian kepada orang tengah ataupun menjual sendiri di pasar=pasar malam kerana FAMA nak beli hasil pertanian dengan harga yang lebih murah daripada harga orang tengah.
Apa sudah jadi?
FAMA pun nak berniaga juga ke?.
Bukan kah kakitangan FAMA sudah dibayar gaji oleh kerajaan?.

14 comments:

AZANI said...

sala pakman
simpati dengan pekebun dan petani

Pak Man laksam said...

Azani,
Begitu lah ceritanya...........

M. Ibrahim said...

FAMA ditadbir oleh generasi baru,konsep swasta dan keuntungan semata-mata,

Pak Zawi said...

Pak man,
Bukan sahaja FAMA, cuba juga tengok agensi2 lain seperti Jabatan Pertanian dan Jabatan Haiwan. Dah tak nampak sangat fungsi mereka. Mungkin terlalu banyak agensi dibentuk dengan fungsi yang bertindih2.

Pak Man laksam said...

Pok Him,
Betul juga kata demo tu.........

Pak Man laksam said...

Pak Zawi,
Betul juga tu.....kena tutuplah salah satu......boleh jimat kos.

Cikli said...

pakman,

tengoklah siapa dilantik jd pengerusi fama, samalah dgn felda.

nj said...

Pak Man

kesian petani dan pekebun kecil...kena ada keuntungan di dua-dua belah pihak, baru aman damai...

Anonymous said...

ni kena sound kat menteri satu melaysia nih..
betul serius... kena sound baru buat..dulu tahun 80a terjadi kena hentam dgn the thn pm, ok..
now banyak lemak

Anonymous said...

Kena la ingat bila depa ni buat duit Pengerusi nya yg rata-rata ahli politik ehem-ehem yg untung.

Duit masuk kantung boleh tampung kempen nanti.

Gitulah ceritanya..

Wak Dogol

Pak Man laksam said...

Cikli,
Terima kasih........

Pak Man laksam said...

nj,
Terima kasih............

Pak Man laksam said...

Orang tak bernama,
Terima kasih.................


***********************************


Wak Dogol,
Terima kasih.....................

Anonymous said...

Louis Theroux: The Ultra Zionists
di you tube