Sunday, February 27, 2011

Petai sudah berbunga.

Hari ini hari minggu, tak ada apa nak buat.......petang, ronda-ronda belakang rumah. Tengok pokok-pokok buah-buahan belakang rumah. Alhamdulillah!.....pokok petai dah keluar bunga.

 Begini lah rupanya bunga petai. Minggu depan keluarlah buah nya tu......................

 Yang ini pula bunga yang baru keluar buah. Bulan depan bolehlah kita makan petai.


Yang ini pula buah yang dah berumur seminggu lebih. Mula membesar dah berisi. Alhamdulillah.

17 comments:

lina said...

sedapnya petai. :)

faraulah said...

xdok lauk lain pun xpo...kalu ada petai ngan ikan rebus...hehehehe

transformed housewife said...

tok ghajin tengok lg bunga petai. first time! hehe

hani@debumelukut said...

Unik nya..terima kasih kerana share photo ni..Habis semua ahli keluarga saya pertontonkan...tq.

AZANI said...

Alhamdulillah
rezeki tu.....

sally said...

Oooo..mcm tu rupanya bunga dan putik petai..

Rezeki tu PM..jgn lupa masak tumis dengan udang tau....

JahRera said...

as salam pak man,
baru tahu ini rupanya bunga petai. Macam bekas air dalam labu hutan. macam kepala ular sawa pun ada.

Anonymous said...

Salamkum Tuan,
TQ menunjukkan bunga petai n buah petai yg sedang membesar.Pertama kali saya tahu tentang bunga petai.Alhmdullillah.Sangat menakjubkan.Makan tenggah hari kelmarin,i menikmati sambal tumis petai.Sedap.....

wawa

Pak Man laksam said...

lina,
Memang sedap............

Pak Man laksam said...

faraulah,
Ikan rebus....sedap tu......

Pak Man laksam said...

THW,
Memang tak ramai orang yang tahu tentang bunga petai ni.....sebab tu lah Pak Man tunjuk kat sini. Mudah-mudahan dapat membantu meluaskan lagi pengetahuan.

Pak Man laksam said...

debumelukut,
Sama-sama.....memang tujuan Pak Man untuk dikongsi bersama semua orang.

Pak Man laksam said...

Azani,
Ya....rezeki.....Alhamdulillah.

Pak Man laksam said...

sally,
Kalau tak dimakan oleh kera, ada lah rezeki tu nanti.....

Pak Man laksam said...

Jahrera,
Di sana ada jual petai ke?.

Pak Man laksam said...

wawa,
Sama-sama...........semoga semua orang mendapat manfaatnya.

presa1200 said...

bestnye duk kat kg, mcm2 pokok buah n sayur pn ade...